سرما چگونه بر لپ تاپ تاثیر می گذارد؟

به گزارش وبلاگ بام شهر، اغلب شنیده ایم که گرمای زیاد می تواند به کامپیوترها آسیب بزند، اما اگر آن ها بیش از حد سرد شوند چه اتفاقی می افتد؟ لپ تاپ ها هنگام کار می توانند بسیار داغ شوند و حتی عملکرد کندی داشته باشند، بنابراین منطقی به نظر می رسد که آن ها را در جای خنک قرار دهیم، درست است؟ جواب این سوال یک بله یا خیر ساده نیست. در ادامه به همین موضوع می پردازیم.

سرما چگونه بر لپ تاپ تاثیر می گذارد؟

احتمال ترک برداشتن نمایشگر

مهم ترین نگرانی هنگام قرار گرفتن لپ تاپ در معرض سرمای زیاد، آسیب به صفحه نمایش است. لپ تاپ های امروزی معمولاً از نوعی صفحه نمایش به نام کریستال مایع (LCD) استفاده می کنند. همان طور که از نام آن پیداست، ال سی دی ها برای نمایش تصویر از لایه ای از کریستال مایع بهره می برند.

مهم ترین نگرانی هنگام قرار گرفتن لپ تاپ در معرض سرمای زیاد، آسیب به صفحه نمایش است. دمای مناسب برای عملکرد نمایشگر LCD بین 0 تا 50 درجه سانتی گراد است. با سرد شدن صفحه نمایش، به دلیل کند شدن حرکت مولکول های داخل LCD، سرعت پاسخگویی آن کاهش می یابد. در این حالت تاخیر رخ می دهد و حتی ممکن است با پدیده Ghosting روبرو شوید که در این حالت، اثرات تصویر قبلی در نمایشگر باقی می ماند. خوشبختانه این مشکل موقتی است و با بردن لپ تاپ به محیط گرم، سرعت پاسخگویی صفحه نمایش به حالت عادی برمی شود.

با این حال، اگر LCD بسیار سرد شود، مثلاً به زیر 20- درجه سانتی گراد برسد، مایع داخل نمایشگر به معنای واقعی کلمه یخ می زند. در این صورت، مایع منبسط می شود و فشار زیادی به لایه های دیگر داخل صفحه نمایش وارد می کند. این انبساط می تواند به انواع مختلفی از آسیب های دائمی مانند تغییر رنگ، نور پس زمینه ناهموار و حتی ترک های کامل روی صفحه نمایش منجر شود.

اگر لپ تاپ شما از نمایشگر OLED استفاده می کند، همین مسائل تا حد زیادی برای نمایشگر موردنظر تکرار خواهد شد. اگرچه OLED ها در برابر سرمای هوا کمی مقاوم تر هستند، اما با کاهش دما، آن ها نیز ممکن است دچار کندی شوند و در دمای پایین تر از -20 درجه سانتی گراد، آسیب دائمی ببینند.

آسیب پذیر بودن باتری در برابر سرمای شدید

باتوجه به حساسیت بیشتر باتری ها نسبت به نوسانات دما در مقایسه با نمایشگرها، تعبیه سیستم های گرمایشی برای حفظ دمای باتری در خودروهای برقی مدرن کاملاً منطقی است. باتری های لیتیوم یونی به خوبی با سرما کنار نمی آیند. دمای عملیاتی مناسب برای این باتری ها بین 10- درجه سانتی گراد تا 50+ درجه سانتی گراد است. البته با کاهش دما، حتی در دمای بالاتر از صفر درجه، افت ولتاژ و کاهش ظرفیت باتری مشاهده می شود.

نکته مهم این است که هرگز نباید باتری را در دمای زیر صفر درجه سانتی گراد شارژ کنید. هوای سرد مقاومت باتری را از طریق فرآیندی به نام رسوب لیتیوم افزایش می دهد، به این معنی که شارژ کردن باتری سخت تر شده و نیاز به انرژی بیشتری دارد که برای عمر باتری مضر است. در صورت قرار گرفتن در معرض سرمای شدید، باتری ممکن است به دلیل واکنش های شیمیایی غیرقابل برگشت، به طور دائم ظرفیت خود را از دست دهد.

از قرار دادن لپ تاپ در سرمای شدید جلوگیری کنید

پیشگیری بهتر از درمان است، پس تا حد امکان از قرار دادن لپ تاپ خود در معرض دمای شدید خودداری کنید. به عنوان مثال، زمانی که دما به زیر صفر می رسد، لپ تاپ خود را داخل ماشین رها نکنید. اگر مجبور هستید لپ تاپ خود را در هوای سرد حمل کنید، بهتر است یک کیف عایق مخصوص لپ تاپ تهیه کنید که ترجیحاً ضد آب نیز باشد تا در صورت بارش برف یا باران از آن محافظت شود.

اگر لپ تاپ برای مدتی در سرما بوده، آن را مستقیماً به فضای گرم منتقل نکنید. به جای آن، برای جلوگیری از بروز مشکل، به مدت نیم ساعت تا یک ساعت در سردترین مکان خانه رهایش کنید. اگر شغل شما به گونه ای است که باید در دمای انجماد در فضای باز کار کنید، یک لپ تاپ معمولی برای شما کارایی نخواهد داشت. شما به یک لپ تاپ مقاوم نیاز دارید که به لطف بدنه محافظ ضخیم خود، بتواند شرایط سخت آب و هوایی را تحمل کند. نمونه ای از این لپ تاپ ها Dell Latitude 5424 است که حتی از دسته ای برای حمل آسان تر نیز بهره می برد.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ

به "سرما چگونه بر لپ تاپ تاثیر می گذارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرما چگونه بر لپ تاپ تاثیر می گذارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید