تبعات توزیع دارو های مخدر در داروخانه ها

به گزارش وبلاگ بام شهر، دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور، نسبت به ابلاغ جدید دستورالعمل مسئولان سازمان غذا و دارو برای عرضه و توزیع دارو های مخدر در سطح داروخانه های کشور انتقاد کرد.

تبعات توزیع دارو های مخدر در داروخانه ها

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ بام شهر، علی غلامی، دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور با اشاره به تاوان سنگین جامعه بابت مصرف دارو های اعتیاد آور داروخانه ای (ترامادول و کلونازپام و دیازپام و جدیدا زولپیدم و اکسی کدون) و پیش بینی روانشناسان و جامعه شناسان به شیوع روز افزون اعتیاد داروخانه ای و تبدیل اعتیاد سنتی به اعتیاد داروخانه ای در آینده ای نزدیک، به مصوبه غیر کارشناسی در جلسه 136 ستاد مبارزه با مواد مخدر که هیچ کس زیر بار مسئولیت تصویب آن نرفت اشاره کرد و گفت: بعد از اعتراض شدید نهاد ها و سازمان های مختلف همچون کمیسیون بهداشت و درمان وکمیسیون اجتماعی، مرکز پژوهش ها و هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، سازمان بهزیستی، مرکز ملی مطالعات اعتیاد، دانشمندان حوزه اعتیاد و سازمان نظام پزشکی، با دستور رئیس جمهور محترم، شخص وزیر کشور مسئول بازنگری در این مصوبه شدند که تا این لحظه این بازنگری انجام نشده است.

وی ادامه داد: پیرو دستور ریاست محترم جمهور به وزیر محترم کشور، معاون محترم درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر طی نامه ای به معاونت غذا و دارو با اشاره به نامه رئیس جمهور کما فی السابق خواستار توزیع دارو های تحت کنترل توسط معاونت های غذا و دارو بین مراکز درمان اعتیاد شدند؛ و بدنبال آن کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر بعنوان بالاترین کمیته کارشناسی تخصصی و تصمیم ساز حسب قانون ممنوعیت مطلق عرضه دارو های تحت کنترل را مصوب کرد.

غلامی گفت: با این حال سازمان غذا و دارو به تاریخ سی ام شهریور نودونه ضابطه عرضه و توزیع دارو های تحت کنترل را ابلاغ کرد که با اعتراض گسترده صاحب نظران حوزه اعتیاد روبرو شد، پس از آن مجددا کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر ممنوعیت مطلق عرضه دارو های تحت کنترل را مصوب کرد و معاون محترم درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر طی نامه ای به تاریخ 24/ 10/ 1399 به معاونت محترم غذا و دارو اعلام کردند که دارو های تحت کنترل تا روشن شدن موضوع مثل سال های گذشته از طریق معاونت های محترم غذا و دارو عرضه و توزیع شود. ولیکن به تاریخ سی ام اردیبهشت هزارو چهارصد معاونت محترم غذا و دارو با امضای مدیر، دارو های تحت کنترل انتخاب داروخانه های منتخب جهت عرضه و توزیع دارو های تحت کنترل را ابلاغ کرد، نامه ای که باعث اعتراض شدید ستاد مبارزه با مواد مخدر و صاحب نظران حوزه اعتیاد شد.

دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور با بیان این مطلب که، بنظر میرسد که عده ای در آخرین لحظات حضور وزیر داروساز در راس هرم وزارت بهداشت میخواهند نهایت استفاده را بکنند، گفت:هر چند اینگونه طرح های غیر کارشناسی و بدون پایه علمی که بدون اجرای طرح پایلوت برای منافع عده ای خاص محتوم به شکست است. سوال من از مسئولین مبدع این طرح اینست که آیا موقع تصویب به جوانان کشور فکر کرده اید؟ با توجه به کاهش رشد جمعیت در کشور جوانان گوهران نایابی شده اند که باید با درایت پرورش پیدا کنند. آیا عاقلانه نیست که به این همه تذکرات نهاد های علمی و سیاسی و اجرایی توجه شود؟

غلامی همچنین با اظهار تاسف از عملکرد ضعیف سازمان غذا و دارو از جمله در زمینه داروی انسولین و دارو های بیماران خاص، دارو های کرونا و واکسن کرونا به ایشان توصیه کرد بجای پر کردن جیب عده ای خاص، که جوانان و نسل آینده مملکت را هدف قرار داده اند به وظایف سازمانی و وظیفه خطیر خویش بپردازند.

دکتر غلامی اضافه کرد: هر چند سرنوشت محتوم غبار نشستن و حباب ترکیدن است ولیکن به جهت اینکه حتی لحظه ای غفلت از سرنوشت جوانان مملکت ممکن است عواقب جبران ناپذیری داشته باشد لازم است نهاد های قضایی و سیاسی و امنیتی فورا به این قضیه ورود کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "تبعات توزیع دارو های مخدر در داروخانه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبعات توزیع دارو های مخدر در داروخانه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید