غربالگری داوطلبان دکترا صورت گرفت، نگران برگزاری آزمون سراسری نیستیم، برگزاری عزاداری در مکان سرپوشیده ممنوع

به گزارش وبلاگ بام شهر، معاون بهداشت وزارت بهداشت، با تاکید بر اینکه روز های سخت کرونایی را پشت سر گذاشتیم، گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی باعث شد فرایند ابتلا سیر ملایم تری پیدا کند یک هفته بعد از کنکور دکترا داوطلبان به وسیله کد ملی غربالگری شدند.

غربالگری داوطلبان دکترا صورت گرفت، نگران برگزاری آزمون سراسری نیستیم، برگزاری عزاداری در مکان سرپوشیده ممنوع

به گزارش خبرنگار اجتماعی وبلاگ بام شهر، علی رضا رئیسی، روز سه شنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار گردید، اضافه نمود: رعایت پروتکل ها باعث شده تا روز به روز شاهد کاهش سیر صعودی بیماری کرونا در کشور باشیم.

وی ادامه داد: میزان استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری باعث شد فرایند ابتلا کاهش یابد، اما هنوز انتظار داریم مردم بیشتر به این پروتکل ها دقت نمایند.

رئیسی اضافه نمود: از همه مردم درخواست می کنیم به ویژه در هنگام استفاده از حمل و نقل عمومی، حتما ماسک بزنند و پروتکل ها را رعایت نمایند.

وی گفت: هم ماسک و هم فاصله گذاری هر دو با هم باید رعایت گردد تا بتوان شاهد سیر نزولی بیماری بود.

معاون وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که هفته های بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم، اضافه نمود: متاسفانه در ماه های گذشته فرایند مرگ و میر و بستری ها افزایش پیدا کرد که رعایت پروتکل ها و کوشش کادر درمان باعث شد سیر نزولی بیماری را ببینیم.

وی گفت: آنالیز ها نشان می دهد هر وقت پروتکل های بهداشتی را به دقت عمل نموده ایم، شرایط بهبود یافته است. البته هنوز شرایط خوب و سفید نشده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، اضافه نمود: وقتی پروتکل ها را رعایت کنیم، دو هفته بعد سیر نزولی بیماری رخ خواهد داد و اگر رعایت نکنیم، دو هفته بعد شاهد سیر صعودی بیماری خواهیم بود و یک ماه بعد از آن میزان مرگ و میر بالا می رود.

رئیسی گفت: رعایت پروتکل ها توسط مردم باعث شد فرایند بستری سیر ملایم تری طی کند و همکاران ما نفس بهتری می کشند.

وی با عنوان این مطلب که در چهار روز آینده بحث کنکور را داریم، اضافه نمود: همه پروتکل های سختگیرانه ابلاغ شده و از والدین درخواست می کنیم از تجمع در مقابل محل های برگزاری کنکور خودداری نمایند.

رئیسی در ارتباط با عزاداری های ماه محرم نیز، گفت: هر گونه مراسم در فضای سر بسته مطلقا ممنوع است.

وی اضافه نمود: کوچک ترین غفلت باعث خیز مجدد بیماری خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت به فصل پاییز و شیوع آنفلوانزا اشاره نمود و گفت: در فصل پاییز باید جوری عمل کنیم که رعایت پروتکل ها به سبک زندگی تبدیل گردد.

وی با اشاره به موضوع برگزاری کنکور سراسری طی روز های آینده گفت: باید به این نکته توجه کنیم که خانواده ةا نگرانی از بابت سلامت فرزندان نداشته باشند به دلیل اینکه 7 هزار نفر از همکاران من وظیفه نظارت بر اجرای پروتکل ةای بهداشتی را بر عهده دارند و امیدوارم کنکوری سالم را برگزار کنیم.

وی تأکید کرد: ایجاد اضطراب و نگرانی در فرزندان باعث خواهد شد که آن ها از لحاظ روحی ضعیف شوند و آمادگی لازم را برای شرکت در کنکور نداشته باشند.

معاون وزیر بهداشت توصیه کرد: خانواده ها نیز از تجمع پشت در محل برگزاری کنکور خودداری نمایند. ما نگرانیم که این موضوع باعث شیوع بیماری کرونا گردد.

رئیسی با اشاره به نزدیک بودن مراسم های عزاداری محرم اضافه نمود: هرگونه برگزاری مراسم در فضای سربسته مطلقاً ممنوع است و باید بدانیم که کوچک ترین غفلت ما باعث اوج گیری بیماری خواهد شد.

وی توصیه کرد: طرح هر خانه یک حسینیه را باید اجرا کنیم و هموطنان کوشش نمایند در منازل خود اقدام به عزاداری نمایند و به این نکته توجه کنیم که اگر باعث شویم حتی یک نفر از عاشقان امام حسین (ع) تب کند ما مسؤول هستیم و باید یاری کنیم تا مراسم های عزاداری حسینی به بهترین نحو برگزار گردد.

رئیسی در ادامه با اشاره به نزدیک بودن رسیدن فصل پاییز نیز اضافه نمود: در فصل پاییز ما شاهد بیماری آنفلوآنزا خواهیم بود که ضروری است هموطنان در این فصل بیش از پیش رعایت پروتکل های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک، شست وشوی دست ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه برای برگزاری کنکور پروتکل های سختگیرانه به وزارت علوم ابلاغ شده است گفت: امروز با روسای دانشگاه های سراسر کشور جلسه داشتیم و این افراد را توجیه و هماهنگ کردیم.

معاون وزیر بهداشت توضیح داد: 148 واکسن در سطح جهان در مرحله ابتدایی و پیش بالینی هستند. سازمان جهانی بهداشت در ارتباط با واکسن کرونا به شرکت های فراوری نماینده اجازه داده به طور استثناء در خصوص کووید 19، فاز اول و دوم یا فاز دوم و سوم را ادغام نمایند تا زمان کوتاه گردد. 6 واکسن در سطح جهان هست که الان در فاز سوم هستند. روسیه این مراحل را به طور کامل طی ننموده و تاییدیه نگرفته است. تنها یک واکسن چینی کرونا برای یک سال مجوز گرفته است که فقط برای ارتش چین مورد استفاده قرار می گیرد، واکسن کرونای ایران در مرحله ای است که الان فاز حیوانی را آغاز کردیم و در فاز یک و دو هستیم. فرایند ساخت واکسن اگر به درستی جلو برود آبان ماه سال آینده ممکن است واکسن کرونای ایرانی ساخته گردد.

وی درباره بازگشایی مدارس گفت: مدارس باید باز شوند، اما احتمالا کلاس ها به صورت مجازی و آنلاین خواهد بود البته در مناطق سفید و مدارس کم جمعیت می توان در موارد امکان حضور را فراهم کرد یا در مناطق زرد می تواند تدابیری اتخاد کرد، اما در مجموع مدارس به صورت مجازی فعالیت می نماید.

معاون وزیر بهداشت درباره میانگین سنی مبتلایان و فوتی های کرونا گفت: میانگین سنی فوتی ها 70.5 سال است. اما در خصوص ابتلا یک توزیع متعادل در گروه های سنی داریم به طوری که گروه زیر 10 سال حدود 4 درصد مبتلایان، 10 تا20 سال حدود 9 درصد، گروه سنی 20 تا 30 سال 15 درصد و 30 تا 40 ساله 18 درصد مبتلایان هستند و بقیه مبتلایان بالای 50 سال هستند.

رئیسی ادامه داد: 80 درصد موارد مرگ بالای 70 سال داشته اند و 82 درصد فوتی های کرونا بین یک تا چهار بیماری زمینه ای داشته اند.

وی درباره ابتلای مجدد به کرونا گفت: این موضوع در حال آنالیز است. ابتلای مجدد تا دو ماه قابل آنالیز نیست، زیرا ویروس می تواند این مدت در بدن بیمار پنهان گردد و دوباره بیماری ایجاد کند، اما ابتلا های بعد از دوماه بهبودی در حال آنالیز است و نتایج مطالعات تکمیلی آن به مردم اعلام می گردد.

معاون وزیر بهداشت درباره واکسن آنفلوانزا گفت: سال گذشته 250 هزار دوز واکسن برای کادربهداشتی تهیه نموده بودیم، اما سال جاری دو میلیون و 500 هزار دوز واکسن آنفلوانزا سفارش داده شده که تا 20 روز آینده به دستمان می رسد. حدود چهار تا 6 میلیون واکسن نیز برای توزیع در داروخانه ها در بخش خصوصی وارد می گردد.

وی اضافه نمود: امیدواریم واکسن ایرانی آنفلوانزا نیز در مهر یا آبان وارد بازار گردد. در مجموع بیش از این امکان تهیه واکسن آنفلوانزا نیست، زیرا کل واکسن آنفلوانزای فراوریی جهان حدود 350 میلیون دوز است. یادمان باشد که افراد سالم و معمولی نیازی به واکسن آنفلوانزا ندارند و واکسن برای کسانی است که بیماری زمینه ای دارند یا به علت شغل در خطر ابتلا هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "غربالگری داوطلبان دکترا صورت گرفت، نگران برگزاری آزمون سراسری نیستیم، برگزاری عزاداری در مکان سرپوشیده ممنوع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غربالگری داوطلبان دکترا صورت گرفت، نگران برگزاری آزمون سراسری نیستیم، برگزاری عزاداری در مکان سرپوشیده ممنوع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید