کرونا تاثیر معین کننده های اجتماعی سلامت را آشکار کرد

به گزارش وبلاگ بام شهر، عضو مرکز تحقیقات طب پیشگیری و سلامت جمعیت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: پاندمی کرونا توانست خلأهای موجود در آگاهی عمومی و دسترسی به امکانات و خدمات بهداشتی را آشکار کند که حفظ و ارتقای سلامت در گرو مشخص کننده های اجتماعی به عنوان هسته سلامت عمومی است.

کرونا تاثیر معین کننده های اجتماعی سلامت را آشکار کرد

نصیر دهقان در مصاحبه با خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری وبلاگ بام شهر، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور اظهار کرد: پاندمی کرونا به عنوان یک مهمان نوپدید خودخوانده، توانست به خوبی خلأهای موجود در آگاهی عمومی و دسترسی به امکانات و خدمات بهداشتی را آشکار کند که حفظ و ارتقای سلامت در گرو معین کننده های اجتماعی به عنوان هسته سلامت عمومی است.

وی با بیان اینکه سلامت افراد جامعه به معین کننده های اجتماعی آن وابستگی نزدیک دارد، اضافه نمود: توجه به آگاهی های بهداشتی، سواد سلامتی، حمایت های اجتماعی و سبک زندگی افراد در کنار مؤلفه هایی از جمله میزان تحصیلات، شرایط اقتصادی، شرایط اشتغال و شرایط محیطی زندگی در بیان شرایط سلامتی افراد جامعه بسیار مهم است.

عضو مرکز تحقیقات طب پیشگیری و سلامت جمعیت دانشگاه علوم پزشکی ایران توضیح داد: برخورداری از یک زندگی طولانیِ سالم و با کیفیت، بدون بیماری و ناتوانی حقی همگانی است که مسئولیت آن برعهده دولت بوده و پیش شرط تحقق توسعه پایدار است، چراکه نقش سلامت در شاخص های توسعه انسانی بسیار پررنگ محسوب می گردد.

دهقان با اشاره به اینکه در هر سیستم اجتماعی، تفاوت هایی در شرایط سلامت گروه های مختلف به چشم می خورد، گفت: نکته حائز اهمیت، کوشش در برقراری برابری در موجودیت و امکان دسترسی به خدمات بهداشتی-درمانی با اولویت اقشار کم برخوردار است که باید سرلوحه تصمیم سازان و مجریان حوزه سلامت قرار بگیرد تا هیچکس به خاطر فقر اقتصادی و آگاهی، از امکاناتِ مقتضی محروم نگردد.

وی اظهار داشت: سیاست های دولت در حوزه سلامت باید به سمت توانمند کردن مردم برای شیوه های زندگی سالم تر و کاهش شکاف میان فقیر و غنی سوق پیدا کند؛ این دیدگاه از آنجا سرچشمه می گیرد که رویکرد پیشگیرانه در سلامت به عنوان خط مشی سیاست گذاری ها و اجرا در هر کشور قرار گرفته است و جامعه را به امور مرتبط با خودمراقبتی تشویق مستمر می نماید.

انتهای پیغام/4118/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "کرونا تاثیر معین کننده های اجتماعی سلامت را آشکار کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا تاثیر معین کننده های اجتماعی سلامت را آشکار کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید