آیا با خصوصی سازی خودروسازان، قیمت ها با کاهش روبرو می گردد؟

به گزارش وبلاگ بام شهر، سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بلوک 40 درصدی سهام دولت در سایپا و بلوک 25 درصدی سهام دولت در ایران خودرو که مربوط به خود سهام داری دولت است، به وسیله بورس به بخش خصوصی واگذار می گردد.

آیا با خصوصی سازی خودروسازان، قیمت ها با کاهش روبرو می گردد؟

به گزارش وبلاگ بام شهر، وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: دولت در ایران خودرو 6.7 درصد به وسیله سازمان توسعه و نوسازی صنایع سهام دارد که این سهام وثیقه بانک ها است و بعلاوه در سایپا نیز 17 درصد سهام متعلق به سازمان توسعه است که این دو بلوک را نمی توان واگذار کرد.

فاطمی امین اظهارداشت: با واگذاری سهام دولت در این دو شرکت خودروسازی هم مشکل سهامداری حل می گردد و هم پول نو وارد شرکت می گردد و ساختار حاکمیت شرکتی و سهامداری هم بهتر می گردد.

وی اضافه نمود: واردات خودرو که از سال 92 به دلیل مدیریت ارز ممنوع شده بود، 2200 قلم کالا از جمله خودرو به خاطر تراز ارز ممنوع شده بود، اما اخیرا اعلام کردم به عنوان وزیر صنعت با واردات خودرو مخالف نیستم، اما واردات خودرو حدود یک تا دو میلیارد دلار پول می خواهد که در آن صورت تراز ارزی دوباره منفی می گردد.

شروط خصوصی سازی خودروسازان

سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو در مصاحبه با وبلاگ بام شهر با اشاره به تصمیمات نو دولت برای خصوصی سازی خودروسازان گفت: این موضوع مطلب نوی نیست که دولت از آن صحبت نموده، بلکه سال هاست موضوع خصوصی سازی شرکت های جاده مخصوص مطرح بوده، اما با توجه به موانعی که بر سر راه قرار گرفته است همیشه انجام این کار با چالش های بسیار زیادی روبرو بوده است.

وی اضافه نمود: درحال حاضر نیز قرار است در مرحله اول سهام تودرتویی که زیرمجموعه های این دو خودروساز بزرگ از شرکت های مادر در اختیار دارند معین تکلیف شده تا بعد با تجمیع تمامی سهم هایی که در اختیار دولت است، واگذاری به یکباره صورت گیرد.

مدنی گفت: هر چند شیوه های خصوصی سازی دیگری نیز می تواند انجام بگیرد، اما چیزی که در حال حاضر از اهمیت بسزایی برخوردار است خصوصی سازی واقعی این خودروسازان است، از سویی با توجه به تجربه خصوصی سازی شرکت هایی مانند هپکو، آذرآب و نیشکر هفت تپه نباید خیلی در این مسئله عجله کرد، زیرا ممکن است این خصوصی سازی ها نیز به شکست بینجامد.

مدیرعامل اسبق شرکت سایپا اضافه نمود: در ابتدا باید سهام شرکت ها به صورت کامل تکلیفش معین گردد و در وهله بعد خریداران قدرتمندی که برای خرید وجود دارند پیشقدم شوند، در ادامه آنالیز اهلیت خریداران نیز باید به صورت کامل آنالیز گردد، زیرا اگر خریداران به غیر از نیت افزایش تیراژ و توسعه فعالیت شرکت ها به این دو شرکت ورود پیدا نمایند، قدر مسلم خصوصی سازی به مانند تجربه های پیشین با شکست روبرو خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: بعد از آنالیز شرایط خریداران و شرکت ها، خصوصی سازی باید گام به گام انجام گردد و نباید به صورت یکباره تمامی سهام خودروسازان واگذار گردد، دولت نیز باید کار نظارت و کنترل بر روی عملکرد خریداران بخش خصوصی را انجام دهد تا این خصوصی سازی بتواند با موفقیت همراه گردد.

مدنی با اشاره به اینکه خصوصی سازی درست خودروسازان 3 نتیجه عمده را در پی دارد، بیان داشت: توسعه محصول، افزایش کیفیت و رشد تیراژ از جمله مواردی است که می تواند در سایه خصوصی سازی درست و اصولی خودروسازان محقق کند، از سوی دیگر اگر این سه اتفاق رخ دهد، در نهایت کاهش قیمت خودرو نیز می تواند محقق گردد، اما ذکر این نکته لازم است که انجام این فرایند زمان بر بوده و باید با دقت بسیار فراوانی همراه باشد تا به موفقیت منجر گردد.

این مدیر اسبق خودروساز در ادامه با اشاره به اینکه خصوصی سازی خودروسازان دارای الزاماتی نیز است، توضیح داد: اولین و مهم ترین الزام در این رابطه، کنار گذاشتن قیمت گذاری دستوری خودرو است، در صورتیکه باز هم قرار باشد، دولت اقدام به معین قیمت خودرو کند، هیچ سرمایه گذار داخلی و خارجی حاضر نخواهد شد که سهام ایران خودرو و سایپا را بخرد، بنابراین باید قبل از هر کاری تکلیف این موضوع معین گردد.

مدنی اعلام کرد:، اما اگر قیمت خودرو در حاشیه بازار معین گردد، هم سرمایه گذاران رغبت خواهند کرد که پا پیش بگذارند و هم بازار خودرو از این شرایط آشفته ای که گرفتار آن است خارج خواهد شد، حال باید دید که در نهایت دولت چه تصمیمی در این رابطه خواهد گرفت.

منبع: فرارو

به "آیا با خصوصی سازی خودروسازان، قیمت ها با کاهش روبرو می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا با خصوصی سازی خودروسازان، قیمت ها با کاهش روبرو می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید