پیش بینی سونامی سفر رخ داد، کشته شدن 400 توریست در یک هفته

به گزارش وبلاگ بام شهر، وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه پیش بینی ما از سونامی سفر، کمابیش به وقوع پیوست گفت: کشته شدن 400 توریست و مسافر در مدت یک هفته، بسیار دردآور است و این موضوع بایستی ریشه یابی گردد .

پیش بینی سونامی سفر رخ داد، کشته شدن 400 توریست در یک هفته

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ بام شهر سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی در بازدیدش از ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر گفت: توریستی باید سالم ترین و مقرون به صرفه ترین سرگرمی مردم باشد، مردم حق دارند از هر جای دیدنی در کشورشان با قیمت مناسب و با سهولت و دریافت خدمات مناسب بازدید نمایند.

او ادامه داد: این یک واقعیت است که امکانات اقامتی مناسب برای جمعیتی که به خصوص در یک مقطع خاص سال مثل تعطیلات نوروز همه با هم می خواهند به سفر بفرایند، فراهم نیست. من طی بازدیدهایی که از استان ها داشتم، در دومین روز عید اعلام کردم که مراکز اقامتی رسمی پر شده است و این هشداری بود به مردم که اگر قصد سفر دارند، حتماً محل اقامت خود را به وسیله رزرو آنلاین یا تلفنی هماهنگ نمایند تا با مراجعه حضوری دچار مشکل نشوند.

ضرغامی در ادامه گفت: اینکه گفتم مراکز اقامتی پر شده به این معنا نیست که هیچ گونه امکان اقامتی در استان ها وجود ندارد. چرا که همکاران ما در استان ها و استانداران کوشش شبانه روزی کردند و از امکانات جایگزین استفاده کردند. در واقع با یک حرکت جهادی همه امکاناتی که قابلیت اقامت مردم را داشت، از قبیل مدارس، حسینیه ها، امامزاده ها، استادیوم ها و… فراهم شد.

افزایش تعداد توریست

وزیر میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی اعلام کرد: سال جاری تعداد توریستها چندین برابر شده و افزایش تعداد بازدیدنماینده ها در برخی منطقه ها تاریخی و میراث فرهنگی بیش از صددرصد و در برخی منطقه ها کمتر از صددرصد بوده است که پس از تعطیلات آمار دقیق را ارائه خواهیم داد.

او در ادامه گفت: پیش بینی کردم که ما با یک سونامی سفر روبرو خواهیم بود، کمابیش به وقوع پیوست، ولی با آمادگی کامل با آن روبه رو شدیم؛ بخصوص ستاد هماهنگی خدمات سفر و 23 دستگاه عضو این ستاد که در وزارت میراث فرهنگی تشکیل شد و همه دستگاه ها همکاری خیلی خوبی داشتند و باعث شد که سفرها مدیریت گردد.

زیرساخت ها با اندازه سفرها متناسب نیست

وزیر میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی گفت: اینکه امکانات اقامتی ما متناسب با سفرها نیست یک واقعیت است. دولت محترم قطعاً در این حوزه ورود خواهد نمود و تسهیلاتی را در نظر گرفته که یاری می نماید به کسانی که می خواهند در مراکز اقامتی سرمایه گذاری نمایند. تبصره 18 وام خوبی است، توافق نامه ای که با صندوق توسعه ملی داشتیم، امکان خوبی است و تسهیلات مختلفی را برای خدمات مختلف فراهم می نماید تا بتوانیم خدمت رسانی بهتری در سال های آینده به مسافران داشته باشیم.

ضرغامی اعلام کرد: خیلی از سرمایه گذاران هستند که نیاز به تسهیلات ندارند و فقط باید موانع از پیش پای آنها برداشته گردد. من با تعدادی از این افراد دیدار شخصی داشتم و در مجموعه وزارتخانه کوشش می کنیم که پنجره واحد عملی گردد تا کسانی که می خواهند در این حوزه سرمایه گذاری کند، همه مسائلشان به صورت یکجا برطرف گردد و بتوانند در بحث اقامتگاه و ساخت هتل ها و توریستی ورود نمایند.

او اضافه نمود: برخی افراد معتقدند که بوم گردی ها باعث می گردد فرهنگ های بیگانه که مطابق با فرهنگ بومی ما نیست، وارد این منطقه ها گردد و فرهنگ آن منطقه را تغییر دهد در حالی که این طور نیست. با توجه و همتی که مردم ما دارند، خرده فرهنگ های غنی ما که در سراسر کشور وجود دارد و باعث افتخار ما و مزیت نسبی ماست، توسعه می یابد. کسانی که بوم گردی می نمایند و به خانه کسی که شرایط اقامتی برایشان فراهم نموده می فرایند فرهنگ او را یاد می گیرند و خیلی از کاربری های دیگر را می توانیم در آنجا تعریف کنیم.

ضرغامی در پاسخ به پرسشی درباره ممانعت از اجاره منازل شخصی گفت: خانه هایی که در شهر است با خانه هایی که در طبیعت وجود دارد، فرق دارد.

کسی که می خواهد داخل شهر خانه اش را در اختیار توریست قرار دهد، باید از قوانین و ضوابط صنوفی مثل جامعه هتلداران تبعیت نمایند. این موضوع قابل آنالیز است و می تواند در قالب یک برنامه جامع و طی همکاری با جامعه هتلداران، امکانات شخصی داخل شهرها مورد آنالیز قرار گیرد.

توریستان به اعتقادات منطقه ها مختلف احترام بگذارند

ضرغامی در ادامه صحبت هایش با تاکید بر اینکه توریستی خانواده محور در کشور رو به رشد است و این نوع از توریستی یک پاکی و زیبایی خاصی دارد، گفت: از مردم تقاضا دارم که در محیط های مذهبی مثل امامزاده ها و مساجد و اماکن مذهبی که قواعد خاصی دارد و برخی از حرمت های رفتاری و اخلاقی مثل پوشش ها باید جدی تر دیده گردد، مد نظر قرار دهند.

ضرغامی اضافه نمود: در همه جای جهان برای مکان های خاص ضوابط خاص وجود دارد. تقاضا دارم در برخی اماکن مثل امامزاده ها و مساجد شرایط پوشش ها به گونه ای باشد که منطبق با شرایط اعتقادی مردم آن منطقه باشد. خواهش من این است که این موارد رعایت گردد و همکاران ما هم وظیفه دارند این موارد را منتقل و اطلاع رسانی و نظارت نمایند تا ان شاءالله متناسب با شرایط معنوی این اماکن توریستی به نحو احسن صورت گیرد.

تجربه ستاد خدمات سفر بایستی دوباره تکرار گردد

وزیر میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی درباره ادامه کار ستاد هماهنگی خدمات سفر پس از نوروز گفت: بعد از دو سال محدودیت های کرونا مسئله سفرهای نوروزی برای ما و مردم مسئله مهمی بود، لذا این ستاد تشکیل شد. خوشبختانه دستگاه ها همکاری خوبی داشتند و در دولت هم گزارش های مناسب داده شد، تاکید رئیس جمهوری و همه همکاران و وزرا نیز بر این بود که همه باید با هم همکاری کنیم. تصور من این است که بعد از این تعطیلات وقتی که جمع بندی تجربیات انجام گردد، حتماً این مسئله باید به عنوان یک الگو در طول سال برای هماهنگی همه دستگاه ها مد نظر قرار گیرد تا بتوانیم در حوزه سفر مردم انجام وظیفه کنیم و فکر می کنم این تجربه را می توانیم تکرار کنیم.

هم افزایی از دستاوردهای ستاد هماهنگی خدمات سفر بود

در ادامه ضرغامی پس از بازدید از ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در جلسه ارائه گزارش رئیس این ستاد و نمایندگان 23 دستگاه عضو ستاد و استاندارانی که به صورت برخط در جلسه حضور داشتند، حاضر شد و اعضا گزارشی از نحوه خدمات رسانی خود به مسافران نوروزی به وزیر میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی ارائه کردند.

هم افزایی از دستاوردهای ستاد هماهنگی خدمات سفر بود

او ادامه داد: بیماری کرونا هنوز سرانجام نیافته اما مردم به علت تزریق واکسن و اتمام تقریبی پیک ششم، مسافرت نوروزی را در برنامه تعطیلات خود قرار دادند و به مسافرت رفتند. به علت حجم بالای مسافر مسائلی در برخی استان ها ایجاد شد که خوشبختانه به همت دوستان و با کاری که انجام شد، کارنامه خوبی برای ستاد هماهنگی خدمات سفر و دولت مردمی به یادگار ماند.

او با تاکید به دور دوم و سرانجامی سفرهای نوروزی اعلام کرد: با توجه به افزایش مسافرت ها در هفته دوم باید آمادگی داشته باشیم تا غافلگیر نشویم و با شرایط بهتری هفته دوم و سرانجامی سفرهای نوروزی را پشت سر بگذاریم. کشته شدن 400 توریست و مسافر در مدت یک هفته، بسیار دردآور است و این موضوع بایستی ریشه یابی گردد تا با همکاری دستگاه ها و فرهنگ سازی مردم به سمت کاهش تلفات برویم.

وزیر میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی ادامه داد: امیدوارم که هر دستگاه فعالیت های مربوط به خودش را آسیب شناسی کند و من بتوانم این مسائل را در هیئت دولت و یا با وزیر مربوطه مطرح کنم. هم افزایی یکی از دستاوردهای این ستاد بود.

ضرغامی اضافه نمود: باید بدانیم که صنعت توریستی قطعاً رو به رشد است و با وجود تمام امکانات مجازی انسان توریستی را برای خود محفوظ نگه می دارد. ما باید با تدبیر، دقت و توان خود را آماده خدمات رسانی به مسافران و توریستان در طول سال کنیم. باید بدانیم که تا رسیدن به ایده آل ها فاصله زیادی داریم و برای برطرف مسائل کوشش مضاعفی داشته باشیم. از مسائل خرد و کلان اجتماعی تا سرویس های بهداشتی میان راه باید برطرف گردد تا مردم بتوانند سفری آسان و ایمن را تجربه نمایند.

او تاکید نمود: همه ما باید دست به دست هم دهیم تا مردم اذیت نشوند. این موضوع باید اولویت ستاد هماهنگی خدمات سفر باشد. باید بتوانیم حداقل ها را برای مسافران فراهم کنید. مسائل را به ریز مطرح کنید و من قول می دهم در هیئت دولت این مسائل را پیگیری کنم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "پیش بینی سونامی سفر رخ داد، کشته شدن 400 توریست در یک هفته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی سونامی سفر رخ داد، کشته شدن 400 توریست در یک هفته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید