واکنش سازمان ملل به اظهارات بن سلمان درباره یمن

به گزارش وبلاگ بام شهر، ایرنا نوشت: نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن از اظهارات تازه ولیعهد عربستان سعودی درباره تمایل کشورش برای حل سیاسی بحران یمن به وسیله بازگشت به گفت و گوها استقبال کرد.

واکنش سازمان ملل به اظهارات بن سلمان درباره یمن

مارتین گریفیتس روز آدینه در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:من از اظهارات خوب محمد بن سلمان ولیعهد عربستان استقبال می کنم و وی را به توقف جنگ و بازگشت به مذاکرات دعوت می کنم.

وی اضافه کرد: خاتمه یافتن جنگ یمن به ثبات و امنیت منطقه بسیار یاری می نماید

محمد بن سلمان روز سه شنبه گذشته در یک گفت و گوی تلویزیونی تمایل کشورش برای حل سیاسی بحران یمن به وسیله بازگشت به مذاکرات را ابراز کرد.

ولیعهد عربستان گفت: ما امیدواریم که حوثی ها (انصارالله) برای دستیابی به راهکار هایی که حقوق همه را تضمین کند، پشت میز مذاکره بنشینند.

در همین حال محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن درباره مواضع محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، گفت که این اظهارات مورد علاقه ما است اما با یمنی ها هیچ اختلافی نداریم بلکه اختلاف ما با کشورهای متجاوز آمریکایی، انگلیسی، سعودی و اماراتی و متحدان آن ها است.

همچنین محمد عبدالسلام رئیس هیات مذاکره نماینده صنعا نیز هر سخنرانی مثبتی در خصوص یمن را منوط به کاربرد عملی آن که با برداشتن محاصره و اولویت دادن به جنبه های بشردوستانه همراه است، دانست زیرا آن ها موارد فوری هستند که همه مردم یمن به آن ها احتیاج دارند.

پیشتر دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی در 23 آذر سال گذشته (99) در گفت و با شبکه المسیره یمن تاکید نمود که جمهوری اسلامی از ابتدای تجاوز نظامی به یمن، راهکار سیاسی برای خاتمه دادن به این جنگ پیشنهاد نموده و این پیشنهاد همچنان بر روی میز است.

علی اصغر خاجی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تجاوز به این کشور اظهار داشت که راهکار، باید سیاسی باشد و به همین منظور یک طرح چهار ماده ای ارائه داد.

وی با بیان اینکه بعضی از کشورهای منطقه معتقد بودند که می توانند بدون اعطای امتیاز سیاسی به سایر طرف ها، مساله یمن را در مدت سه یا چهار ماه به صورت نظامی خاتمه دهند، اضافه کرد: اکنون متجاوزان به یمن با وجود گذشت 6 سال از حمله نظامی، نه تنها به اهداف خود نرسیده اند، بلکه مردم این کشور توانسته اند با خلق معادله توازن و بازدارندگی، قدرت را به نفع خود تغییر دهند.

دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی اظهار داشت که جنگ نظامی در یمن بزرگترین بحران انسانی قرن را به وجود آورده و جان هزاران کودک و زن را گرفته و قحطی را گسترش داده است.

خاجی با ابراز امیدواری به اینکه کشورهای منطقه، آمریکا و دشمنان یمن درک نمایند که جنگ نمی تواند راهکار باشد، تاکید نمود: ابتکار عمل ایران برای جلوگیری از تجاوز، برطرف محاصره و شروع گفت و گوی یمنی - یمنی همچنان به عنوان یک راهکار اساسی روی میز است.

عربستان به همراه امارات و بحرین و با یاری آمریکا در ششم فروردین سال 1394 ائتلافی را برای حمله به یمن تشکیل داد و کوشش کرد که عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور را به قدرت بازگرداند، اما در طول شش ساله گذشته و با وجود حملات همه جانبه و محاصره زمینی، دریایی و هوایی یمن به هیچ یک از اهداف تجاوزکارانه خود دست نیافته است.

این ائتلاف به مرور و به دلیل شکست های گسترده از نیروهای مردمی یمن، به سوی فروپاشی سوق پیدا نموده و اکنون تنها عربستان و امارات با همراهی آمریکا علیه مردم یمن می جنگند.

23311

منبع: خبرآنلاین

به "واکنش سازمان ملل به اظهارات بن سلمان درباره یمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش سازمان ملل به اظهارات بن سلمان درباره یمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید