گزارشی از شرایط فراوری خودرو در سال 1400

به گزارش وبلاگ بام شهر، کمترین تعداد فراوری خودروی 1400 در اسفند ماه رقم خورد. آنالیز اطلاعات مربوط به 3 خودروساز بزرگ کشور در سامانه کدال از عدم تحقق وعده های سیاست گذار مبنی بر رشد فراوری خودرو در سال 1400 حکایت دارد؛ به طوری که فراوری محصولات سواری در سال گذشته نسبت به سال 99 با افت سه درصدی روبه رو بوده است.

گزارشی از شرایط فراوری خودرو در سال 1400

صنعت خودرو در حالی سال 1401 را شروع می نماید که باید طبق برنامه ریزی های اجرا شده تا خاتمه سال به فراوری 1 میلیون و 500 هزار دستگاه برسد. این در حالی است که صنعت خودروسازی کشور با مسائل عدیده ای ازجمله قیمت گذاری دستوری، 85 هزار میلیارد تومان زیان انباشته، 115 هزار میلیارد تومان بدهی، تشدید تقاضا و عدم پاسخ دهی مناسب به آن، فضای انحصاری، مسائل مربوط به کیفیت، عدم عرضه کافی خودرو به بازار و فاصله قیمتی کارخانه و بازار روبرو است.

همین مسائل به انضمام سایر مسائل حاشیه ای موجب شده که حتی اهداف پیش بینی شده برای مقدار فراوری در سال 1400 نیز محقق نگردد؛ وزارت صمت در اوایل سال 1400 از فراوری 1 میلیون و 250 هزار خودرو خبر داده بود که در ادامه و با ورود فاطمی امین به وزارت صمت، وعده های دیگری برای افزایش فراوری خودرو اعلام شد: ازجمله آنکه در نهم آبان ماه سال گذشته فاطمی امین تأکید کرد که موج نو افزایش فراوری خودرو از 2 هفته آینده شروع خواهد شد و مردم آن را خواهند دید. وی بعلاوه در یک اظهار نظر دیگری اعلام نموده بود که تا خاتمه سال 1400 حدود 1 میلیون و 100 هزار دستگاه خودرو فراوری خواهد شد.

البته فاطمی امین با نزدیک شدن به روزهای خاتمهی سال اظهار داشت که امسال فراوری کمتر از 1 میلیون دستگاه خواهد بود؛ با همین جمله، تلویحاً عدم دستیابی به اهداف پیش بینی شده را مورد اشاره قرار داد.

فراوری 811 هزار دستگاه خودرو در 11 ماه 1400

آنالیز نوترین آمار فراوری خودرو در 11 ماه ابتدایی سال 1400 نشان می دهد که در این مدت 811 هزار و 700 دستگاه انواع سواری فراوری شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (829 هزار و 100 دستگاه) 2.1 درصد کاهش داشته است.

در واقع نه تنها فراوری خودرو بر اساس وعده های داده شده پیش نرفته است، بلکه مقدار فراوری حتی کمتر از سال 99 و تقریباً به مقدار سال 97 (808 هزار دستگاه) بوده است.

بعلاوه اگر بخواهیم به صورت جزئی تر وعده وزیر صمت درمورد موج افزایش فراوری از آبان ماه را آنالیز کنیم، باید اشاره گردد که در آبان ماه 82 هزار دستگاه، در آذر ماه 80 هزار دستگاه، در دی ماه 78 هزار دستگاه و در بهمن ماه 64 هزار دستگاه خودروی سواری فراوری شده است که نشان می دهد فراوری خودرو در این بازه زمانی هم طبق وعده ها پیش نرفته است.

با انتشار آمارهای سال اقتصادی 1400 ایران خودرو، مقدار فراوری هرکدام از محصولات این شرکت تعیین شده است. گروه پژو با بیش از 297 هزار دستگاه، همچنان پر تیراژترین محصول ایران خودرو در سال 1400 است. بعد از فرانسوی ها، گروه سمند و گروه دنا هم با اختلافی بسیار زیاد از پژو، فراوریی در حدود 50 هزار دستگاه داشته و هر دوی آنها نیز در جایگاه دوم فراوری ایستاده اند.

در میان خودروهای داخلی، گروه رانا با فراوری 35 هزار دستگاه، سومین محصول پر تیراژ ایران خودرو در سال 1400 بود. از خودرو تارا دستی حدود 8.5 هزار دستگاه به فراوری رسیده است.

در میان محصولات مونتاژی شاهد صفر شدن فراوریات سوزوکی و تندر 90 در سال 1400 بودیم. گروه هایما هم با فراوریی نزدیک به 8.6 هزار دستگاه، تنها محصول مونتاژی ایران خودرو در میان خودروهای سواری بوده است. بعد از این چینی، خودرو پژو 2008 با فراوری 103 دستگاه در رتبه دوم واقع شده است.

نوترین آگهی های خودرو

در گروه سایپا، بیش از 316 هزار خودرو سواری در سال 99 فراوری شده که بیشترین تیراژ فراوری در اختیار خانواده تیبا است که با 236 هزار دستگاه، رتبه اول فراوریات سال 99 سایپا را به خود اختصاص داده است. بعلاوه خانواده پراید با 50 هزار دستگاه و وانت 151 با 27 هزار دستگاه، به ترتیب در رتبه های دوم و سوم فراوریات سایپا واقع شده است. خودرو شاهین، محصول نو سایپا هم به تعداد 1728 دستگاه در سال 99 فراوری شده است.

در گروه پارس خودرو، حدود 103 هزار دستگاه انواع سواری در سال 99 به فراوری رسیده که از این تعداد، سهم خانواده برلیانس 3504 و سهم خانواده رنو 3056 دستگاه بوده است.

در گروه خودروسازی زامیاد هم رقمی کمتر از 36 هزار دستگاه انواع خودرو وانت به فراوری رسیده که 16 هزار دستگاه از این تعداد برای وانت نیسان دوگانه سوز و حدود 14 هزار دستگاه دیگر برای وانت نیسان یورو 3 بوده است. سهم فراوری وانت ریچ نیز تنها 268 دستگاه در سال 99 بوده است.

باتوجه به شرایط فراوری در سال 1400 و دستور رئیس جمهور به افزایش 50 درصدی فراوری خودرو در امسال، باید منتظر ماند و دید که وزارت صمت و خودروسازان برای تحقق این وعده چه برنامه هایی برای کاهش زیان و افزایش فراوری اجرا خواهند کرد؛ چراکه طبق گفته کارشناسان در حال حاضر از نظر زیرساختی امکان افزایش فراوری وجود دارد، اما به علت اینکه بعضی از محصولات زیان ده هستند، خودروساز تمایلی به افزایش فراوری ندارد.

***

شما می توانید نوترین اخبار خودرو را در بلاگ وبلاگ بام شهر مطالعه کنید.

منبع: بلاگ دیوار

به "گزارشی از شرایط فراوری خودرو در سال 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارشی از شرایط فراوری خودرو در سال 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید