خسارت ها با جهش بی سابقه سفر در پساکرونا جبران می گردد، سال جاری باید سال تحول گردشگری باشد

به گزارش وبلاگ بام شهر، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: به طور حتم خسارت ها و آسیب های وارد شده به سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پساکرونا با جهش بی سابقه سفر جبران خواهد شد.

خسارت ها با جهش بی سابقه سفر در پساکرونا جبران می گردد، سال جاری باید سال تحول گردشگری باشد

به گزارش خبرنگار وبلاگ بام شهر، دکتر علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، عصر امروز شنبه 30 فروردین 99 در جلسه شورای معاونان این وزارتخانه با اعلام این خبر توضیح داد: امسال باید سال تسریع پروژه های عمرانی باشد و اقداماتی که از قبل شروع شده باید پیگیری گردد و پروژه ها به طور کامل به بهره برداری برسد.

او با بیان این که بعد از مهار کرونا در سفر به استان های مختلف از فرایند پروژه ها بازدید خواهم کرد، اضافه نمود: امسال باید سال تحول در گردشگری باشد.

دکتر مونسان در ادامه به فعالیت تعدادی از کارگاه های صنایع دستی در دوران کرونا به منظور فراوری ماسک و البسه پزشکی اشاره نمود و گفت: این اتفاق بسیار خوبی است که صنایع دستی در دوران کرونا به شکل دیگری فعال بوده و با فراوری ماسک و البسه پزشکی ضمن حفظ نیروی انسانی شاغل در کارگاه ها، تهدید کرونا را به فرصت تبدیل نموده اند.

این مقام مسئول در ادامه گفت: کوشش این وزارتخانه برای دریافت تسهیلات برای بخش های آسیب دیده کرونا انجام شد که از آن جمله می توان به امهال تسهیلات و نیز تعویق اقتصادیات و بیمه سهم کارفرما اشاره نمود. از 10 رسته مورد توجه دولت در موضوع آسیب کرونا، سه رسته به طور مستقیم حوزه این وزارتخانه بود که حاصل کوشش همه همکاران است و در این خصوص ما وزاتخانه پیشرو هستیم.

او در ادامه به پیگیری ها برای افزایش تعطیلات عید فطر اشاره نمود و گفت: این موضوع را دنبال می کنیم تا در صورت مهار کرونا تا زمان عید فطر، تعطیلات این عید افزایش یابد تا فرصتی برای سفر هم وطنان در ایام فرخنده عید سعید فطر فراهم گردد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: قطعاً بعد از کرونا جهش بی سابقه ای در سفر خواهیم داشت و بخش زیادی از خسارت هایی که وارد شده به وسیله رونق جهش وار سفر رفع خواهد شد؛ ازاین رو همه استان ها باید آماده جهش سفر و میزبانی شایسته از گردشگران برای دوران پساکرونا باشند.

تشریح عملکرد بخش های مختلف وزارتخانه

در ادامه این نشست تعدادی از معاونان و مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حضور دکتر مونسان به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند و گزارش عملکرد حوزه متبوع خود را تشریح کردند.

همچنین در این نشست به صورت ویدئوکنفرانس با مدیران کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان های لرستان، مازندران، گلستان، فارس و زنجان ارتباط برقرار شد و آن ها نیز به ارائه گزارش آخرین شرایط استان های خود در دوران کرونا و آمادگی این استان ها برای دوران بعد از مهار کرونا پرداختند.

پیشنهاد افزایش تعطیلات به منظور رونق گردشگری

سیدامین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان در این نشست ویدئوکنفرانسی گفت: در جریان نظارت بر اماکن عمومی ستاد مقابله با بیماری کرونا در لرستان بیش از 13هزار اخطار، 2هزار پلمپ و 140 مورد شکایت رسیدگی شده است.

او با اشاره به مصوبه هیئت دولت و ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا مبنی بر امهال اقساط تسهیلات گردشگری به مدت سه ماه بیان نمود: متأسفانه در استان لرستان بعضی از بانک ها نسبت به برداشت اقساط از حساب سرمایه گذاران اقدام نموده اند که این امر نارضایتی سرمایه گذاران بخش گردشگری را به دنبال داشته است.

او با بیان اینکه تعطیلی اماکن گردشگری با توجه به شیوع ویروس کرونا خسارات زیادی را به حوزه گردشگری وارد نموده گفت: امیدواریم با پیگیری های وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و موافقت هیئت دولت پس از شکست قطعی ویروس کرونا یک روز متصل به آدینه هر هفته (پنجشنبه یا شنبه) تا انتها سال 99 تعطیل گردد تا شرایط رونق گردشگری و فعالان این صنعت در کشور فراهم گردد.

جبران خسارت های وارد شده در استان گلستان

احمد تجری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان نیز در این ارتباط ویدیویی گزارشی از اقدامات اجرا شده این اداره کل در مقابله با کرونا ویروس را ارائه کرد.

او همچنین میزان خسارات کرونا به بخش های مختلف را تشریح و موضوعات و نیازمندی های تأسیسات و پیشنهادهای این اداره کل را برای حمایت از آنان مطرح نمود.

او اضافه نمود: به طور میانگین همه ساله در اسفند 35درصد، در نیمه نخست فروردین 90درصد و نیمه دوم این ماه 35درصد و در اردیبهشت نیز 35درصد از ظرفیت مراکز اقامتی مانند هتل ها، هتل آپارتمان ها و متل های گلستان توسط مسافران استفاده می گردد که با شیوع کرونا و توقف سفرها، این بخش ها متحمل بیش از 860میلیارد ریال خسارت شدند.

تجری ادامه داد: دفاتر خدمات مسافرتی، واحدهای پذیرایی، اقامتگاه های بوم گردی، سفره خانه ها، مهمان پذیرها، راهنمایان گردشگری و مراکز آموزش گردشگری در صندلی های بعدی خسارت وارده ناشی از توقف سفرها به دلیل شیوع کرونا قرار دارند.

این مقام مسئول اضافه نمود: ارائه یاری های بلاعوض، پرداخت بخشی از هزینه حامل های انرژی مراکز گردشگری در ایام تعطیلی، فراهم کردن تمهیدات لازم برای ایجاد تنفس حداقل شش ماهه برای بازپرداخت تسهیلات، تخصیص منابع اقتصادی به دو بخش گردشگری و صنایع دستی برای پرداخت بخشی از بیمه تأمین اجتماعی کارکنان، پرداخت اقتصادیات تأسیسات گردشگری به سازمان امور اقتصادیاتی با تسهیلات اقساطی با تنفس یک ساله، اعطای معافیت اقتصادیاتی به پروژه های گردشگری و پرداخت وام کم بهره به راهنمایان گردشگری و فعالان صنایع دستی ازجمله راهکارهای پیشنهادی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان است برای جبران خسارت کروناویروس به تأسیسات گردشگری و صنایع دستی است.

تخفیف 50درصدی تأسیسات گردشگری مازندران به مدافعان سلامت

سیف الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران نیز در این نشست ویدئوکنفرانسی در سخنانی گفت: بیش از 11 هزار مورد بازدید از تأسیسات گردشگری سطح استان داشتیم که تعلیق یا تعطیلی 646 مورد را به دنبال داشته است.

او اضافه نمود: یاری های نقدی بیش از 2میلیارد ریال و حجم بالای یاری های غیرنقدی از قبیل ماسک، لباس و دستکش توسط بهره برداران و سرمایه گذاران تأسیسات گردشگری به افراد مختلف اجرا شده است.

او همچنین از اعلام آمادگی 9 هتل در سطح استان برای نقاهت بیماران و اسکان کادر درمان اطلاع داد.

فرزانه ادامه داد: راه اندازی سامانه ویدئوکنفرانس در راستای کاهش تردد روسای شهرستان یکی از اقدامات مهم ما در این دوران بوده است.

این مقام مسئول همچنین از اعلام آمادگی بیش از 13 هتل، 12 هتل آپارتمان و 21 اقامتگاه بوم گردی و خانه مسافر برای اعمال تخفیف 50درصد ویژه کادر درمانی اطلاع داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در ادامه گفت: 110هزار ماسک، 2700 گان توسط 26 هنرمند صنایع دستی استان فراوری شده است.

او در ادامه گفت: از مجموع 210 پروژه در حال ساخت در سطح استان، پیش بینی می گردد، 31 پروژه با حجم سرمایه گذاری بالغ بر 1800 میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای بیش از 1800 نفر تا انتها سال 99 افتتاح گردد که از این تعداد 9 پروژه با حجم سرمایه گذاری بالغ بر 370میلیارد تومان تا خردادماه امسال به بهره برداری خواهد رسید.

فرزانه ادامه داد: پیشنهاد می گردد با توجه به شیوع بیماری کرونا و متعاقب آن تعطیلی پروژه های در حال ساخت در سطح استان، حداقل سه ماه نسبت به افزایش مدت زمان دوران مشارکت و مشخص وام متمم در راستای افزایش قیمت ها از سوی بانک ها و صندوق توسعه ملی اقدام گردد.

برگزاری تور مجازی در استان زنجان

امیر ارجمند مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان نیز در این ارتباط ویدئوکنفرانسی گفت: در قالب ستاد اجرایی خدمات سفر استان به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال آن در ایام نوروز اکیپ های نظارتی این اداره کل در هر هشت شهرستان استان اقدام به نظارت بر تأسیسات گردشگری می نمایند.

او اضافه نمود: سلامتی مردم اولویت اصلی این اداره کل در نظر گرفته شد و تمام فعالیت ستاد خدمات اجرایی سفر در راستای پیشگیری از ویروس کرونا بود.

ارجمند ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های به عمل آمده اداره کل زنجان طرح تور مجازی بازدید از جاذبه های شاخص تاریخی و گردشگری استان در قالب بیش از 45 اثر شاخص تاریخی و گردشگری اجرا می گردد.

او گفت: ستادی با عنوان ستا جهش فراوری با توجه به نام گذاری سال 99 از سوی رهبر معظم انقلاب، در این اداره کل تشکیل شد و شش پروژه شاخص با موضوع صنایع دستی و گردشگری در دستور کار این ستاد نهاده شد.

تأکید بر سفر هوشمند از سوی مدیرکل استان فارس

مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس نیز در این ارتباط ویدئوکنفرانسی با اشاره به سفر هوشمند اظهار کرد: با توجه به زیرساخت های استان فارس در بحث فروش بلیت الکترونیک بعد از مهار بیماری کرونا، آمادگی کامل وجود دارد.

او بیان نمود: در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس، درآمد سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت که حدود 60درصد درآمد سالیانه را شامل می گردد را از دست داده ایم.

امیری توضیح داد: با تبیین خسارت بخش گردشگری برای استاندار و مسئولان نتایج خوبی مانند بیمه بیکاری و عدم اخراج نیروهای کارآزموده این بخش حاصل شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس توضیح داد: با همکاری و مساعدت استاندار فارس و مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در بحث بیمه بیکاری قرار به همکاری شده است که نیروهای حوزه گردشگری با توجه به خسارات این بخش بتوانند از این تسهیلات استفاده نمایند.

امیری هم چنین به راه اندازی سایت اطلاع رسانی میراث فارس به نشانی mirasfars.ir اشاره نمود و گفت: با توجه به اهمیت اطلاع رسانی به تمام بخش گردشگری و عدم مراجعه حضوری و تسریع در امور در تمام بخش های حوزه گردشگری ارتباطات مجازی فعال شده است و هم چنین پیشخوان خدمات الکترونیک این اداره کل با بروزرسانی خلأهای موجود در این امور را به خوبی پر نموده است.

منبع: میراث آریا

به "خسارت ها با جهش بی سابقه سفر در پساکرونا جبران می گردد، سال جاری باید سال تحول گردشگری باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خسارت ها با جهش بی سابقه سفر در پساکرونا جبران می گردد، سال جاری باید سال تحول گردشگری باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید