درآمد میلیونی از یک شغل خوشبو

به گزارش وبلاگ بام شهر، باغداران مازندرانی با فروش گل نرگس 90 میلیارد ریال درآمد کسب کردند تا چرخ زندگی آن ها با این گل خوشبو به سرعت بچرخد.

درآمد میلیونی از یک شغل خوشبو

به گزارش خبرنگار از ، گل نرگس یکی از گل های زیبا، معطر و پرطرفداری است که از گل های پیازدار به شمار می رود و امکان رشد و تکثیر طبیعی آن تنها در نقاط خاصی با شرایط آب و هوایی ویژه وجود دارد.

گل های نرگس به رنگ سفید، زرد، نارنجی، کم پر و پُر پر هستند و برگ های این گیاه از بن ریشه به صورت صاف یا شیاردار بیرون می آیند و در طول ساقه قرار می گیرند.

25 گونه گل نرگس وجود دارد که برخی از آن ها با تنوع بسیار زیاد است و در ایران و مازندران نرگس شهلا و نرگس هلندی بیشتر موجود است.

محمدی یکی از باغدران جویباری می گوید: 5 سال متوالی نرگس کشت می کند و درآمد خوبی از فروش آن عایدش می شود.

او افزود: هر شاخه نرگس در باغ حدود 700 تومان از ما خریداری می شود و در بازار به قیمت هزار تومان به فروش می رسد.

این کشاورز مازندرانی گفت: پرورش گل نرگس علاوه بر درآمد حس خوبی به افرادی که در باغ کار می کنند می دهد و عطر و بوی خوشش بر روح انسان تاثیر مثبت می گذارد.

بهادری یکی دیگر از کشاورزان بابلسری می گوید: کشت گل نرگس در 3 هکتار از زمین های کشاورزی سبب به کارگیری اعضای خانواده اش در این باغ شد.

او افزود: به دلیل راحت بودن شرایط برداشت گل نرگس و بوی خوش آن، حتی کوچک ترین عضو خانواده که 7 ساله است، هم می تواند در این کار سهیم باشد.

حسن مولایی معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه برداشت نرگس در مازندران به پایان رسیده است، گفت: 15 میلیون شاخه گل نرگس در 60 هکتار از باغ های مازندران برداشت شده است.

او با بیان اینکه ارزش اقتصادی نرگس های برداشت شده در مازندران 90 میلیارد ریال است، افزود: شهر های جویبار، ساری، بهشهر، آمل، بابلسر، قائم شهر بیشترین سطح کشت گل نرگس را در مازندران دارند.

مولایی گفت: معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران افزود: قیمت هر شاخه گل نرگس در باغ 700 تومان و در بازار هزار تا هزار و 200 تومان است.

مهدی گلچوب مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران گفت: با توجه به تقاضای کشور های حوزه خزر، گل نرگس با حمایت استانداری به سبد صادراتی استان اضافه می شود.

او افزود: کمیت و کیفیت خوب گل نرگس تولیدی در مازندران به ویژه جویبار جذابیت این محصول را برای صادرات افزایش می دهد و استانداری هم با همکاری سایر دستگاه های ذیربط برای صادرات آن از تولید کنندگان و تجار حمایت خواهد کرد.

گلچوب، صادراتی شدن گل نرگس مازندران را نیازمند توجه بیشتر کشاورزان به این محصول در مراحل کشت، فرآوری و بازاریابی دانست و گفت: مازندران تجربه های موفقی از حمایت مسئولان از تولیدات و کشت و کار و کسب موفقیت تولید کنندگان در سال های اخیر دارد که می تواند برای کشت گل نرگس و صادراتی کردن آن به کار آید.

مازندران پس از استان های فارس و خوزستان رتبه سوم کشور را در تولید گل نرگس دارد و 350 بهره بردار مستقیم و 3 هزار و 500 نفر غیرمستقیم در تولید، برداشت و فروش گل نرگس فعالیت دارند.

گل دهی نرگس همه ساله از نیمه دوم سال آغاز و تا پایان بهمن و گاهی نیمه اول اسفند در مازندران ادامه دارد.

با توجه به اینکه کاشت گل نرگس می تواند سهم قابل توجه ای در ایجاد اشتغال داشته باشد می توان با اندکی حمایت و تلاش مسؤولان برای تعداد بسیاری اشتغال ایجاد کرد.

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

س

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "درآمد میلیونی از یک شغل خوشبو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درآمد میلیونی از یک شغل خوشبو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید