اینجا اکسیژن حرف اول را می زند! ، لذت کوهنوردی در بهار

به گزارش وبلاگ بام شهر، خبرنگاران: شما معمولاً هر چند وقت یک بار به کوهستان می روید؟ در سال نو، چند بار به کوهستان رفته اید؟ آیا کوهنورد هستید و تجربه این کار را دارید؟ پاسخ شما هرچه باشد، توصیه می کنیم هوای پاک و دلپذیر کوهستان را حتماً در فصل بهار تنفس کنید. البته باید نکات ایمنی را هم در نظر بگیرید تا از گشت و گذار در کوهستان، لذت بیشتری ببرید.

اینجا اکسیژن حرف اول را می زند! ، لذت کوهنوردی در بهار

شما معمولاً هر چند وقت یک بار به کوهستان می روید؟ در سال نو، چند بار به کوهستان رفته اید؟ آیا کوهنورد هستید و تجربه این کار را دارید؟ پاسخ شما هرچه باشد، توصیه می کنیم هوای پاک و دلپذیر کوهستان را حتماً در فصل بهار تنفس کنید. البته باید نکات ایمنی را هم در نظر بگیرید تا از گشت و گذار در کوهستان، لذت بیشتری ببرید.

اول از همه، بدنیست بدانیم که استقرار در کوهستان هایی که نسبت به محل زندگی ما بسیار مرتفع هستند، ممکن است ارتفاع زدگی ایجاد کند. اگر مدت زمانی طولانی در چنین منطقه های بمانید، به احتمال زیاد، دچار سردرد و تهوع خواهید شد. اگرچه تماشای منظره منطقه ها پائین دست ارتفاعات، لذت بخش است، اما عوارض ناخوشایند آن را هم نمی توان نادیده گرفت.

بهتر است برای کاهش چنین عوارضی، به آرامی و به تدریج، به ارتفاعات صعود کنید. علاوه بر این، باید دقت داشته باشید که هوای کوهستان در فصل بهار بسیار متغیر است؛ یعنی ممکن است تنها با گذشت چند ساعت، هوای صاف و مطبوع، به برف و بوران شدید تبدیل گردد. بنابراین اگر تصمیم دارید به کوهستان بروید، امکانات لازم را به همراه داشته باشید. لباس گرم، کلاه، دستکش و جوراب ضخیم می تواند ثمربخش باشد.

رستوران های روباز مشهد

رستوران نزدیک حرم مشهد

فهرست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

کوهستان با هیچ کس شوخی ندارد!

این را هم بدانید که کوهستان با هیچ کس شوخی ندارد! بنابراین هرگونه بی احتیاطی می تواند مسائل غیرقابل جبرانی در پی داشته باشد. از خصوصیات مهم کوهستان، وزش بادهای شدید است؛ چنین بادهایی، به ویژه در منطقه ها کوهستانی که در خط الرأس قرار دارند، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

گاهی ممکن است بادهای کوهستان چنان شدید باشد که حتی بچه های کوچک را به اطراف پرتاب کند! تصورش را بکنید، چنین بادهای شدیدی، چه سرمایی هم پدید می آورند. پس آمادگی این شرایط را هم داشته باشید. اگر چادر را در محل مناسب، محکم و درست مستقر کنید، بسیاری از این مسائل کاهش می یابد.

تغذیه در کوهستان:

برای این که بتوانیم راحت و باسهولت بیشتری از شیب کوه بالا برویم و برگردیم، به انرژی کافی نیاز داریم؛ بنابراین تغذیه صحیح را هم نباید فراموش کرد. همراه داشتن آب کافی و مواد غذایی کم حجم و مقوی، مانند انجیر خشک را از قلم نیاندازید. بعلاوه بهتر است وقتی در کوهستان هستید، غذا را در حجم کم و دفعات بیشتر مصرف کنید.

وسایل ضروری:

آماده کردن لوازم و وسایل مورد نیاز سفر، البته یکی دو روز قبل از حرکت، همواره و در هر سفری، ضرورت دارد، اما با توجه به خصوصیات کوهستان، شاید بد نباشد بعضی از این لوازم را با هم مرور کنیم.

همواره یک دست لباس اضافه همراه خود داشته باشید. شاید با تغییر آب و هوا، به استفاده از آن نیازمند شوید. کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی و جوراب اضافی هم از دیگر موارد مهمی است که در چنین برنامه هایی نباید فراموش گردد.

بهتر است لوازم جهت یابی را هم با خود ببریم؛ البته به این شرط که شیوه استفاده از آن را هم بدانیم یا بیاموزیم. همراه داشتن کیف یاری های اولیه، از دیگر ضرورت ها است. در کوهستان برای درمان بریدگی ها، گزیدگی و هرگونه آسیب های جسمی، به این کیف نیاز پیدا می کنید. داشتن چراغ قوه ای که بتواند اطراف را به خوبی روشن کند، کاملاً مفید و گاهی، بسیار لازم است. بعلاوه علاوه بر لباس مناسب، پوشیدن کفش مناسب را از قلم نیاندازید. در این مورد می توانید از کوهنوردان باتجربه مشورت بگیرید و کفش مناسب را انتخاب کنید.

نکته: شاید تصور کنید که اگر قرار است تا شب برگردید، دیگر به استفاده از چادر نیازی نیست، اما همواره داشتن یک سر پناه مطمئن، مفید است. خوشبختانه امروز در بازار، انواع متفاوتی از چادرها وجود دارد که به راحتی قابل حمل است. بنابراین، چادر سفری خود را از قلم نیاندازید.

موجودات موذی:

در کوهستان ممکن است از حشرات موذی گرفته تا حیوانات وحشی و درنده دیده شوند، اما پیش از هر چیز باید بدانید که کوهستان، محل زندگی آنهاست و ما حق نداریم آرامششان را از بین ببریم. در واقع، ما انسان ها وارد قلمرو این موجودات شده ایم، بنابراین حفظ حریم آنها بر ما واجب است.

در خصوص حیوانات وحشی و درنده، بهتر است در مسیرشان قرار نگیریم. یعنی از مسیرهای پرتردد رفت و آمد کنیم و در مکان های خاص چادر بزنیم. در مسیرهای عادی، معمولاً با این گونه حیوانات رو در رو نخواهیم شد، پس هیچ وقت از راه اصلی و مسیرهای پاکوب، خارج نشوید و به نقاط خلوت و دور از جمعیت نروید، اما در عین حال، حشرات را نمی توان از این چنین مسیرهایی دور کرد. به همین علت باید سعی کنیم از گزند آنها در امان بمانیم. یکی از راهکارها، پوشیدن لباس کافی است، به طوری که تمام بخش های بدن پوشیده گردد. بعلاوه در کیف یاری های اولیه، پمادهای مخصوص گزیدگی را هم قرار دهید.

مار و عقرب گزیدگی:

مارها و عقرب ها، برخلاف نام به ظاهر ترس آورشان، به ندرت کوهنوردان را کشته اند. به طور کلی، مارها و عقرب ها تنها در صورتی حمله می نمایند که شما آنها را اذیت کنید. البته زخم حاصل از گزش اغلب آنها کشنده نخواهد بود، اما همواره با درد شدیدی همراه است. در محل هایی که احتمال گزش می دهید، از کفش ساق بلند و شلوار بهره ببرید. اگر شک دارید سر راهتان ماری هست، با چوبدستی تان زمین را چک کنید. با این کار خطر لگد کردن مار را کاهش می دهید.

در صورت مار گزیدگی، خونسردی خود را حفظ کنید. اغلب افراد پس از گزیده شدن، دچار شوک هیستریک می شوند که همین اضطراب، باعث افزایش سرعت پخش شدن سم در بدن ما می گردد. اگر دچار افزایش ریتم تنفسی شدید، با استفاده از یک پاکت یا گذاشتن دست روی دهان خود، سعی کنید اندازه CO2 تنفسی را به حالت طبیعی برسانید.

صاعقه در کوهستان:

بروز صاعقه در منطقه ها کوهستانی، خصوصاً در ارتفاعات شمالی کشور و رشته کوههای البرز و زاگرس، می تواند بسیار خطرساز باشد.

توجه به گزارشات سازمان هواشناسی و پرهیز از صعود به ارتفاعات در روزهایی که با هوای متغیر و بارش های شدید فصلی مواجهیم، می تواند ایمنی بیشتری برای ما به همراه داشته باشد و از بروز حوادث احتمالی جلوگیری کند. توجه به چگونگی پیشگیری و مقابله با صاعقه زدگی، ضامن سلامت ما خواهد بود. صاعقه زدگی حتی در ارتفاعات پایین و حتی در سطح دریا نیز می تواند جان انسان را تهدید کند.

خودروهای خطرساز:

یکی از نکات مهم و اساسی در ارتباط با ایمنی در سفر به کوهستان، که البته کمتر به آن توجه می گردد، بردن ماشین به ارتفاعات و منطقه ها کوهستانی است، بنابراین نسبت به پی آمدهای احتمالی، نباید بی توجه باشیم؛ اگر ماشین را در سربالایی یا سرازیری پارک می کنید، تنها به ترمز دستی خودرو اطمینان نکنید؛ آن را در دنده بگذارید و ترمز دستی را هم بکشید، اما این احتیاط هم شاید کافی نباشد، به خصوص زمانی که کسی داخل خودرو باشد. البته در چنین شرایطی، بهتر است کسی در خودرو نماند، اما در هر شراطی، به کار بستن یک روش قدیمی، ضرورت دارد؛ گذاشتن سنگ زیر هر چهار چرخ، یکی از ایمن ترین و مطمئن ترین روش هاست.

مراقبت از پوست:

یکی از مهم ترین وظایف پوست این است که مانع دفع آب بدن می گردد و در مقابله با ورود میکروب ها، ویروس ها، قارچ ها و سموم مختلف به درون بدن، مانند یک سد دفاعی عمل می نماید.

در عین حال، یکی از مهم ترین عواملی که باعث پیری زودرس پوست می گردد، تشعشعات مضر موجود در نور خورشید است که در فصل بهار به وفور وجود دارد.

خنک بودن هوا در این فصل، باعث می گردد که افراد مدت زمان بیشتری را نسبت به فصل های گرم سال در معرض مستقیم تابش نور خورشید قرار بگیرند، درحالی که احتمالاً از تأثیرات نامطلوب نور خورشید در چنین شرایطی، بی خبرند. در طیف نور خورشید، بخشی که به زمین روشنی می بخشد، قابل رؤیت و بخشی مانند اشعه ماورای بنفش، غیرقابل تماشا است، بنابراین هنگام عزیمت به کوهستان و ارتفاعات، توصیه می گردد حتماً در درجه اول، از کلاه های لبه دار و لباس های پوشیده ریز بافت و در درجه دوم، از کرم ها و لوسیون های ضدآفتاب، آن هم به اندازه مناسب، استفاده گردد.

یک ضدآفتاب ایده آل باید بتواند مانع آسیب رساندن اشعه ماورای بنفش نور خورشید به پوست گردد، اما با این حال، هیچ ضدآفتابی هم وجود ندارد که بتواند به طور کامل این کار را انجام دهد.

منبع: توریسم آنلاین

به "اینجا اکسیژن حرف اول را می زند! ، لذت کوهنوردی در بهار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینجا اکسیژن حرف اول را می زند! ، لذت کوهنوردی در بهار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید