مراسم گلابگیری کاشان ، آیین سنتی مردم ایران

به گزارش وبلاگ بام شهر، به اردیبهشت ماه که می رسیم، گردشگران زیادی آماده سفر به کاشان می شوند. کاشان شهر گل و گلاب در این ماه پذیرای مسافران بسیاری از تمام شهرهای ایران است که هم برای سیاحت و هم برای خرید انواع عرقیجات آمده اند. می توانید از نزدیک شاهد مراسم گلابگیری کاشان باشید و برترین محصولات را به طور مستقیم از مردم این منطقه بخرید. برای کسب اطلاعات کامل درباره زمان برگزاری مراسم گلاب گیری کاشان ، برترین شهرهای کاشان برای تماشای این جشنواره، این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران را از دست ندهید.

مراسم گلابگیری کاشان ، آیین سنتی مردم ایران

تاریخچه مراسم گلاب گیری در کاشان

قدمت برگزاری جشن گلاب گیری، به 7000 سال پیش باز می گردد. سال ها پیش، باستان شناسان آثاری از گل های سرخ را در منطقه سیلک پیدا کردند که نقوش گل در اشیای باستانی آن به جای مانده بود. بعلاوه گردشگر معروف فرانسوی، شاردن، به هنگام بازدید از کاشان، به دشت های گل سرخ در این منطقه اشاره نموده است. از این رو با توجه به فراوانی گل ها، گلاب گیری به شیوه سنتی، به اصلی ترین و مهمترین پیشه مردمان کاشان تبدیل شد.

جالب است بدانید، برای نخستین بار ایرانیان توانستند با استفاده از روش تقطیر، اسانس گلاب را از گل سرخ بگیرند. اگرچه امروزه گلاب کاشان شهرتی جهانی دارد، اما فراوری گلاب برای اولین بار در بخش میمند استان فارس انجام شد.

زمان گلاب گیری کاشان 1402

فصل گلابگیری کاشان هر ساله در بهار و از اواسط اردیبهشت ماه آغاز شده و معمولا تا اواخر خرداد ادامه دارد. با آغاز فصل بهار و سرسبزی درختان، فصل گلاب گیری کاشان هم آغاز می گردد. با رسیدن فصل گل های محمدی از اوایل اردیبهشت ماه، مردم این فرصت را دارند تا با چیدن گل سرخ، از آن گلاب، مربا، وسایل تزئینی و حتی گل خشک تهیه نمایند. اغلب تا اوایل اردیبشهت مزارع گل کاشان و قمصر، پر از گل سرخ می گردد که مردم می توانند علاوه بر بازدید از آنها و تماشای مراسم گلاب گیری انواع محصولات و عرقیجات را نیز خریداری نمایند.

برای شرکت در این مراسم هم می توانید به صورت شخصی (با ماشین) خود به کاشان سفر کنید و هم در تور گلاب گیری کاشان شرکت کنید. با توجه به نزدیکی کاشان به تهران، پیشنهاد ما این است با رزرو هتل های کاشان چند روزی را در این شهر دیدنی بمانید. به این ترتیب، علاوه بر شرکت در جشنواره گلاب گیری می توانید از معروفترین جاهای دیدنی کاشان هم بازدید کنید.

با مراحل گلاب گیری در کاشان بیشتر آشنا شوید

تا پیش از پیشرفت تکنولوژی و ورود دستگاه های تقطیر مدرن، مردم کاشان به شیوه ای سنتی و تقطیری از گل محمدی، گلاب می گرفتند. همین روش گلاب گیری سنتی یکی از مجذوب کنندهیت ها و دیدنی های استان کاشان به شمار میرود که سالانه گردشگران زیادی را به خود جلب می نماید.

در روش سنتی، گل چین ها، پیش از طلوع آفتاب، گل ها را می چینند و طی یک فرآیند تقطیر 4 تا 7 ساعته، از آن گلاب می گیرند. برای تهیه گلاب از یک دیگ مسی بزرگ (120-150 لیتری)، نی، پارچ یا قرابه، تغار مسی (درپوش)، حوض آب و اجاق استفاده می گردد. به طور کلی گلاب با فرآیند تقطیر، حوض آب سرد و دستگاه حرارتی می توان گلاب را تهیه کرد.

برترین مکان گلاب گیری کاشان | کجا برویم؟

شهرهای کاشان نظیر قمصر، نیاسر و مشهد اردهال برترین مکان گلاب گیری کاشان هستند. علاوه بر کاشان در سایر شهرهای ایران مانند داراب، نطنز، سمنان و شهر بادرود نیز آیین گلاب گیری برگزار می گردد. حتی می توانید مراسم گلابگیری در تهران را هم در مکان هایی مانند پارک آب و آتش و یا سی تیر از نزدیک مشاهده کنید.

چند نوع گلاب داریم؟

ما چند نوع گلاب داریم؟ این سوالی است که بسیاری از گردشگران در هنگام شرکت در مراسم گلابگیری و یا خرید گلاب موردنظر با آن روبه رو هستند. گلاب ها با توجه به روش تقطیری که به عمل می آیند و اندازه گلی که در تهیه آنها به کار می رود، به انواع مختلفی تقسیم می شوند.

  • گلاب سنگین: کیفیت گلاب به میزان گلی که در آن استفاده می گردد، بستگی دارد. برای تهیه گلاب مرغوب و باکیفیت به نام گلاب سنگین، 30-35 کیلوگرم گل سرخ استفاده می گردد تا پس از جوشیدن آنها، گلاب سنگین به عمل آید. از این نوع گلاب، به عنوان برترین گلاب برای مصارف خانگی یاد می گردد.
  • گلاب سبک: در تهیه گلاب سبک از میزان گل سرخ کمتری (حدود 10-20 کیلوگرم) استفاده می گردد. این نوع گلاب به علت میزان گل کمتر، از غلظت پایین تری برخوردار است که به آن گلاب سبک می گویند.
  • گلاب دو آتیشه: در صورتی که عمل تقطیر دو بار انجام گردد، گلابی خالص فراوری می گردد که مزه تلخ تری نسبت به سایر گلاب ها دارد. حال اگر همین عمل تقطیر سه بار انجام گردد، به آن گلاب سه آتیشه می گویند.
  • گلاب پس آب: پس از به اتمام رسیدن فرآیند تقطیر، می توان پس مانده های گل را مجدد تقطیر کرد که در این حالت گلاب رقیقی حاصل می گردد که کیفیت و غلظت بسیار پایین تری نسبت به سایر گلاب ها دارد.

گلاب چه خاصیتی دارد؟

فرآوری که روی گل سرخ یا همان گل محمدی صورت می گیرد، آن را به یک محصول شگفت انگیز هم برای مصرف خوراکی و حتی زیبایی تبدیل می نماید. این اکسیر علاوه بر آرام بخش بودن، بوییدن آن تسکین دهنده سردرد است و به درمان بی خوابی نیز یاری خواهد نمود. شستشو و یا اسپری کردن گلاب روی صورت نیز به شفافیت پوست و شادابی آن نیز یاری خواهد نمود.

سفر به کاشان را در اردیبهشت از دست ندهید!

بهار به عنوان یکی از زیباترین فصل های خداوند، اوج شکوه و زیبایی خالق را به رخ می کشد. در بهار مقاصد مجذوب کننده زیادی وجود دارند که می توانید به آن سفر کنید که یکی از آنها رفتن به شهر گل و گلاب و شرکت در مراسم گلابگیری کاشان است. کاشان یکی از مقاصد مقرون به صرفه برای سفر محسوب می گردد. بعلاوه پیشنهاد می کنیم برای لذت بردن هر چه بیشتر از این سفر متفاوت، بازدید از معروفترین خانه های سنتی کاشان را از قلم نیاندازید، بعضی از این خانه کاربری هتل نیز دارند.

آیا تجربه شرکت در مراسم گلاب گیری کاشان را دارید؟ تجربیات خود را با خوانندگان ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره گلاب گیری کاشان

گلاب گیری کاشان چه زمانی است؟

گلاب گیری کاشان در بهار، پیش از گرم شدن هوا، انجام می گردد. به طور معمول این جشنواره از اواسط اردیبهشت آغاز و تا اواخر خرداد ادامه پیدا می نماید.

گلاب گیری کاشان کجا برگزار می گردد؟

گلاب گیری کاشان در شهرهای قمصر، نیاسر و مشهد اردهال انجام می گردد.

مراسم گلاب گیری قمصر کاشان چگونه انجام می گردد؟

بسته به غلظت موردنظر، میزانی گل (10-30 کیلوگرم) را داخل دیگ مسی می ریزند و می گذارند تا در آب بجوشد. پس از گذاشتن درپوش مسی, عمل تقطیر آغاز شده و در نهایت گلاب فراوری می گردد.

منبع: فلای تودی

به "مراسم گلابگیری کاشان ، آیین سنتی مردم ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراسم گلابگیری کاشان ، آیین سنتی مردم ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید