حمله پلیس اوکراین به معترضان، میدان استقلال همچنان در تصرف مخالفان روسیه

به گزارش وبلاگ بام شهر به نقل از رویترز، اعتراضات مردم اوکراین به توافقنامه تجاری این کشور با روسیه همچنان ادامه دارد و در حالی که خیایان های کی یف از برف پوشیده شده معترضان اعتراضات خود را ادامه می دهند.

حمله پلیس اوکراین به معترضان، میدان استقلال همچنان در تصرف مخالفان روسیه

در همین رابطه در ساعات ابتدایی صبح امروز چهارشنبه پلیس به معترضان حاضر در میدان استقلال حمله و سعی در متفرق کردن آنها کرد. این اقدام پلیس با واکنش تظاهرات کنندگان روبرو شد و دو طرف با یکدیگر درگیر شدند.

درگیری زمانی شدت گرفت که پلیس قصد بازداشت تعدادی از معترضان حاضر در میدان استقلال را داشت.

در جریان اعتراضات روزهای اخیر اوکراین که بزرگترین تظاهرات بعد از وقوع انقلاب نارنجی در این کشور محسوب می گردد بیش از 500 هزار معترض در خیابان های کی یف دست به تظاهرات ضد دولتی زده و خواهان کنار رفتن دولت شدند.

اعتراضات اوکراین از حدود سه هفته قبل و بعد از تصمیم دولت برای تعلیق گفتگوها با اتحادیه اروپا شروع شد. اروپایی ها معتقدند تصمیم کی یف تحت فشار روسیه اجرا شده است.

اتحادیه اروپا در سال 2009 برنامه موسوم به مشارکت شرقی را به شش عضو پیشین اتحاد جماهیر شوروی پیشنهاد کرد. هدف از این برنامه یکپارچه سازی قوانین و مواضع مالی و سیاسی اعلام شد.

نمایندگان اتحادیه اروپا و کشورهای ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، بلاروس، مولداوی و اوکراین در هفتم ماه می 2009 در پراگ گردهم آمدند و بیانیه مشترکی را در این زمینه امضا کردند. اما طی سالهای اخیر، روابط سیاسی مالی بین اتحادیه اروپا و بلاروس به حداقل کاهش یافت و بلاروس نیز مانند ارمنستان ترجیح داد برای حفظ روابط بهتر با روسیه به اتحاد گمرکی مورد نظر مسکو بپیوندد.

اوکراین نیز در همین راستا در تصمیمی ناگهانی عضویت در برنامه مشارکت شرقی را به حالت تعلیق درآورد. اهمیت استراتژیک این شش کشور بدیهی است البته در این میان، اوکراین با جمعیتی 46 میلیونی و منابع طبیعی و انسانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اتحادیه اروپا، در سه سال اخیر بیش از دو میلیارد و 500 میلیون یورو در این زمینه سرمایه گذاری نموده، اما اکنون با اقدامات روسیه برنامه های بروکسل در حال از هم پاشیدن است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "حمله پلیس اوکراین به معترضان، میدان استقلال همچنان در تصرف مخالفان روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمله پلیس اوکراین به معترضان، میدان استقلال همچنان در تصرف مخالفان روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید