چین در توسعه مدلهای زبانی هوش مصنوعی از آمریکا پیشی گرفت

به گزارش وبلاگ بام شهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، طبق گزارش موسسات تحقیقاتی تحت نظارت وزارت علوم و فناوری چین، توسعه LLMهایی که با کمک حجم وسیعی از داده های متنی و تکنیک های یادگیری عمیق آموزش دیده اند در سال 2020 میلادی وارد فاز بالاتری شد.

چین در توسعه مدلهای زبانی هوش مصنوعی از آمریکا پیشی گرفت

در سال 2020 دو مدل زبانی بزرگ از طریق سازمان های چینی ارائه شدند اما در همان سال آمریکا 11 LLMابداع کرده است. با این وجود در سال بعد هر دو کشور 30LLMارائه کردند.

سازمان های آمریکایی در 2022 میلادی 38 مدل بزرگ زبانی توسعه دادند که اندکی بیش از 28 مدل چینی بود اما در 2023 میلادی چین 19LLM توسعه داد و از آمریکا(18 LLM) پیشی گرفته است.

در خلاصه گزارش آمده است: چین و آمریکا در توزیع مدل های بزرگ زبانی در سراسر جهان پیشرو هستند و بیش از 80 درصد LLM های کل جهان را می سازند.

این درحالی است که محدودیت های صادراتی آمریکا چالشی مهم برای صنعت هوش مصنوعی چین به شمار میرود و دسترسی این کشور به نیمه رساناهای مورد نیاز برای آموزش LLM ها و دیگر وظایف رایانشی را محدود می کند اما شرکت های بزرگ چینی از جمله علی بابا، سنس تایم و بایدو با وجود چالش ها توانسته اند مانند چت جی پی تی شرکت اوپن ای آی، چت بات های مخصوص خود را توسعه دهند که از طریق هوش مصنوعی مولد و LLM ها فعال می شود.

منبع: خبرگزاری مهر

به "چین در توسعه مدلهای زبانی هوش مصنوعی از آمریکا پیشی گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین در توسعه مدلهای زبانی هوش مصنوعی از آمریکا پیشی گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید