راهکار ناشران برای ادامه حیات در دوران کرونا همان کتاب الکترونیک است

به گزارش وبلاگ بام شهر ، در روزهایی که راه مقابله با بیماری کووید 19 ماندن در خانه اعلام شده و مردم قرار است کمتر و برای نیازهای اساسی به خیابان بیایند، کرکره خرید کتاب هم پایین آمده است و کسی سراغی از آن نمی گیرد. روایت دست اندرکاران نشر و فروش کتاب از احوال این روزهای فروش کتاب، حکایت اوضاع وخیمی است که تجربه غیرقابل مقایسه ای را نسبت به اسفند سال های گذشته در کارنامه ناشران و کتاب فروشان ثبت نموده است.

راهکار ناشران برای ادامه حیات در دوران کرونا همان کتاب الکترونیک است

در شرایط و روزگار کرونایی که همه رویدادها به خصوص فرهنگی تحت تاثیر این ویروس ناخوانده قرار گرفته، داستان بازار نشر و کتاب و تعطیلی و ورشکستگی کتابفروش ها و بعضی ناشران کاغذی و از آن سو رفتن به سمت برنامه های الکترونیکی کتاب خوان و استقبال از این برنامه ها، شاید ماجرا را به نحو دیگری در آینده رقم بزند.

شیوع ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داد و کتاب و بازار نشر هم مستثنی نماند. به رغم تاثیر منفی این بحران بر صنعت نشر، افزایش مقدار مطالعه در دوران قرنطینه، راه را برای اندیشیدن به نوع تازه ای از سامانه های فروش گگردد. چنانکه در کشور ما هم بازار خرید آن لاین و تلفنی کتاب رونق گرفت و مقدار اقبال عمومی به نسخه های مجازی افزایش یافت.

ریچل کوک خبرنگار روزنامه گاردین در گزارشی می نویسد: روزهای قرنطینه و خانه نشینی بار دیگر کتاب را در مرکز توجهات قرار داده است. سال ها بود که نقش کتاب تا این مقدار، مهم و حیاتی تلقی نمی شد. برخلاف چیزی که انتظار می رفت، در روزهای کرونایی که دسترسی به کتاب ها دشوارتر شده، تقاضا از همواره بیشتر است. نتایج یک پژوهش نو نشان می دهد که 40 درصد از افراد روزهای سخت قرنطینه خانگی را با خواندن کتاب سر نموده اند. تمامی ناشران هم افزایش قابل توجهی را در بازدید از سایت های اینترنتی و فروش کتاب های الکترونیک و صوتی خود گزارش داده و نسبت به احتمال شکسته شدن انحصار آمازون بر بازار آنلاین کتاب هیجان زده اند.

جیمز دانت مدیر کتابفروشی واتراستون در این باره می گوید: عایدی حاصل از فروش آنلاین تنها بخش کوچکی از عایدیی است که از فروشگاه های خود داشتیم؛ اما خوشبختانه حالا مشتریان می بینند که بازار آنلاین کتاب انحصاری نیست.

استفن پیج مدیر کتابفروش فیبر (Faber) هم معتقد است که باید از این شرایط مدلی حاصل گردد که در آن اکوسیستم فروش آنلاین جمعی تر است. با این حال ناشران درباره ورود به حیطه فروش مستقیم محتاطانه عمل می نمایند. گروهی این ایده را به اسم طرحی پیچیده و پرهزینه رد می نمایند؛ چون نمی خواهند آمازون را تحریک نمایند. دیگران اما به طور غیررسمی تایید می نمایند که این روزها این ایده در بین اهالی صنعت نشر مطرح است.

جرمی تراوتان از ناشران انتشارات مک میلان انگلستان هم درباره فصل نوی که کرونا برای بازار کتاب به ارمغان آورده، می گوید: در انتهای این تونل تاریک، نور است. کتابفروشی های مستقل در این مدت، باورنکردنی ظاهر شدند و با اسکیت و دیگر ابزار به تحویل کتاب ها ادامه دادند.

استفان پیج هم در مصاحبه اینترنتی خود با خبرنگار گاردین در این باره اسم کرد: چهار، پنج سال گذشته صنعت نشر رونق خوبی داشته است. حسرتش را می خوریم؛ اما خواندن و نوشتن هنوز وجود دارد. آثار اورجینال در این قرنطینه و خانه نشینی هم خلق خواهد شد؛ همان طور که از دل بحران مالی بیرون آمدند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "راهکار ناشران برای ادامه حیات در دوران کرونا همان کتاب الکترونیک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکار ناشران برای ادامه حیات در دوران کرونا همان کتاب الکترونیک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید