سالبوتامول Sallbutamol

به گزارش وبلاگ بام شهر، این دارو موجب آرامش بخشیدن به عضلات اطراف برونش ها (راههای عبور هوا در شش ها) می شود و برای درمان و کاهش شدت بیماری آسم مورد استفاده قرار می گیرد. بعلاوه در یاری به افرادی که دچار بیماری برونشیت مزمن هستند، هم مؤثر می باشد. اگر چه نوع خوراکی این دارو وجود دارد اما نوع وسیله استنشاقی آن مؤثرتر است زیرا دارو را مستقیماً وارد شش ها می سازد.

سالبوتامول Sallbutamol

سالبوتامول Sallbutamol

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی : Asmasal, Airmir, Aerolin

دسته دارویی : داروی درمان بیماری برونشیت

میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : کم

میزان وابستگی و اعتیاد به دارو : کم

نیاز به نسخه پزشک : بلی

قابل استفاده برای عموم : بلی

موارد استعمال دارو

این دارو موجب آرامش بخشیدن به عضلات اطراف برونش ها (راههای عبور هوا در شش ها) می گردد و برای درمان و کاهش شدت بیماری آسم مورد استفاده قرار می گیرد. بعلاوه در یاری به افرادی که دچار بیماری برونشیت مزمن هستند، هم مؤثر می باشد. اگر چه نوع خوراکی این دارو وجود دارد اما نوع وسیله استنشاقی آن مؤثرتر است زیرا دارو را مستقیماً وارد شش ها می سازد.

اشکال دارو : قرص، قرص های SR، کپسول، محلول، وسیله استنشاقی، قرص های SR (2 بار در روز)

میزان دوز مجاز مصرفی دارو : نوع خوراکی این دارو (8 تا 23 میلی گرم در روز)، وسیله استنشاقی دارو (400 تا 800 میکروگرم در روز)

چگونگی تأثیر دارو: اثرات وسیله استنشاقی این دارو ظرف 5 تا 15 دقیقه و اثرات نوع خوراکی دارو ظرف 30 تا 60 دقیقه پس از آغاز درمان با دارو ظاهر می شوند.

در ضمنً اثرات وسیله استنشاقی مدت 6 ساعت واثرات نوع خوراکی دارو مدت 8 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو در بدن دوام خواهند داشت.

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس بچه ها نگهداری گردد. در ضمنً از تابش نور محافظت گردد.

چگونگی قطع مصرف دارو : مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. زیرا قطع مصرف ناگهانی دارو ممکن است به عود مجدد علائم بیماری منجر گردد. اما اگر پس از مصرف دارو دچار ارتعاش بدن گشتید، مصرف دارو را قطع نموده و سریعاً پزشک را در جریان قرار دهید.

عوارض جانبی مصرف دارو :

لرزش عضلات (بخصوص در دست ها)، اضطراب و بی قراری از معمولترین عوارض مصرف دارو می باشند. در ضمنً انقباض و گرفتگی عضلات و سردرد هم ممکن است حادث گردد.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر به امراض و بیماری های زیر مبتلا می باشید حتماً قبل از مصرف این دارو پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید:

* اگر دچار نارسایی قلبی می باشید و یا میزان فشار خونتان بسیار بالاست.

* اگرغده تیروئید شما بیش از حد فعال است و یا به بیماری دیابت مبتلا می باشید.

* اگر داروهای دیگری را مصرف می نمایید.

مصرف دارو برای زنان حامله : اگر برای درمان آسم و یا جلوگیری از زایمان بی موقع مصرف گردد خطر در بر ندارد.

مصرف دارو برای زنان شیرده : چون دارو در شیر مادر ترشح می گردد و ممکن است روی بچه تأثیر بگذارد لذا بهتر است با پزشک مشورت گردد.

مصرف دارو برای بچه ها و اطفال : کاهش دوز مصرفی مجاز دارو برای این گروه سنی ضرورت دارد.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : بخاطر احتمال وقوع عوارض شدید کاهش دوز مصرفی مجاز دارو برای این گروه سنی ضروری می باشد.

مصرف در افراد بالای 60 سال : چون این دارو می تواند موجب لرزش عضلات و بدن گردد، لذا کلیه رانندگان و افرادی که کارهای پرمخاطره انجام می دهند باید هنگام مصرف این دارو از فعالیت های مربوطه دست بکشند.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون

به "سالبوتامول Sallbutamol" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالبوتامول Sallbutamol"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید