افزایش جمعیت سالمند در ایران دو برابر میانگین جهانی

به گزارش وبلاگ بام شهر، دکترای تخصصی سالمندشناسی گفت: تا سه دهه دیگر ایران سالمندترین کشور منطقه و از سالمندترین کشور های دنیا خواهد بود.

افزایش جمعیت سالمند در ایران دو برابر میانگین جهانی

به گزارش خبرنگار از ، دکتر سمانه پورهادی دکترای تخصصی سالمندشناسی از افزایش رشد سالمندی در مازندران اطلاع داد و گفت: با توجه با افزایش رشد سالمندی در ایران برای سالمندان باید برنامه ریزی جدی صورت گیرد.

او با اشاره به اینکه رشد جمعیت سالمندی در جهان یک درصد است، اما در کشور ما این رقم، حدودا دو برابر شده است، اضافه کرد: پیش بینی ها نشان می دهند که ادامه این فرایند صعودی جمعیت سالمندان در کشور می توان منجر به این گردد که تا 30 سال آینده از هر سه نفر، یک نفر سالمند باشد، یعنی جمعیت سالمندان در سال 1430 به حدود 31 درصد خواهد رسید.

دکتر پورهادی گفت: در حال حاضر حدود هشت میلیون سالمند داریم، که تا 30 سال دیگر حدود 24 میلیون خواهند شد، یعنی سه برابر و این شرایط در مقایسه با دیگر کشور های جهان رشد چشمگیری را نشان می دهد.

او اضافه کرد: آمار های رسمی نشان می دهد مازندران پا به سن پیری گذاشته و بعد از استان گیلان صندلی دوم کشور را به خود اختصاص داد.

دکترای تخصصی سالمندشناسی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: بر اساس آمار های رسمی 12 درصد از جمعیت حدود سه میلیون و 300 هزار نفری مازندران یعنی حدود 400 هزار نفر، سالمندان هستند و نشان می دهد رشد جمعیت به سمت سالمندی در مازندران بیش از دیگر استان ها است که این موضوع، فرصت ها و تهدید هایی را در پی خواهد داشت.

دکتر پورهادی گفت: با ورود به دوران بازنشستگی و کناره گیری از شغل، ازدواج فرزندان و ترک منزل، و از دست دادن دوستان و اقوام، و احیانا همسر، باید فعالیت هایی برای پیشگیری از افسردگی افراد سالمند برنامه ریزی کرد.

او با اشاره به اینکه معمولا فعالیت فیزیکی افراد با افزایش سن کاهش می یابد که بر تعادل سالمندان تاثیر منفی دارد، ادامه داد: انجام فعالیت های ورزشی نه تنها می تواند موجب افزایش روحیه و نشاطتان گردد، بلکه می تواند به حفظ سلامت جسمیتان هم یاری فراوانی کند.

دکتر پورهادی گفت: پیاده روی یکی از مناسب ترین فعالیت های بدنی هست که می توان انجام داد البته انجام تمرینات گرم کننده، قبل و تمرینات سرد کننده (حرکات کششی)، بعد از هر فعالیت بدنی لازم است.

او با بیان اینکه پوشیدن کفش ها و لباس های مناسب اهمیت دارد، اضافه کرد: بسیاری از افراد سالمندی که دارای درد زانو هستند، بهتر است در سراشیبی و سربلندی راه نفرایند و اگر در حین پیاده روی درد قفسه سینه، تنگی نفس و یا پا درد شدید عارض شد، استراحت فوری و مشورت با پزشک در اسرع وقت لازم است.

دکتر پورهادی گفت: گل و گیاه شادی آفرین هستند و بودن در کنار گیاهان و رسیدگی به آنها، مانع از افسردگی در دوران سالمندی می گردد.

متخصص سالمند شناسی دانشگاه علوم پزشکی بابل اضافه کرد: برنامه های جدید طبق علایق فرد سالمند، مثل مطالعه ادبیات و شعر، گوش دادن به رادیو، تماشای تلویزیون، انجام بازی های فکری و گوش دادن به موسیقی، می تواند از فعالیت هایی باشد که بر سلامت ذهن فرد و پیشگیری از اختلالات شناختی آن ها تاثیر می گذارد.

انتهای پیغام / ک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "افزایش جمعیت سالمند در ایران دو برابر میانگین جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش جمعیت سالمند در ایران دو برابر میانگین جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید