علی اف دالان موهوم تورانی را برای ایران مفید دانست!

به گزارش وبلاگ بام شهر، ایرنا نوشت: الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان روز سه شنبه گفت که راه اندازی کریدور زنگزور(دالان موهوم تورانی) فقط برای دسترسی باکو به نخجوان نیست، بلکه ارمنستان نیز برای ارتباط ریلی با ایران و روسیه به وسیله خاک باکو به آن احتیاج دارد.

علی اف دالان موهوم تورانی را برای ایران مفید دانست!

به گزارش رسانه های باکو، علی اف در نشست خبری مشترک با ینس استولتنبرگ دبیر کل پیمان اتلانتیک شمالی ناتو در بروکسل موضع باکو درباره راه اندازی کریدور تازه زنگزور (دالان موهوم تورانی) برای ایجاد ارتباط زمینی میان منطقه ها غربی این کشور و جمهوری خودمختار نخجوان را تشریح کرد و گفت که با راه اندازی این راستا ارتباطی واقعاً فضای مثبتی ایجاد خواهد شد.

وی با بیان این که کریدور زنگزور (دالان موهوم تورانی) باید مانند دالان لاچین عمل کند؛ توضیح داد، ارمنستان اگر درصدد ایجاد پاسگاه های گمرکی در کریدور زنگزور (دالان موهوم تورانی) باشد، جمهوری آذربایجان نیز بر اعمال اقدام مشابه در دالان لاچین تاکید خواهد نمود.

دالان لاچین واقع در اراضی شهرستان آزاد شده لاچین جمهوری آذربایجان عمده راستا ارتباطی میان ارمنستان و شهر ارمنی نشین خانکندی در قرا باغ است و راه اندازی کریدور زنگزور (دالان موهوم تورانی) در خاک ارمنستان یکی از مفاد بیانیه سه جانبه آبان ماه سال گذشته روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان در باره خاتمه جنگ در قرا باغ بوده است.

رئیس جمهوری آذربایجان خاطر نشان کرد، راه اندازی کریدور زنگزور (دالان موهوم تورانی) یکی از مفاد بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان است.

وی اضافه نمود: آذربایجان امنیت و دسترسی به کریدور لاچین را تامین می نماید و ارمنستان نیزباید همین دسترسی بدون مانع به کریدور زنگزور (دالان موهوم تورانی) را برای ما فراهم کند.

به گفته وی، در حال حاضر در باره احداث راه آهن و بزرگراه به نخجوان توافق شده است اما راستا دقیق بزرگراه هنوز تعیین نشده است، این موضوع برای مذاکرات آینده است و در نشست سه جانبه امشب (با حضور مسوولان اتحادیه اروپا، آذربایجان و ارمنستان) حتماً این موضوع را آنالیز خواهیم کرد.

الهام علی اف با اشاره به منظره روابط این کشور و ارمنستان گفت : باکو متعهد به صلح است و اگر ارمنستان حسن نیت از خود نشان دهد، آذربایجان آماده است تا روی توافقنامه صلح کار کند و ما آماده ایم گفت و گوی فعال برقرار کنیم.

رئیس جمهوری آذربایجان در سفر امروز به بروکسل با ینس استولتنبرگ ملاقات و در باره روابط آینده این کشور و ناتو گفت و گو کرد.

ملاقات با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان با حضور شارل میشل رئیس شورای اتحادیه اروپا از جمله برنامه این سفر رییس جمهوری آذربایجان به بروکسل اعلام شده است.

311311

منبع: خبرآنلاین

به "علی اف دالان موهوم تورانی را برای ایران مفید دانست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علی اف دالان موهوم تورانی را برای ایران مفید دانست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید