همه چیز درباره فرمت HEIC و کاربرد آن در آیفون

به گزارش وبلاگ بام شهر، احتمالا با فایل HEIC روی گوشی های آیفون آشنا شده اید اما تصاویر با این نوع پسوند چه ویژگی هایی دارند و آیا واقعا می توان تفاوت خاصی را برای این مدل فایل قائل شد؟

همه چیز درباره فرمت HEIC و کاربرد آن در آیفون

آیا شما صاحب یک گوشی آیفون هستید؟ پس به احتمال زیاد دقت نموده اید که تصاویر روی گوشی شما با پسوند JPEG یا PNG ذخیره نشده و فرمت آن HEIC است. با این حال واقعا فایل HEIC چیست، چه کسی آن را ساخته و چه زمانی این نوع فایل معرفی گردیده و اصلا آیا این نوع فرمت تصویر، فواید و کاربردهایی دارد یا خیر. بعلاوه چه تفاوتی بین فایل HEIC با سایر فرمت های تصویری وجود دارد؟ در ادامه مطلب قصد داریم به تمامی این دسته از سوالات پاسخ دهیم.

فایل HEIC چیست؟

HEIC مخفف High-Efficiency Image Container است و این مدل فایل به وسیله شرکت اپل ساخته شده و در جریان رویداد معرفی iOS 11 و macOS High Sierra در سال 2017 معرفی گردید. این فایل مبتنی بر پسوند HEIF (High-Efficiency Image File) است که یک فرمت فایل باز محسوب می گردد که در سال 2015 به وسیله گروه MPEG معرفی گردید.

کاربرد اصلی فایل های HEIC نسبت به سایر فرمت فایل ها در این موضوع نهفته که این فایل ها می توانند تصاویر را در کیفیت بالاتر ذخیره نمایند؛ در عین حال، این دسته از تصاویر فضای کمتری را روی دستگاهتان اشغال می نمایند. در واقع فایل های HEIC تقریبا نیمی از فضای ذخیره سازی معادل فایل های JPEG را روی دستگاه اشغال می نمایند.

کاربران آیفون معمولا نسبت به کمبود فضای خالی روی گوشی خود شکایت می نمایند و از آنجایی که به طور معمول تصاویر و ویدیوهای زیادی روی گوشی ها ذخیره می گردد، شرکت اپل تصمیم گرفت به منظور کاهش مقدار فضای اشغال شده، تصاویر از فرمت JPEG به HEIC تبدیل شوند تا مقدار فایل به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند. در حقیقت می توان گفت HEIC، در حال حاضر فرمت پیش فرض فایل های تصویری روی آیفون ها، آیپدها و سایر سیستم عامل های مک محسوب می گردد.

این فرایند کاهش مقدار فایل موجب شده تا بتوان فایل های ویدیویی و تصویری را با استاندارد HEVC به شیوه بهتر فشرده کرد. برای مثال، JPEG از استاندارد فشرده سازی DCT استفاده می نماید. کما این که تصاویر JPEG از پسوند فایل های .jpg و .jpeg استفاده می نماید، تصاویر HEIC از پسوند فایل های .heic و heics استفاده می نمایند.

مزیت های استفاده از HEIC

جدا از بحث کاهش مقدار فایل، HEIC بعلاوه به شما اجازه می دهد تا عکس های لایو را روی آیفون خود تصویربرداری کنید. تصاویر لایو در واقع یک مدل کلیپ های ویدیویی کوتاه به شمار می روند که لحظاتی قبل و بعد از تصویربرداری عکس را ضبط می نمایند. برای مثال اگر شما یک تصویر لایو را با گوشی خود ضبط نموده باشید، HEIC به شما اجازه می دهد تا تصاویر متعدد را در یک فایل برای نظم بخشی بهتر ذخیره کنید.

فایل های HEIC بعلاوه شامل اطلاعات مهم متا دیتا نظیر رزولوشن عکس، مقدار، تنظیمات دوربین، مکان، زمان تصویربرداری و سایر موارد می گردد.

ایرادات استفاده از HEIC

فایل HEIC مزیت های بسیار زیادی دارد اما همچنان یک نقطه ضعف هم در این نوع فایل دیده می گردد. متاسفانه این فرمت فایل به طور جهانی با تمامی دستگاه ها سازگاری ندارد؛ به این معنا که اگر شما دارای یک دستگاه به جز محصولات شرکت اپل هستید، این احتمال وجود دارد که فرمت HEIC به وسیله گوشی غیر آیفون پشتیبانی نگردد و شما نتوانید از محتویات تصاویر بهره ببرید. از همین رو، یکی از دردسرهای انتقال تصاویر و فایل های ویدیویی از آیفون به اندروید به همین مورد ختم می گردد. خوشبختانه گوشی هایی که حداقل دارای اندروید 10 هستند، این دغدغه رفع شده و گوشی های موبایل اندروید 10 به بالا به خوبی از فرمت فایل HEIC پشتیبانی می نمایند.

از طرفی دیگر، سیستم عامل ویندوز به طور پیش فرض قابلیت پشتیبانی با HEIC را ندارد. بنابراین، اگر شما قصد باز کردن فایل های HEIC را روی کامپیوتر ویندوزی دارید، شما ابتدا باید فایل های HEIC را به JPEG تبدیل کنید. یک راهکار ساده تر دیگر به این منظور، استفاده از افزونه HEIF Image است که شما می توانید به وسیله فروشگاه رسمی مایکروسافت آن را دانلود و سپس روی سیستم عامل ویندوز خود نصب کنید. گفتنی است که اگر شما دارای نسخه های قدیمی ویندوز هستید، احتمالا در نصب برنامه افزونه HEIF Image ناموفق خواهید بود. در این حالت، شما می توانید از سایر برنامه های شرکت های ثالث به منظور نمایش فایل های HEIF بهره ببرید.

به خاطر داشته باشید از آنجایی که HEIC در فشرده سازی تصاویر بهتر عمل می نماید، امکان دارد در جریان تبدیل فایل HEIC به JPEG با فایل هایی روبه رو شوید که حجم به مراتب بالایی دارند. بنابراین اگر تعداد تصاویر بسیار زیاد است، حتما ابتدا مقدار فضای ذخیره سازی سیستم خود را آنالیز کنید.

ذخیره سازی بیشتر تصاویر و ویدیوها روی گوشی آیفون با HEIC

آیفون ها به طور معمول با جایگاه اختصاصی microSD عرضه نمی شوند؛ به این معنا که شما باید با حافظه داخلی دستگاه به هر ترتیب کار کنید. اگر چه، این موضوع برای کاربران اندروید اصلا دغدغه خاصی نیست؛ چرا که بیشتر گوشی های اندروید دارای جایگاه اختصاصی microSD هستند. اگر هم ظرفیت یک کارت حافظه برای کارهای شما محدود به نظر می رسد، هر زمان که بخواهید می توانید کارت حافظه با ظرفیت بیشتری را بخرید.

اپل مدت زمان زیادی را برای پیدا کردن روشی به منظور کاهش مقدار فایل های تصویری و ویدیویی روی آیفون سپری کرد. همان طور که در این مطلب متوجه شده اید، فایل HEIC به داد کاربران آیفون رسید و اگر به درستی فایل های خود را روی گوشی آیفون مدیریت کنید، احتمالا کمتر با پیغام های آزار دهنده آیفون مبنی بر پر بودن مقدار ظرفیت حافظه داخلی گوشی روبه رو خواهید شد.

منبع: makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ

به "همه چیز درباره فرمت HEIC و کاربرد آن در آیفون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره فرمت HEIC و کاربرد آن در آیفون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید