مرغوب ترین آجیل تبریز را از کجا بخریم؟!

به گزارش وبلاگ بام شهر، آجیل تبریز مرغوب ترین آجیل ایران است. حرف آجیل که به میان می آید یاد گرانی و قیمت بالای آن می افتیم اما در کنار این مسئله نمی توان از طعم بی نظیر دانه های پسته، بادام، فندق و سایر اجزای آجیل مخلوط هم چشم پوشی کرد. به هرحال کسانی که اهل خرج کردن هستند و خود را در قید و بند پس اندازهای امروزی نمی اندازند به خوبی می دانند که آجیل مرغوب متعلق به تبریز است و به عنوان سوغات این شهر شناخته می گردد.

مرغوب ترین آجیل تبریز را از کجا بخریم؟!

شهر تبریز به شهر اولین ها معروف است و باید بدانید که یک شهر گران قیمت در ایران هم محسوب می گردد. از خانه های مسکونی گرفته تا وسایل منزل و خوارکی های این شهر، قیمت بالاتری در مقایسه با میانگین قیمت ها در ایران دارند.

حتی سوغات های این شهر، گران قیمت تر از سوغات های سایر مناطق ایران است. به عنوان مثال تهیه وسایل چرمی یا مقداری آجیل می تواند حسابی شما را به خرج بیاندازد اما در کنار این ها نباید کیفیت بالای سوغات و وسایل فراوری شده در شهر تبریز را هم از یاد ببریم.

برای سفر به تبریز همین حالا تور تبریز وبلاگ بام شهر را رزرو کنید و و سفری بی نظیر را به این شهر تجربه کنید.

مرغوب ترین آجیل ایران

یکی از معروف ترین خوراکی ها و سوغات تبریز، آجیل است که از دیرباز تا به امروز به دلیل مرغوبیتی که داشته، بسیار مشهور بوده است. خریدن و خوردن آن، جزیی از رسوم و آیین نوروز ایرانی است و در دید و بازدید عید برای پذیرایی از میهمانان مورد استفاده قرار می گیرد. آجیل، از معروف ترین سوغاتی های تبریز به شمار می رود که در نزد خود تبریزی ها هواداران بسیار دارد، طوری که در شب یلدا آجیل را به همراه هدایای دیگر به خانه عروس می فرستند یا حتی در ایام مذهبی هم از آن غافل نمی شوند. محبوبیت آجیل در تبریز به قدری زیاد است که آن را به کشورهای دیگر از جمله پاکستان، هند، اروپا و ترکیه هم صادر می نمایند.

بهترین سوغات تبریز از نگاه گردشگران

معمولا گردشگرانی که به شهر تبریز سفر می نمایند، حتما سری به آجیل فروشی های این شهر می زنند. آجیل تبریز به عنوان مرغوب ترین آجیل ایران و بهترین سوغات این شهر، هواداران بسیاری دارد و مسافران حتما این گزینه را به عنوان سوغات برایرعزیزان شان خریداری می نمایند.

آجیل تبریز از دیرباز در فرهنگ این شهر نقش مهمی داشته است. در تمامی مراسم اعم از عروسی و عزا، آجیل عنصر اصلی پذیرایی محسوب شده و یکی از مهم ترین خوراکی های تبریز محسوب می گردد. در شهر تبریز میان آجیل فروشان برای فراوری مرغوب ترین آجیل رقابت مثبتی در جریان است. تا حدی که در همه جای تبریز می توانید آجیل فروشی های عالی پیدا کنید!

آذبایجان شرقی، فراورینماینده برتر آجیل در ایران

آجیل تبریز را می توان بهترین و مرغوب ترین آجیل ایران دانست. این سوغات تبریز که ثبت ملی هم شده است، با بهترین کیفیت در آذربایجان شرقی فراوری می گردد، در حدی که رتبه برتر را در ایران کسب نموده است. همچنین به علت قرار دریافت استان آذربایجان شرقی، علی الخصوص تبریز در جاده ابریشم، این منطقه ایران از گذشته ها مورد استقبال تجار کشورهای خارجی در این حوزه قرار گرفته است. همین موضوع امتیاز بسیار مناسبی در ثبت آجیل تبریز در فهرست آثار ملی محسوب می گردد.

تاریخچه آجیل در شهر تبریز

شاید اگر از اصطلاح سوغات تبریز نام ببریم چندان درست و اصولی نباشد، چرا که اجزای آجیل به غیر از پسته در سراسر استان آذربایجان شرقی کشت می شوند و در مناطق مختلف هم به شیوه های سنتی یا مدرن آماده عرضه به سایر مناطق ایران و دنیا می شوند.

آجیل تبریز تنها شهرت داخلی ندارد بلکه به کشورهای دیگر و بخصوص کشورهای همسایه نیز صادر می گردد. این فرایند از دوره قاجار شروع شده است و هم اکنون نیز ادامه دارد. مردم در آن موقع تنها می توانستند به شیوه های سنتی آجیل مورد نظر را آماده و به بازار عرضه نمایند، اما امروزه ماشین های صنعتی به یاری آن ها شتافته و علاوه بر تسهیل امور، سرعت تهیه آجیل را هم افزایش داده است.

در دوره قاجار، پهلوی و حتی دهه های اولیه انقلاب اسلامی، مردم تبریز و آذربایجان شرقی، دانه های تازه آجیل را تهیه می کردند و پس از خشک کردن در دیگ عظیمی قرار می دادند که روی آتش بود و حرارت ملایمی داشت. سپس این مواد را به قدری هم می زدند تا نمک موجود و طعم های افزوده شده به خورد مواد رفته و طعم متفاوتی پیدا نمایند.

به دنبال توسعه وسایل صنعتی، میکسرها به یاری تاجران آمد و بدون دخالت دست و در یک زمان کوتاه، اجزای آجیل را میکس نموده و طعم آن ها را دلپذیر می کرد. البته مردم بسیاری هم پیدا می شوند که همچنان به تهیه آجیل به شیوه سنتی مشغول هستند و به نظر می رسد این شیوه هم هواداران خاص خود را دارد. این امر باعث شده است تا آجیل داغ در اغلب نقاط شهر قابل دسترسی باشد.

ترکیبات آجیل مخصوص تبریز چیست؟

آجیل مخصوص تبریز بهترین نوع آجیل در این شهر است. کیفیت این آجیل در حدی بالا است که پیشنهاد می کنیم اگر قصد خرید آجیل تبریز را به عنوان سوغات دارید، حتما این مورد را در لیست قرار دهید! ترکیبات آجیل مخصوص تبریز شامل پسته اکبری زعفرانی،بادام هندی شور،بادام درختی شور،بادام منقا شور،مغز فندق شور،تخمه کدو مرمری زرد میباشد.

بهترین آجیل فروش های شهر تبریز را بشناسید

شاید قصد مسافرت به تبریز را دارید؛ شاید هم اکنون در این شهر هستید و می خواهید مقداری آجیل با کیفیت بسیار بالا تهیه کنید! اگر از این شهر و یا آجیل فروش های آن اطلاعات جامعی در دست ندارید می توانید به یکی از فروشگاه های ذیل در سطح شهر تبریز مراجعه نموده و آجیل تازه با کیفیت بسیار بالا را تهیه کنید:

آجیل فروشی تواضع تبریز: خیابان امام خمینی- روبروی هلال احمر- جنب پاساژ اسکان

فروشگاه محمدی تبریز: خیابان ولیعصر- فلکه عظیم

گروه فراوریی پسران صداقت- خانه شکلات تبریز: خیابان خیام- نرسیده به سه راه انصاری فرد

فروشگاه آیتام (نوقا وریس) تبریز: انتهای خیابان شمس تبریزی- نرسیده به بلوار منجم- جنب بیمه تامین اجتماعی

آجیل و شکلات سرای فندق: یاغچیان- خیابان نور- جنب مسجد قدس

شیرین سوغات افتخاری: خیابان دکتر بهشتی (منصور سابق)- نرسیده به پل منصور

منبع: الی گشت

به "مرغوب ترین آجیل تبریز را از کجا بخریم؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرغوب ترین آجیل تبریز را از کجا بخریم؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید