آیا گوگل جاسوس زندگی ماست؟

به گزارش وبلاگ بام شهر، گوگل چه داده هایی را ذخیره می نماید؟

نویسنده وب سایت پی سی ورلد در گوگل پلاس از کاربران پرسیده است که آیا گوگل مکالمات صوتی آن ها را به وسیله گوشی یا رایانه می شنود و یکی از کاربران به سوال وی این گونه جواب داده: اگر من و همسرم در خصوص موضوعی اتفاقی، مثلا اینکه لاک پشت ها چه مدت زندگی می نمایند صحبت کنیم و سپس من کلمه How (چقدر، چگونه) را در موتور جستجوی گوگل تایپ کنم و بعد از آن گوگل جمله long do turtles live (مدت زمان زندگی لاک پشت ها) را به طور اتوماتیک برای من تکمیل کند، در این شرایط تحت تأثیر قرار می گیرم و وحشت زده می شوم.

آیا گوگل جاسوس زندگی ماست؟

در ادامه با وبلاگ بام شهر همراه باشید

شواهد در این زمینه قانع کننده هستند. بعضی می گویند قابلیت تکمیل اتوماتیک (AutoComplete) گوگل بیشتر نتایج شخصی شده را نشان می دهد تا نتایج خاص و دقیق. یکی از کاربران پی سی ورلد در پاسخ به سوال فوق این گونه نظر داده است: دوست من در مکالمه تلفنی با همسرم، آدرسی از او دریافت کرد. هنگامی که دوستم شروع به نوشتن آدرس در سرویس نقشه های گوگل کرد؛ پس از نوشتن اولین عدد، این اپلیکیشن به صورت اتوماتیک مکان دقیق آن آدرس که در مکالمه به وی اعلام شده بود، به او پیشنهاد داد.

اما واقعیت چیست؟

گوگل دقیقا چه مواردی را نگه داری می نماید؟

گوگل با دقت کامل می داند چه زمانی، کجا و چگونه اطلاعات صوتی کاربران را ذخیره کند. تنها راهی که گوگل می تواند مکالمات صوتی شما را ثبت کند؛ این است که از یکی از محصولات صوتی این کمپانی از جمله اپلیکیشن گوگل، دستیار صوتی گوگل اسیستنت، مرورگر کروم، گوشی هوشمند پیکسل یا بلندگوی هوشمند گوگل هوم بهره ببرید. علاوه بر این باید یک کار معین انجام داده تا گوگل بتواند صوت را ذخیره کند. به عنوان مثال برای استفاده از دستیار صوتی گوگل باید کلمه Ok Google یا Hey Google را تلفظ یا روی دکمه مربوطه کلیک کنید.

نرم افزار تشخیص صدای گوگل روی کلمات شما عمل نموده و سپس از کلمات اعلام شده به وسیله شما به منظور انجام یک درخواست یا جست وجو در پی عبارت مورد نظر استفاده می نماید.

گوگل یک کپی از گفتارهای صوتی کاربران را نیز برای بهبود نرم افزار تشخیص گفتار خود ذخیره می نماید. گوگل سعی دارد به عنوان شرکتی شناخته گردد که کارهای جاسوسی و بدون اطلاع کاربر انجام نمی دهد. این کمپانی تاریخچه ای با جزئیات کامل از تمام داده های ثبت شده افراد را در بخش My Activity حساب کاربری آن ها ارائه می دهد. هر نوع داده در این بخش در یک کارت مخصوص واقع شده است.

رکوردها در این لیست، بر اساس تاریخ و نوع سرویس لیست وار آمده اند؛ به عنوان مثال Assistant، Google App یا google.com. در سمت چپ می توانید نسخه متنی دستورات صوتی ارائه شده خود را ببینید. در صورتی که روی هر کدام از موارد یاد شده کلیک کنید، نتایج جستجوی گوگل برای آن کلمات به شما نمایش داده می گردد. در سمت راست نیز دکمه Playرا مشاهده نموده که با کلیک روی آن، صدای ذخیره شده اصلی شما پخش می گردد. یک منو با عنوان more options در سمت راست بالای هر یک از کارت های موجود در بخش سوابق داده های ذخیره شده از کاربر هست که امکان حذف آن رکورد را فراهم می سازد.

اینکه نگهداری صداهای کاربران به صورت اتفاقی و شانسی انجام گردد، احتمال بالایی ندارد. به عنوان مثال در یک گوشی همراه، دستگاه باید حتما از حالت قفل خارج گردد و بر اساس عملیاتی که کاربر قصد انجامش را دارد، ضبط صدا شروع گردد. در گوشی هوشمند پیکسل؛ کاربر می تواند حالت گوش دادن اتوماتیک، دستگاه را با تغییر تنظیمات پیش فرض فعال کند. در این شرایط گوشی پیکسل شما با دستور Ok Google، عملیات گوش دادن به صدا را شروع خواهد نمود. سرویس Google Home نیز با دستور صوتی Ok Google در حالت گوش کردن قرار می گیرد.

اما حال نوبت آن رسیده است تا به پاسخ سؤال اصلی این مقاله بپردازیم. آیا گوگل همواره در حال گوش دادن به کاربر و ذخیره تمامی داده های وی است؟ در پاسخ باید بگوییم گوگل هیچ گاه بدون اطلاع خودِ کاربر و بدون اجازه وی، نمی تواند داده های مورد احتیاج برای ویژگی تکمیل اتوماتیک را ثبت و نگه داری ساخته و تنها علت ذخیره اطلاعات کاربران، بهبود سرویس دهی و افزایش دقت ویژگی آن است.

برترین تأییدیه برای پاسخ بالا این است که ویژگی تکمیل اتوماتیک همواره و در همه جا مفید نیست و حتی گاهی اوقات نتایجی کاملا غیر مرتبط را به کاربر نمایش می دهد.

به عبارت دیگر مشکل ویژگی تکمیل اتوماتیک این نیست که گاهی اوقات خیلی خوب عمل می نماید؛ بلکه مشکل اصلی این است که همواره به میزان کافی خوب عمل نمی نماید. بعلاوه باید به این نکته اشاره کنیم که اگر گوگل در همه لحظات زندگی شما، داده های شخصی تان را ذخیره می کرد، هم اکنون ویژگی تکمیل اتوماتیک این شرکت شگفت انگیز و بی نظیر بود.

منبع: الی گشت

به "آیا گوگل جاسوس زندگی ماست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا گوگل جاسوس زندگی ماست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید