خبرنگاران افزایش مواد ضد عفونی کننده تقلبی، مسئله ای مضاف بر تهدید کرونا

به گزارش وبلاگ بام شهر، اصفهان - خبرنگاران - مواد ضد عفونی نماینده دست یکی از اقلام اساسی پیشگیری از ابتلا به بیماری کروناست اما این روزها به دلیل تقاضای زیاد برای این کالا و کمبود آن، عده ای از سودجویان اقدام به عرضه مواد تقلبی در بازار کشور منجمله اصفهان نموده اند که مسائل جسمی و پوستی کمترین عارضه مصرف آن است که شهروندان گزارش می نمایند.

خبرنگاران افزایش مواد ضد عفونی کننده تقلبی، مسئله ای مضاف بر تهدید کرونا

از سه هفته گذشته و با شیوع ویروس کرونا در کشور، مسوولان و پزشکان از مردم خواستند تا هرچه بیشتر، مسائل بهداشت فردی را رعایت نمایند و بطور مستمر دستان خود را شست و شو دهند که همین امر باعث افزایش چشمگیر تقاضا و استفاده از مواد ضد عفونی نماینده دست و کمبود شدید آن در بازار استان شده است.

ضدعفونی نماینده دست (Hand sanitizer) یک نوع ضدعفونی نماینده مکمل یا جایگزین برای شستن دستان با آب و صابون است که گونه های متفاوتی از این نوع ضدعفونی نماینده به شکل ژل و محلول مایع وجود دارد و محتویات آن بیشتر شامل ایزوپروپیل الکل، اتانول، 1-پروپانول یا پوویدون آیوداین است.

در حالی که پزشکان و کارشناسان برای مقابله و پیشگیری از بیماری کرونا، شست و شوی مرتب دست با آب و صابون را ارجح می دانند اما عده ای نیز توصیه می نمایند که ضروری است مواد ضد عفونی نماینده همراه افراد باشند تا در جایی که به آب و صابون دسترسی وجود ندارد بتوان از آن برای از بین بردن میکروب ها استفاده کرد.

به گفته کارشناسان، محلول های ضدعفونی نماینده دست باید حداقل 60 درصد الکل داشته باشند تا بتوانند میکروب ها را از بین ببرند بنابراین هنگام خرید این محصول باید مواد تشکیل دهنده را با دقت خواند.

از طرف دیگر، افزایش تقاضا برای این محصول در سه هفته گذشته و احتیاج شدید مراکز درمانی و بهداشتی برای آن باعث شد تا شاهد کمیاب و حتی نایاب شدن آن در داروخانه ها و فروشگاه ها باشیم و متاسفانه عده ای از افراد سودجو در این میان اقدام به احتکار یا افزایش سرسام آور قیمت آن کردند.

در این میان، تعدادی از افراد سودجو و متخلف نیز اقدام به فراوری مواد ضد عفونی نماینده تقلبی و غیر مجاز در کارگاه های زیرزمینی و عرضه آن به بازار کردند که در چند روز گذشته نمونه هایی از آنها در فروشگاه های مختلف اصفهان مشاهده شده است.

یکی از شهروندان اصفهانی به خبرنگار وبلاگ بام شهر گفت که در سوپرمارکت محله آنها در خیابان کاوه محلول ضد عفونی نماینده ای با حجم بسیار کم اما قیمت 20 هزار تومان به فروش می رسید که بر روی آن هیچ نشانه ای از نام یا آدرس واحد فراوریی و مشخصاتی مانند پروانه ساخت به چشم نمی خورد اما متاسفانه عده ای از مردم این محلول را می خریدند.

هاشمیان تاکید نمود که محلول ضد عفونی نماینده در بیشتر داروخانه ها وجود ندارد یا عرضه آن کم است و از طرفی بسیاری از مردم به دلیل واهمه از ابتلا به کرونا، خود را ناگزیر از خرید چنین محصولات بی نام و نشانی می دانند.

به گفته این شهروند اصفهانی، روش هایی در اینترنت و شبکه های اجتماعی برای ساختن مواد و ژل ضد عفونی نماینده در خانه معرفی شده است اما برای اجرای این روش ها به مواد اولیه ای احتیاج است که به سختی می توان در بازار آنها را پیدا کرد و در عمل این کار امکانپذیر نیست.

در چند روز اخیر نیز در مناطق مختلف خبرهایی از شناسایی و کشف مواد ضد عفونی نماینده مختلف به گوش رسید از جمله این خبر که در بازرسی از خودروی فردی در اردستان که الکل بین واحدهای صنفی توزیع می کرد 300 لیتر الکل تقلبی و مواد ضدعفونی نماینده غیربهداشتی کشف شد یا شناسایی یک انبار فراوریی الکل تقلبی در اصفهان که در آن یک هزار لیتر آب اکسیژنه و دوتن پودر ویتامینه کشف شد.

بعضی شواهد و گزارش های رسیده نیز حاکی از استفاده از مواد غیر مجاز و سمی در مواد ضد عفونی نماینده تقلبی است به طوری که بعضی از سودجویان به دلیل ارزان تر بودن متانول (الکل صنعتی) از این ماده در ترکیبات خود استفاده می نمایند که عوارض شدیدی برای انسان از جمله مسمومیت و نابینایی بهمراه دارد.

اقلام ضد عفونی نماینده فقط به داروخانه ها تحویل گردد

درحالیکه عده ای از عرضه محصولات ضد عفونی نماینده دست در فروشگاه های مختلف از جمله سوپرمارکت ها خبر می دهند، رییس سازمان غذا و دارو هفدهم اسفند جاری در بخشنامه ای، شرکت های پخش منتخب را به تحویل اقلام ضدعفونی صرفا به داروخانه ها ملزم کرد.

در این بخشنامه آمده است: با توجه به برنامه ریزی های اجرا شده و به منظور ساماندهی و نظارت بهینه بر توزیع، محصولات شرکت هایی که در شرایط کنونی کشور و به منظور پیشگیری از گسترش و مقابله با بیماری ویروس کرونا، مجوزهای موقت فراوری ژل و محلول های ضدعفونی نماینده دست را از سازمان غذا و دارو دریافت نموده اند، به وسیله 16 شرکت پخش سراسری توزیع می شوند.

محمدرضا شانه ساز تاکید نمود: شرکت های پخش مکلف به تحویل اقلام ضدعفونی نماینده فقط به داروخانه ها هستند، بر این اساس در صورت مشاهده موارد خارج از چهارچوب تعریف و ابلاغ شده و برابر مقررات اقدام خواهد شد.

وی اضافه نمود: معین مناطق دارای اولویت توزیع نیز بر عهده اداره نظارت بر امور دارو خواهد بود.

درحالیکه بخشنامه سازمان غذا و دارو، شرکت های پخش مواد ضد عفونی نماینده را ملزم به توزیع این محصول فقط در بین داروخانه ها نموده است، مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان نیز از مردم خواست تا این مواد را فقط از مکان های مجاز و داروخانه ها خریداری نمایند.

سید مهدی میرجهانیان با اشاره به مواردی از کشف محصولات ضد عفونی نماینده تقلبی در بازار و مراکز فراوری نماینده آنها با همکاری نیروی انتظامی و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اضافه نمود: در بعضی موارد سودجویان اقدام به ترکیب الکل متانول با وایتکس نموده بودند که برای سلامتی پوست و بدن بسیار مضر است.

وی در گفت و گو با وبلاگ بام شهر با تاکید بر اینکه در این شرایط و شیوع ویروس کرونا به راحتی نمی توان همه مبادی عرضه و فروشگاه ها را کنترل کرد، گفت: متاسفانه در این شرایط افراد سودجو دست به کار شدند و مواد تقلبی روانه بازار کردند.

میرجهانیان با بیان اینکه با وجود همه این مسائل، شرایط توزیع مواد ضد عفونی نماینده و الکل طبی در چند روز اخیر نظم خاصی پیدا کرد، گفت: دست واسطه ها در این میان کوتاه شده و الکلی که در کارخانه ها فراوری می گردد بهتر به دست مصرف نماینده می رسد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به احتیاج و تقاضای زیاد مردم برای این محصول و برطرف هرچه سریعتر آن، ممکن است بخشی از اقلام فراوری شده مجاز در بعضی از فروشگاه های عظیم و زنجیره ای نیز توزیع شده باشد از مردم خواست تا در این زمینه هوشیار باشند و هنگام خرید به مواردی مانند پروانه ساخت، شماره تلفن و آدرس فراورینماینده و تاریخ فراوری و انقضای محصول توجه نمایند.

میرجهانیان تاکید نمود که با این وجود، عرضه بعضی از اقلام مانند الکلی طبی فقط باید به وسیله داروخانه ها صورت گیرد.

سید پژمان آقازاده معاون آموزش سازمان اورژانس کشور نیز به سوء استفاده بعضی افراد سود جو در خصوص ساخت مواد ضدعفونی غیر استاندارد اشاره نمود و گفت: هموطنان هنگام خرید مواد ضدعفونی دقت نمایند و از فروشگاه هایی که مجوز پخش دارند تهیه نمایند و به برچسب مندرج بر روی محصول توجه و از مجاز بودن محلول جهت مصرف ضدعفونی اطمینان حاصل نمایند.

کشف 2500 لیتر الکل خارج از شبکه رسمی توزیع در اصفهان

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان در گفت و گو با وبلاگ بام شهر با تاکید بر اینکه در روزهای گذشته گزارش هایی از عرضه الکل متانول (صنعتی) به عنوان محلول ضد عفونی نماینده در استان دریافت کردیم، گفت: با توجه به اینکه استفاده از متانول برای این محصول غیر مجاز و مضر است، بازرسی از مراکز عرضه و فروشگاه ها تشدید شد.

اکبر عادل مرام با اشاره به اینکه در نامه ای به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از آنها خواهان اطلاع رسانی بیشتر در این زمینه شدیم، اضافه نمود: بازرسی های ما بیشتر معطوف به واحدهای صنفی شد که احتمال عرضه کالاهای بهداشتی متناسب با شرایط روز در آن بیشتر باشد.

وی با بیان اینکه عرضه الکل طبی فقط باید به وسیله داروخانه ها انجام گردد، توضیح داد: سایر فروشگاه ها و سوپر مارکت ها حق عرضه این محصول را ندارند.

عادل مرام با اشاره به اینکه تشخیص الکل اتانول و طبی از متانول فقط به وسیله روش های آزمایشگاهی امکانپذیر است، گفت: صحت بسیاری از مواد ضد عفونی نماینده و الکل هایی که در فروشگاه هایی غیر از داروخانه ها عرضه می گردد و نشانه مشخصی ندارد، مورد سووال و آنالیز آن احتیاجمند آزمایش است.

وی از کشف 2 هزار و 500 لیتر الکل اتانول خارج از شبکه رسمی توزیع و غیر از داروخانه ها در اصفهان از اول اسفند تا کنون اطلاع داد و اضافه نمود: گزارش کشف این مواد به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

وی از مردم خواست تا از خرید مواد ضد عفونی نماینده فاقد برچسب و مشخصات فراوریی و بهداشتی خودداری نمایند.

غلامحسین شفیعی مدیرکل استاندارد استان اصفهان در پاسخ به خبرنگار وبلاگ بام شهر درباره نظارت بر عرضه مواد ضد عفونی نماینده گفت که این محصول مشمول استاندارد اجباری نیست لذا برنامه ای از سوی این اداره برای نظارت بر محصولات عرضه شده در بازار در دستور کار نیست اما آزمایشگاه های استاندارد، نمونه های ارسالی در این زمینه را برای آنالیز کیفیت و صحت آنها آزمایش می نمایند.

به گفته مسوولان سازمان تعزیرات حکومتی اصفهان نیز با شروع شیوع بیماری کرونا 97 تیم گشت در استان اصفهان بر واحدهای فروش اقلام مرتبط با کرونا نظارت دارند و تا کنون حدود 200 بازرسی اجرا شده است که از میان آنها 95 مورد دارای تخلف بود.

شهروندان می توانند هر گونه تخلف واحدهای فروش اقلام مرتبط با کرونا را به سامانه های تلفنی 135، 124 و 190 اعلام نمایند.

بسیاری از شهروندان اصفهانی در گفت و گو با وبلاگ بام شهر وبلاگ بام شهر یادآور شدند که استفاده از محلول ضدعفونی نماینده تقلبی برای مقابله با کرونا مسائل جسمی و پوستی برای آنان ایجاد کرد که همین امر سبب مراجعه به مراکز درمانی شده است.

آنان تاکید نمودند در چنین شرایطی ویژه و ایام کرونایی به خاطر افزایش تقاضای مردم برای خرید در همه بخشها با مسائلی روبرو می شوند که نهادهای نظارتی باید با افزایش ناظران نامحسوس بر امور مختلف بازار رصد مستمر داشته باشند تا دست سودجویان را قطع نمایند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران افزایش مواد ضد عفونی کننده تقلبی، مسئله ای مضاف بر تهدید کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران افزایش مواد ضد عفونی کننده تقلبی، مسئله ای مضاف بر تهدید کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید