گردشگری معدن؛ راهی برای رونق بخشیدن به اقتصاد

به گزارش وبلاگ بام شهر، در دورانی که گردشگری تبدیل به یک صنعت پول ساز شده و سالانه گردشگران فراوانی به مقاصد مختلف می فرایند تا از دیدن جاذبه های گردشگری لذت ببرند، ایجاد جذابیتهای جدید رونق فراوانی یافته است. در کنار ایجاد هتلهای لوکس یا مراکز خرید و همچنین رونق بخشیدن به اماکنی که دارای تاریخ یا افسانه ای خاص هستند، معدنهای قدیمی و به جا مانده از زمانهای نه چندان دور که غیر فعال شده اند، تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری پرطرفدار شده و توریستهای فراوانی را به سمت خود می کشانند. اینجاست که مفهومی تازه تحت عنوان گردشگری معدن ظهور می نماید. با ما در این مقاله همراه شوید تا شما را با اهمیت گردشگری در حوزه معدن و همچنین گردشگری معدن در ایران آشنا کنیم.

گردشگری معدن؛ راهی برای رونق بخشیدن به اقتصاد

فهرست مطالب

معادن، جاذبه های توریستی جهانی مدرنچرا معدنها برای توریستان جذاب و دیدنی هستند؟تاثیر بر اقتصادمعادن دیدنی جهانتئوری های هنینگ برای فهم بهتر جذابیتهای معادنمعدن در ایرانروز صنعت و معدنمعادن متروکه و دیدنی ایران

معادن، جاذبه های توریستی جهانی مدرن

چرا معدنها اینچنین مورد استقبال قرار گرفته و چه جذابیتهایی برای توریستها دارند؟ آیا میل انسان به دیدنی های جدید و تنوع طلبی بالای این موجود دو پا باعث شده که این تونلهای زیرزمینی جذابیت پیدا نمایند؟ رونق این توریستی جدید دارای ابعاد اجتماعی و روانشناسی خاصی است که در ادامه مطلب توریستی معدن قصد داریم به آنها بپردازیم.

چرا معدنها برای توریستان جذاب و دیدنی هستند؟

در کنار کارشناسان و اشخاصی که علاقه خاصی به دیدن مناطق جدید و عجیب دارند، توریست و توریستهای فراوانی هم هستند که به معدنهای قدیمی به چشم جاذبه های توریستی بی نظیر نگاه می نمایند. توریستی معدن که در چند سال اخیر رونق بسیاری یافته است، کشورها را مجاب نموده تا با ایجاد لوازم رفاهی، توریستهای بیشتری را به سمت معدنهای قدیمی خود بکشانند. به نظر می رسد انسانها به مکانهای بسته و غیر فعال علاقه فراوانی دارند و در این بین، معدنها همانند یک سازه اسرارآمیز و گاهی محیطی معنوی دارای جذابیت بیشتری هستند. داستان و رمانهای فراوانی هم از شرایط اسفبار معدنچیان در دوران صنعتی اروپا نوشته شده که توریستان کنجکاو بیشتری را برای دیدن این مناطق جذب می نمایند.

تاثیر بر اقتصاد

معدنهایی که روزگاری منبع سرشاری از درآمد برای کشورهای خود بودند، بعد از استخراج و تخلیه کامل، تبدیل به اماکن متروکه ای شده که شبیه مکانی پر راز و رمز در زیرزمین هستند. اما، به سبب اهمیت توریستی در حوزه معدن و علاقه وافر توریستان به دیدن اعماق زمین و تماشای ابزارآلات استخراج، این معادن خالی از مواد معدنی تبدیل به محلی برای درآمد شده اند. امروزه، این تونلهای زیرزمینی یکی از جذابیتهای توریستی جهان بوده که سود فراوانی برای گردش مالی کشور مقصد دارند.

معادن دیدنی جهان

معدن نمکی روستای سولوت وینو در اوکراین

برای ترغیب توریستها به دیدن این معدن نمکی واقع در عمق 300 متری اشاره به این نکته کافی بود که هوای راهروهای مرطوب و باریک این تونل زیرزمینی آغشته به نمک دریایی است که خاصیت ضد احتقان دارد و برای درمان بیماری هایی چون آسم، انسدادهای برونشتی و در کل بیماری های تنفسی مفید هست.

معادن متروکه طلا در آمریکا

وجود طلا و استخراج این فلز گرانبها در آمریکا، روزگاری باعث هجوم اقوام و ملل مختلف به این سرزمین تازه کشف شده گشت. امروزه، این معادن متروکه برای این کشور منبعی سرشار از پول شده که توسط توریستان عاشق معادن و توریستها تامین می شود. کاسه های طلاشویی و پلاسرهای رودخانه ای طلا دار از مهمترین جاذبه های توریستی این منطقه هستند.

معادن جنوب و غرب استرالیا

کشور استرالیا هم از قافله جذب توریستان تونلهای زیرزمینی عقب نمانده و با داشتن معادن متروکه در شهر کارگورلی سوپر پیت در غرب و شهر کوبرپتی در جنوب، از آنها بعنوان جاذبه های توریستی و دیدنی خود کسب درآمد می نماید.

تئوری های هنینگ برای فهم بهتر جذابیتهای معادن

جامعه شناس آلمانی، کریستف هنینگ دارای یک تئوری است که براساس آن می توان به دلایل جذب توریستان به معدنها پی برد و بسیاری از دلایل علاقه انسانها به سفر و توریستی را با همین نظریات تحلیل کرد. در ادامه به شرح مختصر شش نظریه و تئوری مهم هنینگ پیرامون اهمیت توریستی در حوزه معدن خواهیم پرداخت.

-نظریه زیارت: توریست و زائر در این تئوری یک معنا دارد و معادن بخصوص معدنهای عتیقه، در نظر بسیاری از مردم همانند زیارتگاه های مقدس هستند.

-نظریه فرار: تغییر محیط و ورود به فضایی جدید همواره باعث ایجاد نوعی آسودگی خیال در ذهن شده و انسانها را از دل مشغولی های روزمره فراری می دهد.

-نظریه جهانهای خیالی: دیدن جهان و مکانهایی که بیشتر شبیه محیطهای خیالی و دور از ذهن هستند، همواره مورد استقبال بوده و در صورت وجود، به حتم می توانستند یکی از مهمترین جاذبه های توریستی باشند. شباهت معدنها به جهانهای خیالی باعث استقبال توریستان سراسر جهان از این مکانها شده است.

-نظریه بازآفرینی: آرامش روح و احیای قدرت جسمانی یکی از آرزوهای دیرینه بشر بوده و رفتن به زیارتگاه ها و انجام اعمال ریاضت گونه، نشان دهنده این روحیه انسانی است. معدن و فضاهایی چون غارها همواره احساسی از آرامش را به همراه داشته که می تواند از دلایل جذب توریستها به این اماکن خاص باشد.

-نظریه اصلاح طلبانه: توجه انسانها به مد، خودنمایی و مصرف گرایی یکی از مهمترین دلایل برای دیدن مناطق و جاذبه های توریستی است. دریافت عکس یادگاری در یک معدن متروکه با تاریخچه ای قابل قبول می تواند این حس را به بهترین نحو ارضا کند.

-نظریه غرایز: احتیاج به اکتشاف، سفر و همچنین کنجکاوی، از مشخصات انسان ناطق است که باعث شده تا به اکتشافات و اختراعات فراوانی دست یابد. دیدن معادن متروکه و ورود به تونل و راهروهای زیرزمینی می تواند احتیاجهایی چون کنجکاوی، اکتشاف و همچنین سفر را رفع سازد.

معدن در ایران

ایران کشوری است مملو از معدنهای فراوان و با ثروت بسیار که بسیاری از آنها هنوز هم فعال هستند. معادن فعال و متروکه ایران دارای تنوع فراوانی بوده و توریستی معدن در ایران می تواند منبعی برای کسب درآمد باشد.

روز صنعت و معدن

صنعت و معدن بعنوان یکی از مهمترین عوامل گردش چرخ مالی ایران از دیرباز بوده است. به همین منظور، روز 10 تیر بعنوان روز صنعت و معدن در تقویم ایران ثبت شده تا بیانگر اهمیت این صنعت در کشور باشد. امیدواریم که با بهره گیری از جذابیتهای جدید معادن متروکه، بتوانیم توریستان را برای دیدن این مناطق به سمت سرزمین خود جذب کنیم.

معادن متروکه و دیدنی ایران

در ادامه مقاله توریستی معدن در ایران قصد داریم به معرفی 3 معدن مهم ایران بپردازیم که توانایی جذب توریستهای بین المللی فراوانی را دارند و می توانند به جاذبه های توریستی مهم ایران بدل شوند. قبل از معرفی آنها، شاید لازم باشد بدانید که معدن سنگ داش کسن در استان زنجان از ابتدای قرن هشتم فعالیت داشته و گنبد سلطانیه با سنگهای این معدن ساخته شد.

بیشتر بخوانیدگنبد سلطانیه زنجان، شکوه معماری ایرانی و اسلامی

معدن فیروزه نیشابور

کهن ترین معدن فعال جهان برای استخراج سنگ فیرزوه، معدن فیروزه نیشابور بوده که بیش از 2000 سال از فعالیت آن می گذرد. قرار دریافت این مکان بین نیشابور و مشهد، می تواند آن را به یکی از بی بدیل ترین جاذبه های توریستی ایران کند و توریستان فراوانی را به سمت خود جذب کند. وجود سنگهای قیمتی استخراج شده از این معدن در موزه سلطنتی لندن، به شهرت آن کمکی دوچندان نموده است.

معادن روی و سرب در بخش نخلک انارک

وجود ابزار و تکنیکهای استخراج از 2000 سال پیش در معدن سرب نخلک، خود گواهی است برای اهمیت توریستی معدن در ایران. این بخش که از سال 1389 هجری شمسی فعالیت مجدد خود را آغاز نموده، می توانند یکی از ارکان مهم جذب توریستان باشند.

معدن پتاس در خور و بیابانک

دهکده خور با داشتن زیرساختهای اقامتی، حمام نمکی، استخر شنا، داشتن آسمانی صاف در کویر برای ستاره شناسی و تپه های ماسه ای در کنار معدن پلاس به تنهایی می تواند یک مجموعه بی نظیر توریستی برای توریستان باشد.

منبع: همگردی

به "گردشگری معدن؛ راهی برای رونق بخشیدن به اقتصاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری معدن؛ راهی برای رونق بخشیدن به اقتصاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید