بایدها و نبایدهای دره نوردی

به گزارش وبلاگ بام شهر، خبرنگاران: دره نوردی یکی از شاخه های مهیج کوهنوردی است؛ اگر چه ماهیتاً بسیار با آن فرق دارد. دره نوردی را شاید بتوان یکی از زیر شاخه های گردشگری ماجراجویانه هم دانست.

بایدها و نبایدهای دره نوردی

برای دره نوردی، احتیاجمند دانستن تکنیک های سنگنوردی و عبور از آب های خروشان و بعلاوه شنا و شیرجه هستیم، با این تفاوت که فرود به دنیایی ناشناخته، می تواند گاهی هم خطرناک باشد. دره ها معمولاً در بین یال های کوه ها به وجود می آیند، یا در میان گسل ها دیده می شوند و در عین حال، بستری مناسب برای رودها و نهرها به شمار می روند.

به همین علت، در دره ها با گذشت سالیان دراز، جریان آب، اشکال متنوعی را در میان صخره ها به وجود می آورد که همین اشکال و فرم ها به مجذوب کنندهیت های دره نوردی می افزاید و علاقه مندانش را وسوسه می نماید!

دره نوردان از مسیر خط القعر کوه، طی طریق می نمایند تا به پایین دره برسند. بیشتر مسیرها معمولاً صعب العبور بوده و گاهی دره نوردان مجبور می شوند مسیری را با قایق و یا با شنا طی نمایند.

اصولاً دره هایی برای پیمایش مجذوب کننده است که با عرض کم و دیواره های بلند محصور شده و در میان آن، آبشارهای متعددی شکل گرفته باشد، اما در عین حال، ادامه مسیر از دیواره ها، خطرناک است و به همین علت، دره نورد معمولاً راه بازگشتی به بالا نداشته و باید مسیر دره را تا خاتمه طی کند.

رستوران های روباز مشهد

رستوران نزدیک حرم مشهد

فهرست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

هنگام دره نوردی، چشم اندازهایی بسیار بکر، با طبیعتی وحشی پدید می آید که برای طی مسیر، انگیزه بیشتری به دره نوردان می دهد.

عبور از آبشارها:

برای عبور از آبشارها برخی وقت ها احتیاج به نصب گارگاه است که به صورت مصنوعی و با استفاده از ابزارهای لازم انجام می گردد. در غیر این صورت، با استفاده از عوارض طبیعی، این گارگاه ها برپا می شوند و در نهایت، با شیرجه و پرش می توان از آبشارها عبور کرد.

تجهیزات ضروری:

تجهیزات دره نوردی شامل وسایل صعود و فرود، طناب نیمه استاتیک، کلاه ایمنی و کفش های طراحی شده برای این رشته است. دره نوردان در گذشته، از تجهیزات ساده کوهنوردی استفاده می کردند، اما امروزه با توجه به تخصصی تر شدن این رشته، ابزارهای مخصوص طراحی و ابداع شده است که در ایجاد راحتی در زمان پیمایش و جلوگیری از اتلاف انرژی و زمان، نقش بسزایی دارند.

خطرهای پیش رو:

گفتنی است که دره نوردی از گردشگری های همگانی نیست، کاری است بسیار مهیج که باید خطرات احتمالی آن را همیشه در نظر داشت. مهمترین خطر دره نوردی، بارندگی و ایجاد سیل های آنی در مسیر دره ها است. دره نوردان باید به دقت شرایط جوی منطقه را مد نظر قرار دهند و نسبت به بارندگی های حوضچه های آبریز توجه لازم را داشته باشند. در صورت آمدن سیل، دره نوردان هیچ راه گریزی ندارند و با خطر مرگ روبه رو خواهند شد.

خطر هیپوترمی:

یکی دیگر از خطرهای احتمالی دره نوردی، هیپوترمی است. هیپوترمی به علت درگیری با آب های سرد و از دست رفتن انرژی بدن به وجود می آید. البته با داشتن علم و تجربه کافی، می توان از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری کرد، اما متأسفانه به علت سهل انگاری کوهنوردان و طبیعت گردان و کوچک شمردن خطرات این رشته، در سال های گذشته اتفاقات ناگواری اتفاق افتاده است که می توان با ایجاد کارگاه های آموزشی، از وقوع چنین حوادث ناگواری هم جلوگیری کرد.

منبع: توریسم آنلاین

به "بایدها و نبایدهای دره نوردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدها و نبایدهای دره نوردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید