رونمایی از برنامه سختگیرانه چین برای نمک و نجات 4 میلیون انسان!

به گزارش وبلاگ بام شهر، دولت چین این روزها در حال برنامه ریزی طرحی با نام چین سالم 2030 است که تمرکز آن برروی بهبود سلامت تمام شهروندان این کشور و کاهش بیماری های مرتبط با رژیم های غذایی ناسالم است. یکی از مواردی که در این برنامه حسابی برروی آن تاکید شده، مقدار نمک ورودی به بدن به صورت روزانه است

رونمایی از برنامه سختگیرانه چین برای نمک و نجات 4 میلیون انسان!

غزال زیاری: طبق تحقیقی که اخیرا در مجله BMJ منتشر شده، مدل های کامپیوتری ثابت نموده اند که کاهش تنها یک گرم نمک در زندگی روزانه، می تواند تا سال 2030 در کشور چین، از 9 میلیون مورد بیماری قلبی جلوگیری نموده و جان 4 میلیون نفر را از مرگ نجات دهد.

واقعیت های عجیب درباره نمک

نمک یا کلرید سدیم، بخش مهمی در رژیم غذایی روزمره ماست و ماده معدنی مهمی برای بدن به شمار می رود. طبق اعلام دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، بدن هر فرد به حجم اندکی نمک احتیاج دارد تا بتواند تکانه های عصبی را کنترل نموده، ماهیچه ها را شل کند و در عین حال تعادل مناسب آب و مواد معدنی را در بدن حفظ نماید.

بیشتر بخوانید:

ایلان ماسک بساط فیلترینگ را برچید!

عکس | شبح گریزان به دام دوربین ها افتاد!

بدن انسان روزانه به مقدار مشخصی نمک احتیاج دارد تا بتواند فعالیت هایش را انجام دهد؛ اما رعایت تعادل در مصرف نمک، نکته بسیار مهمی است و مصرف بیش از حد نمک باعث ایجاد مسائلی مثل سنگ کلیه، افزایش فشار خون و بیماری های قلبی خواهد شد.

دکتر ارنست فون شوارز، متخصص قلب و عروق در لس آنجلس درباره عوارض مصرف بیش از حد نمک گفته: مقدار نمک دریافتی افراد تاثیر مستقیمی بر فشار خون بالا و افزایش ریسک فاکتورهای قلبی عروقی که منجر به تصلب شرایین، بیماری های قلبی و مرگ قلبی می گردد، دارد.

کاهش ریسک بیماری های قلبی با کاهش مقدار نمک مصرفی

دکتر مونیک تان از دانشگاه کوئین ماری لندن و همکارانش با استفاده از مدل کامپیوتری، به آنالیز تاثیر کاهش مصرف نمک در شهروندان چینی در راستای بهبود سلامتی شان پرداخته اند. طبق این تحقیق، چینی ها روزانه 11 گرم نمک استفاده می نمایند که بیش از دو برابر بیشتر از مقدار توصیه شده به وسیله سازمان بهداشت جهانی است.

به گفته متخصصان، 40% از مرگ و میرها در چین، به علت بیماری های قلبی و عروقی است و از آنجا که مصرف بیش از حد نمک، می تواند منجر به بیماری های قلبی گردد، این متخصصان به جمع آوری اطلاعاتی درباره بیماری های قلبی در چین پرداخته اند.

یکی از نکات کلیدی در این آنالیز، آنالیز فشار خون سیستولیک بود که یکی از دو عدد کلیدی در مقدار گیری فشار خون افراد است. بالا بودن فشار خون سیستولیک، با مسائل قلبی عروقی مرتبط است و مصرف بیش از حد نمک، در افزایش فشار سیستولیک موثر است. طبق اعلام پزشکان، کاهش تنها یک گرم نمک در مصرف روزانه، ریسک بیماری های ایسکمیک قلب را 4% و ریسک حملات قلبی را تا 6% کاهش خواهد داد.

نتایج این تحقیق حاکی از آن است که اگر افراد تا سال 2030 روزانه یک گرم کمتر نمک مصرف نمایند، می توان از ابتلای 9 میلیون نفر در چین به بیماری قلبی عروقی جلوگیری کرد. طبق پیش بینی ها 4 میلیون از این موارد، ممکن است منجر به مرگ افراد گردد. پس کاهش 1 گرم مصرف نمک روزانه، می تواند تا سال 2030 مانع از مرگ 4 میلیون چینی گردد.

در عین حال به این نکته اشاره شده که کاهش مصرف نمک ورودی، علاوه بر کاهش ریسک بیماری های قلبی عروقی، به کاهش استرس سیستم سلامت بدن نیز یاری خواهد نمود.

البته مدل های کامپیوتری، نتوانستند دیگر دستاوردهای سلامت بدن، با کاهش مصرف یک گرم نمک در روز را به دست بیاورند. به عنوان مثال توجه متخصصان به ارتباط میان مصرف بالای نمک و افزایش فشار خون جلب شده و از همین رو توصیه نموده اند که با کاهش مصرف روزانه نمک، فشار خون بالای فرد نیز کاهش خواهد یافت که آماری در این رابطه در تحقیقات مدل های کامپیوتری به دست نیامده.

دکتر ریچارد رایت، متخقصص قلب و عروق در سانتا مونیکای آمریکا درمورد محدودیتهای موجود دراین تحقیق گفت: نتیجه این تحقیق، در واقع تجزیه و تحلیل جالبی است، اما نتیجه گیری باید درمورد هر یک دانه نمک انجام گردد. تجربه نشان داده که کاهش مصرف نمک، مسائل قلبی عروقی را کاهش خواهد داد و این موضوعی است که افراد نباید آن را نادیده بگیرند

گام های مهم در کاهش مصرف نمک

به گفته دکتر فون شوارز، نمک به طور طبیعی در بیشتر غذاهایی که مصرف می کنیم، از نان گرفته تا گوشت و میان وعده ها وجود دارد. شاید افراد از دانستن این موضوع که در بعضی از انواع نان، نمک بیشتری مصرف شده متعجب شوند ولی با درنظر داشتن این نکته، افراد باید سعی نمایند که تا حد امکان، با آنالیز برچسب سلامت مواد غذایی خریداری شده، مقدار نمک ورودی به بدنشان را کنترل نمایند. اگر محصولی نمک بالایی دارد، می توان از تهیه آن محصول اجتناب کرد و یا در صورت مصرف آن، در طول روز، خوراکی های کم نمک تری را مصرف کرد.

افراد به علاوه باید مراقب مقدار نمک اضافه شده به غذاهایشان در هنگام آشپزی باشند. بعضی از ادویه های آماده، حاوی نمک زیادی هستند و احتمالا افراد در هنگام آشپزی به این مورد توجه نمی نمایند و باز هم نمک به غذا اضافه می نمایند که این مورد نیز باید در نظر گرفته گردد.

منبع: medical news today

227

منبع: خبرآنلاین

به "رونمایی از برنامه سختگیرانه چین برای نمک و نجات 4 میلیون انسان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از برنامه سختگیرانه چین برای نمک و نجات 4 میلیون انسان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید