طرز تهیه تارت انار شب یلدایی؛ عکس مرحله به مرحله

به گزارش وبلاگ بام شهر، تارت ها یکی از شیرینی ها یا دسرهای پر هوادار هستند که از دو بخش خمیر پایه یا کراست و مواد داخلی و پرشونده یا فیلینگ تشکیل شده اند. تارت ها انواع بسیار مختلفی دارند و با میوه های مختلف و مخصوص هر فصل میتوان تارت مناسب آن فصل را تهیه کرد( تارت سیب و دارچین مخصوص فصل سرما). انار یکی از میوه های خوشمزه و خوش رنگ و پر خاصیت است که میتوان با آن تارت درست کرد. تارت انار را برای مناسبت های مختلف و خاص مثل شب یلدا میتوانید آماده کنید. این تارت از سه بخش کراست و فیلینگ و لایه انار تشکیل شده است. این تارت خوشمزه در کنار یک لیوان چای بسیار دلچسب است. در خبرنگاران بلاگ با ما همراه شوید تا طرز تهیه این تارت خوشمزه را آموزش دهیم.

طرز تهیه تارت انار شب یلدایی؛ عکس مرحله به مرحله مواد لازم برای کراست تارت انار:
کره150 گرم
آرد سفید200 گرم
پودر قند (نثار)60 گرم
زرده تخم مرغ1 عدد
وانیلیک چهارم قاشق چایخوری
مواد لازم برای فیلینگ تارت انار:
شکلات شیری170 گرم
خامه صبحانه150 گرم
شکر دانه ریزیک و نیم قاشق سوپ خوری
تخم مرغ درشت1 عدد
آرد سفید1 قاشق غذاخوری
وانیلیک چهارم قاشق چایخوری
مواد لازم برای لایه آخر تارت انار:
پودر ژله آلورانصف بسته
آب جوشدو سوم پیمانه
انار بزرگ (دون شده)نصف عدد

برای تهیه تارت اول خمیر پایه اون رو تهیه می کنیم.

طرز تهیه خمیر تارت انار:

1- برای این کار کره (کره به صورت مکعبی خرد شده باشه) و پودر قند الک شده رو داخل ظرفی میریزیم و به یاری دو چنگال پودر قند رو کاملا به خورد کره میدیم.

2- و بعد زرده تخم مرغ و وانیل رو به مواد اضافه میکنیم.3- و با دور کند همزن خیلی کم و فقط در حد مخلوط و یکدست شدن زرده با مواد هم میزنیم و همزن رو کنار میذاریم آرد سفید الک شده رو یکجا به مواد اضافه میکنیم.

4- و با نوک انگشت آغاز به مخلوط کردن مواد میکنیم. برای آماده کردن خمیر تارت حتما باید از نوک انگشت ها بهره ببرید چون حرارت کف دست ممکنه باعث به روغن افتادن خمیر بشه و بعلاوه زیاد ورز دادن باعث میشه خمیر به روغن بیفته و اگه خمیر به روغن بیفته.

داخل قالب تارت هنگام پخت کوچیک میشه و آب میره و همینطور بعد از پخت به جای ترد و بیسکوئیتی بودن سفت و خشک میشه

وقتی مخلوط کردن مواد با انگشت ها رو آغاز میکنیم بعد از مدتی مواد به حالت خرده نان در میاد.

5- کم کم مواد رو منسجم و به هم چسبیده کنید، تا خمیر کم کم حاصل بشه و در آخر خمیر رو کاملا جمع کنید تا یک خمیر نرم و یکدست بدست بیاد.

6- خمیر رو داخل قالب تارت قرار بدین و با انگشت ها خمیر رو داخل قالب پهن کنید و به سمت دیواره ها راهنمایی کنید سعی کنید ضخامت خمیر در همه جای قالب یکسان باشه و در نهایت خمیر کاملا کف و دیواره های قالب رو پوشش بده و اضافات خمیر از دیواره ها خارج بشه.7- با دست قسمت های اضافی رو از قالب جدا کنید و بعد کناره های تارت در قسمت دیواره ها رو صاف کنید تا تمیز دیده بشه. اگه باز کردن خمیر با دست براتون سخته میتونید خمیر رو ما بین دو کاغذ روغنی با وردنه کاملا باز کنید و بعد خمیر باز شده رو داخل قالب قرار بدین و با دست کاملا روی قالب فیکس کنید و اضافات خمیر رو از قسمت دیواره ها جدا کنید.

بعد از پهن کردن خمیر داخل قالب روی تارت رو با چنگال از همه قسمت ها سوراخ کنید تا هنگام پخت پف نکنه و ظاهرش خراب نشه.قالب رو به مدت نیم ساعت داخل یخچال استراحت بدین و بعد داخل فر صد و هشتاد درجه سانتی گراد که از قبل گرم شده به مدت حدودی بیست الی سی دقیقه قرار بدین زمان در فرهای مختلف متفاوته و زمان گفته شده تقریبیه در این دستور وقتی خمیر تارت پخت اون رو از فر خارج میکنیم و اجازه نمیدیم خیلی طلایی بشه و تغییر رنگ بده.

در این بین تا زمانی که تارت بپزه میریم سراغ آماده کردن فیلینگ شکلاتی!

طرز تهیه فیلینگ شکلاتی تارت انار:

1- تخم مرغ و شکر و وانیل رو داخل ظرفی بریزید و با دور کند همزن مخلوط کنید تا از حالت لختگی خارج بشه و مواد کاملا یکدست بشن و بعد آرد الک شده رو به مایه اضافه کنید.

2- و با همزن مخلوط کنید تا یکدست بشه. شکلات شیری رو داخل ظرف مناسبی روی حرارت غیر مستقیم بخار آب (روش بن ماری) آب کنید.

3- و بعد خامه صبحانه رو به شکلات آب شده اضافه کنید و دوباره روی حرارت بن ماری مخلوط کنید تا مواد کاملا یکدست و مخلوط و روان بشن.4- ظرف رو از روی حرارت بردارین و اجازه بدین کمی از دما بیفته بعد مخلوط تخم مرغ و شکر رو بهش اضافه کنید و با همزن دستی مخلوط کنید تا مواد کاملا ترکیب یکدست بشن.

5- وقتی تارت به مرحله پخت رسید قبل از اینکه آغاز به طلایی شدن بکنه قالب رو با احتیاط از فر خارج کنید و مواد فیلینگ رو داخل قالب بریزید تا پر بشه. و بعد دوباره داخل فر برگردونید و حدود سی دقیقه زمان بدین تا تارت کاملا طلایی بشه و مواد داخلی اون کاملا بپزن (زمان گفته شده تقریبیه و در فرهای مختلف متفاوته) در آخر با یک خلال دندان از قسمت میانی تارت امتحان کنید و اگه خلال دندان تمیز بیرون اومد قالب رو از فر خارج کنید.

برای خارج کردن تارت از قالب عجله نکنید و اجازه بدین داخل قالب کاملا خنک بشه و بعد یک فشار جزئی به دیواره قالب وارد کنید تا قالب از تارت جدا بشه و تارت رو به آرومی از قالب در بیارید و داخل ظرف سرو قرار بدین.

توجه کنید که اگه برای در آوردن تارت از قالب عجله کنید و تارت رو به صورت گرم از قالب خارج کنید باعث شکستن و خرد شدن تارت و خراب شدن کارتون میشه.

طرز تهیه لایه آخر تارت انار

1- برای آماده کردن لایه آخر نصف یک انار بزرگ رو دون کنید و بعد ژله آلورا رو با آب جوش مخلوط کنید و روی حرارت بن ماری قرار بدین و مدام هم بزنید تا ذرات ژلاتین داخل ژله کاملا حل بشه و ژله شفاف بشه. بعد از روی حرارت بردارین و اجازه بدین در دمای محیط کاملا خنک بشه. دانه های انار رو روی تارت بریزین.

میتونید روی تارت رو کاملا با انار پر کنید یا اینکه دانه ها رو کمی با فاصله از هم بریزین و یا اینکه دانه های انار رو با ترتیب بچینید یا اینکه به صورت درهم بریزین در کل این بستگی به سلیقه شما داره!

2- وقتی ژله کاملا خنک شد با قاشق به آرومی از اون روی انار ها بریزین. طوری که دانه های انار شناور و جابه جا نشن و فقط ژله باعث چسبیدن دانه های انار به تارت و براق شدن روی تارت بشه احتیاج نیست تارت رو کاملا با ژله پر کنید وقتی از ژله روی تمام قسمت هایی که انار چیده شده ریخته شد کافیه. تارت رو حدود یک ربع داخل یخچال بذارین تا ژله ببنده (چون ژله یک لایه نازکه خیلی زود میبنده)بعد از یخچال خارج کنید و اجازه بدین کمی به دمای محیط برسه و برش بزنید و سرو کنید.

نکات کلیدی در تهیه تارت انار:

  • چون داخل خمیر تارت از میزان زیادی کره استفاده شده وقتی داخل یخچال و محیط سرد قرار میگیره قسمت خمیر سفت تر میشه و برش دادن و خوردن اون سخته پس بهتره نیم ساعت قبل از سرو تارت رو از یخچال خارج کنید.
  • این تارت رو برای مهمانی و دورهمی ها میتونید به صورت تک نفره هم آماده کنید و خمیر رو داخل قالب های کوچکتر پهن کنید اما توجه کنید که به علت کوچک بودن میزان تارت ها زمان پخت کمتر میشه.
منبع: اُکالا

به "طرز تهیه تارت انار شب یلدایی؛ عکس مرحله به مرحله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه تارت انار شب یلدایی؛ عکس مرحله به مرحله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید