شهر رویاییپدیده و خوابی که گران شد، مردم مقصر نیستند

به گزارش وبلاگ بام شهر، خبرنگاران-گروه استان ها-بابک رحیمیان: شرکت پدیده شاندیز که مسائل آن این روزها خود به پدیده ای لاینحل تبدیل شده است هرچند که از منطقه ای کوچک و در شهر توریستی و ییلاقی شاندیز شکل گرفت اما مسائل آن در حال حاضر تا مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امنیت ملی نیز ریشه دوانیده است و این شهر رؤیایی که قرار بود به رؤیاهای مالی بسیاری از ایرانیان رنگ حقیقت بزند به خوابی گران تبدیل شد.

شهر رویاییپدیده و خوابی که گران شد، مردم مقصر نیستند

در گزارش پیش رو نگاهی به فرایند شکل گیری و تخلفات صورت پذیرفته در این شهر رویایی داریم که به دلیل ابعاد وسیع ماجرا بخشی از این گزارش در روز آینده منتشر می گردد.

با ما همراه باشید

به طور حتم بسیاری از سهام داران، جمله تبلیغاتی این شرکت را با عنوان با ما همراه باشید را به یاد می آورند تبلیغاتی که در سال 1384 با یک هجمه عظیم به وسیله تمامی رسانه های نوشتاری و ملاقاتی مردم ایران را به پدیده ای ترین سرمایه گذاری خارج از بورس ایران دعوت کرد.

این شرکت با تبلیغات گسترده توانست با ساخت مجموعه گردشگری به وسعت 10 هزار مترمربع در بازه زمانی شش ماهه و افتتاح آن در سال 1384 درزمانی کوتاه به بزرگ ترین ماشین پول ساز تبدیل گردد.

مرکز تعطیلات، سرگرمی و خرید پدیده شاندیز در زمینی به مساحت 50 هکتار و با زیربنـایی بیش از یک میلیون مترمربع که قرار بود در مـرکـز شهر شاندیز به رؤیاهای اقتصادی بسیاری از سرمایه گذاران تبدیل گردد حال به میدان اعتراض و شکایت تبدیل شده است.

گرداب سرمایه گذاری

فرایند صعودی و سرطانی سهام پدیده شاندیز یکی از مهم ترین دلایلی بود که در طی این سال ها قربانیان بیشتری را به این خواب رؤیایی فروبرد خوابی که حالا منجر به کما رفتن اقتصاد افزون بر 110 هزار سهامدار شده است.

قیمت سهام پدیده از سال 88 تا دی 93 از 200 تومان به 12 هزار تومان رسید و لذت رشد 60 برابری در عرض فقط پنج سال باوجود اینکه رویای پولدار شدن را برای بسیاری از سهامداران و مدیران این شرکت محقق کرد اما خواب را از چشمان بیش از 110 هزار نفر سهامدار کنونی برای همواره ربود.

رشد 60 برابری سهام پدیده در بین سال های 88 تا دی ماه 93 که تا به امروز هیچ بورسی در جهان آن را تجربه ننموده است بسیاری از سرمایه های مردمی را به این گرداب سرمایه گذاری کشاند اما هیچ وقت پاسخی به این سؤال داده نشد که چگونه یک شرکت سهامی خاص می تواند خارج از بورس نرخ سهام معین کند و دفاتر خریدوفروش در سطح کشور راه اندازی کند؟

باوجود اینکه قیمت اوراق بهادار در بورس بر اساس عرضه و تقاضا معین می گردد اما نرخ سهام پدیده از طرف شرکت پدیده تعیین می شد و لذا سوددهی بیش از بورس میل به خرید بیشتر را افزایش و افراد بیشتری در این گرداب فرومی رفتند.

هنوز بسیاری از کارشناسان اقتصادی برایشان این سؤال مطرح است که چگونه شرکتی با 187 میلیارد و 500 میلیون تومان سرمایه و با تبلیغات گسترده اقدام به فروش سهام خودکرد درحالی که به شکل سهامی خاص ثبت شده بود؟

تبلیغاتی که سکوت می خرید

تبلیغات اغوانماینده که از روزنامه گرفته تا بیلبوردهای سطح شهر و رسانه ملی و رادیو ذهن مردم را هدف قرار داده بود به گفته کارشناسان از دلایل اصلی جذب سرمایه های مردم در این پروژه بود.

شاید بسیاری از زائران و گردشگرانی که در چند سال گذشته به مشهد مقدس سفر داشتند هنوز به یاد می آورند که این شرکت در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد با غنچه های گل سرخ نه تنها یک روز بلکه یک سال فرش قرمزی برای سرمایه گذاری پهن می کرد.

شماره تماس چهار رقمی و تسخیر تمامی تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر و همچنین تبلیغات بی حدوحصر رسانه ملی و به ویژه نشریات خراسان رضوی ازجمله عواملی بود که ناخودآگاه ذهن تمامی مردم را به سمت پدیده سوق داد.

درزمانی که شاید احتیاج بود تا اصحاب رسانه در حول این موضوع به کنکاش پرداخته و برای یک بار نوک قلم خود را به سمت این پدیده در حال شکل گیری متوجه نمایند اما تبلیغ های تمام قد و میلیونی پدیده چشم بسیاری از رسانه ها را کور نموده بود.

به رغم اینکه تبلیغات پدیده در سطح شهر و رسانه ملی موجی از هیاهو به راه انداخته بود اما چک های میلیونی و در وجهه روزنامه های خراسان رضوی و رسانه ملی برای صاحبان پدیده سکوت می خرید.

راویان شهر افسانه ای پدیده شاندیز کجایند؟

هرچند که قوانین تبلیغاتی و ابلاغی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شرایط تبلیغ و بر اساس مستندات را تبیین نموده اما چرا تا به امروز از رسانه هایی که در این پروژه پرهیاهو و تبلیغاتی برای پدیده رای خریدند و حالا سهمی در این گناه به گردن نمی گیرند خود پرسشی است که بی پاسخ مانده است.

گفته می گردد 1.5 درصد از حجم درآمد صداوسیما از محل تبلیغات مربوط به شرکت پدیده شاندیز بوده است، علاوه بر این روزانه در روزنامه های سراسر شرکت پدیده تبلیغات داشته است که به طور متوسط هزینه هرروز تبلیغ تنها در یک روزنامه 30 تا 40 میلیون تومان بوده است.

البته هر زمان که بحث ها مبنی بر اشکالات قانونی این شرکت بالا می گرفت حجم تبلیغات بیشتر می شد و تا آگهی های 120 میلیون تومانی هم می رسید.

علاوه بر این یک سوم تبلیغات کل فرودگاه های ایران مربوط به این شرکت بود و لذا بسیاری از سهامداران بر این باورند سهم آن هایی که با استفاده از ابزار رسانه برای آن ها شهر افسانه ای پدیده شاندیز نقالی کردند و به ویژه رسانه ملی در ضرر و زیان آن ها کجاست؟

شهرداری شاندیز و رسانه ملی مقصرند

تبلیغات رسانه ها بسیاری از مردم را بر این تصور سوق می داد که به طور حتم اقدامات اجرا شده برای شکل گیری این شهر رؤیایی و افسانه ای قانونی و از مجاری صحیح طی شده است اما این تصور خود افسانه ای بیش نبود.

قباد افشار رئیس سازمان امور اراضی در هنگامی که سیل سرمایه گذاران با خرید سهام به سمت این شرکت درحرکت بودند بیان نمود: بخش عمده ای از اراضی کشاورزی در طرح شاندیز مورد ساخت وساز غیرقانونی واقع شده و پدیده شاندیز هم که طی سال های گذشته حدود 50 هکتار از اراضی کشاورزی را در آن منطقه تخریب نموده است و احداث بنا غیرقانونی بوده است.

رئیس سازمان امور اراضی از اعلام تخلفات پدیده شاندیز و شهرداری شهر شاندیز در شورای عالی شهرسازی اطلاع داد و گفت: صداوسیما هم در تخلفات پدیده شاندیز مقصر است، چراکه این مجموعه مجوزی برای ساخت وساز نداشته است.

قباد افشار اضافه کرد: شهرداری شاندیز نیز در این پفراینده دچار تخلف شده که تخلف آن نیز در حال پیگیری و اقدام است چراکه از سویی در مصوبه شاندیز آمده است تا پنج سال مجوز ساخت وساز در این 50 هکتار به آن ها داده نگردد که شهرداری شاندیز در همان سال اول این مجوز را به آن ها داده است و تخلف دوم شهرداری شاندیز این بوده که در این اراضی به آن ها پروانه ساخت داده است.

اما سؤالی که آن موقع توسط در ذهن قباد افشار نقش بست و تا به امروز نیز دولتمردان به آن پاسخی ندادند این بود چرا باید به مجموعه ای که تخلفات آن محرز بوده و پیش ازاین اعلام شده است که در این زمینه برای اجازه تحقیقات باید استعلام های لازم از سازمان های نظارتی مانند سازمان امور اراضی گرفته گردد، اجازه تبلیغات در صداوسیما، رسانه های مختلف، سطح شهر و فرودگاه ها داده می گردد تا مردم به این شکل اعتماد نمایند.

موافقان دیروز؛ مخالفان امروز

گذشته از تبلیغات اغوانماینده بازدید بسیاری از دولتمردان و مدیران نیز از این مجموعه بزرگ که با پذیرایی های مجلل و همراهی خودروهای لوکس 300 میلیون تومانی همراه بود با نقل قول هایی که ریشه عمدی و یا سهوی آن تعیین نیست آتش بیار معرکه می شدند و بر انگیزه مردم برای سرمایه گذاری می اضافه کردند.

به طور مثال محمدعلی پور مختار رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی درست درزمانی که بحث زمین های پدیده در این کمیسیون مطرح بود سری به این پروژه زد و اظهار کرد: شهر رؤیایی پدیده در نوع خودش در کشور بی نظیر است.

پور مختار حتی خواهان تشویق مدیران این پروژه شد و از آن به عنوان یک عزم ملی یادکرد و اضافه کرد: چنین پروژه هایی عقب ماندگی را نیز جبران می نماید.

مدیران پروژه پدیده که هر بار با دعوت یکی از مسئولان سعی برزدن مهر تائید داشتند از تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی برای تبلیغات خود استفاده می کردند چنانچه که غلامرضا اسداللهی، نماینده مردم تربت جام و تایباد در مشهد نیز در ملاقات خود از این مجموعه بیان نمود: حجم سرمایه گذاری بالا در این پروژه از سوی مردم بزرگ ترین پشتوانه مجموعه پدیده است اما همین نماینده درست پس ازاینکه پدیده با حکم دادستان ممنوع التبلیغ شد در مصاحبه با رسانه به جمع مخالفان پدیده پیوست و اظهار کرد: بیشترین سهامداران پدیده شاندیز را افرادی از طبقه ضعیف تشکیل می دهند که اهمال دستگاه های نظارتی بر عملکرد این شرکت سبب ضرر این عده شده است بنابراین دستگاه قضایی و دستگاه های دولتی و اجرایی باید هرچه سریع تر راجع به این پفراینده اطلاع رسانی نمایند.

چشمان تیزبین مسئولان یا چشم پوشی زیرکانه

به رغم اینکه افزون بر 110هزار نفر سهامدار در حال حاضر درگیر این پروژه هستند و بسیاری از تخلفات ازجمله ساخت وساز غیرقانونی برای دستگاه های نظارتی محرز شناخته شده است اما معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی پیش ازاین در گفت وگو با رسانه ها اظهار کرد: قانون در هر فعالیت اقتصادی از چشم تیزبین متولیان مربوطه دور نخواهد ماند و منجر به تشکیل پفراینده اقتصادی و برخورد لازم خواهد شد.

محمدحسن واحدی در این رابطه بیان نمود: شرکت پدیده شاندیز از ابتدای شروع فعالیت خویش دقیقا خلاف قانون عمل کرد و مراحل قانونی را طی ننموده است و به رغم تذکرات، مکاتبات و اخطارهای لازم به دلیل بی توجهی به این اخطارها به مرحله ای رسیده که با برخورد قانون روبرو شد.

این در حالی است که نماینده مردم مشهد در مجلس بابیان اینکه کمیسیون اصل 90 به استاندار در مورد تخلفات پدیده تذکر داده بود و بیان نمود: به عقیده بنده ریشه این تخلفات همان غفلت دستگاه های اجرایی و نظارتی و درنهایت فساد اداری است.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی بابیان اینکه کمیسیون اصل 90 مجلس با توجه به شکایات واصله در مورد تخلفات پدیده به استاندار خراسان رضوی تذکراتی داده بود، اظهار کرد: مجلس و به ویژه کمیسیون اصل 90 مجلس در مورد تخلفات این شرکت ها در قالب نامه ای به استاندار خراسان رضوی تذکراتی داده بودند که باید بیشتر موردتوجه قرار می گرفت.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با ابراز نارضایتی از اینکه عموم مردم از تکرار چنین تخلفاتی خسته شده اند، گفت: تخلفاتی نظیر تخلفات شرکت پدیده معلول بوده نه علت، علت چنین ماجراهایی بی توجهی دستگاه های اجرایی و فساد اداری است.

با این اوصاف چگونه این تخلفات به قول معاون استاندار از چشمان تیز بین دولتمردان پنهان مانده هود سوالی است که تا به امروز پاسخی به آن داده نشده و مدیری هم بابت آن توبیخ و یا تنبیه نشده است.

سقوط پدیده

سقوط پدیده زمانی شکل گرفت که شورای عالی شهرسازی 28 دی و 12 بهمن ماه سال 92 در دو جلسه، پروژه ساخت شهرک چندمنظوره پدیده شاندیز را موردآنالیز قرارداد و خاتمه مصوب کرد ضمن معین هیئت کارشناسی از طرف شورا برای اعزام به منطقه جهت آنالیز عینی و فنی این پروژه، دستور ممنوعیت پیشرفت کار در بخش های اجرانشده پدیده شاندیز صادر گردد.

این مصوبه در روزنامه رسمی نیز منتشر شد و در آن موقع خبر مهر و موم پدیده رسانه ای شد اما جالب اینجاست که به جای سایت رسمی شرکت پدیده، شهرداری شاندیز در سایت رسمی خود این موضوع را تکذیب کرد.

پدیده پس از اعلام دستور توقف شورای عالی شهرسازی، علاوه بر اینکه ساخت وساز خود را متوقف نکرد بلکه بمباران شدید تبلیغاتی خود را نیز شروع کرد.

جواد رجب زاده شهردار شاندیز در آن موقع در مصاحبه ای گفت: این مجموعه در زمین به مساحت دو هزار هکتار اجرایی خواهد شد و مراحل قانونی و برنامه ریزی های لازم برای توسعه آن اجرا شده است اما دیری نپایید که ادعای عجیب جواد رجب زاده شهردار شاندیز در مورد داشتن مجوز پروژه پدیده شاندیز به سرعت تکذیب شد.

حسنعلی رجب زاده خیبری مدیر شهرسازی و معماری سازمان مسکن و شهرسازی خراسان رضوی در تاریخ 15ر7ر88 طی نامه شماره 38773ر12 خاطرنشان کرد که: طرح مجموعه گردشگری بزرگ پدیده شاندیز تا به امروز در کارگروه مسکن و شهرسازی مطرح نشده و مورد تصویب نیز قرار نگرفته و مادامی که طرح فوق الذکر کلیه مراحل قانونی خود را از کارگروه مسکن و شهرسازی استان طی نکند واگذاری زمین، صدور مجوز و هرگونه اقدام اجرایی میسر نبوده و خلاف ضوابط و مقررات خواهد بود.

رونوشت این نامه به معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی و شهرداری شاندیز و همچنین مدیر املاک نیز ارسال شد.

در ادامه در تاریخ 23ر8ر88 مجید توتونچی رئیس سازمان مسکن و شهرسازی خراسان رضوی در نامه ای به شماره 46701ر12 به معاون هماهنگی امور عمرانی و با رونوشت به شهردار شاندیز مجدد به نبود مجوزهای لازم در کارگروه مسکن و شهرسازی و گروه ماده 5 و غیرقانونی بودن اقدامات اجرا شده و همچنین فروش سهام آن شرکت توسط بانک کشاورزی و مؤسسات اقتصادی اعتباری انصار و مهر تأکید کرد.

جواد رجب زاده، شهردار شاندیز در مصاحبه 30 شهریور 88 خود درحالی که ادعا نموده بود این دو طرح بزرگ مراحل قانونی خود را طی و مجوزهای لازم را اخذ نموده و زمینه جذب سرمایه گذاری نیز فراهم شده است، از شروع ساخت مجموعه 2 هزار هکتاری گردشگری بزرگ پدیده شاندیز سخن گفت.

این در حالی بود که در تاریخ 5 آبان 88 طی نامه ای به شماره 8292 به سازمان مسکن و شهرسازی خراسان رضوی از درخواست شرکت توسعه بین المللی گردشگری پدیده شاندیز برای اخذ مجوز آن هم برای 12 هکتار اطلاع داد! درحالی که وی قبلاً اعلام نموده بود که مجوزهای لازم اخذشده است!

در ادامه مدیر شهرسازی و معماری استان در پاسخ به درخواست شهردار شاندیز برای دریافت مجوز، در تاریخ 3ر9ر88 طی نامه ای به شماره 46621ر12 مجدداً تأکید کرد: مادامی که طرح مذکور کلیه مراحل قانونی خود ازجمله کمیسیون ماده 5 شهر شاندیز را طی نکند هرگونه اقدام اجرایی ممنوع و خلاف ضوابط و مقررات هست.

بااین حال پدیده شاندیز بدون توجه به اظهارات مسئولان همچنان به ساخت وساز پروژه و فروش سهام پدیده ادامه می دهد تا جایی که در تاریخ 8ر10ر88 طی نامه ای به شماره 55748ر12 محمدرضا قاسمی رئیس سازمان مسکن و شهرسازی خراسان رضوی خطاب به مرتضوی، معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادسرای انقلاب، تبلیغات غیرقانونی و گسترده این شرکت را اعلام و نسبت به فروش سهام توسط بانک کشاورزی، و مؤسسات اقتصادی اعتباری انصار و مهر به دلیل بروز خسارت به شهفرایندان هشدار می دهد.

درست درزمانی که هنوز تعیین نبود که این پروژه این مجوزهای قانونی را برای احداث بنا در اختیار دارد بسیاری از مؤسسات اقتصادی و اعتباری اقتصاد خود را با این پروژه گره زدند و درحالی که بسیاری از مدیران شهری نسبت به نداشتن مجوز اخطارهای لازم را می دانند اما بعضی دیگر این اخطارها را بر مبنای شایعه دانسته و از سرمایه گذاری در این پروژه حمایت می کردند.

استاندار باید پاسخ دهد

اما سید هاشم بنی هاشمی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ازجمله افرادی است که در نشست جلسه ماهانه انجمن اسلامی مهندسان خراسان 27 آبان ماه در مشهد انگشت اتهام را به سمت استاندار بلند کرد.

سیدهاشم بنی هاشمی در این نشست بابیان اینکه موضوع سرمایه گذاری در مشهد متوقف شده است گفت: مدیریت استان و شخص استاندار خراسان رضوی در این موضوعات ضعیف عمل نموده است و چرا استاندار جوابگو نیست و من به همین دلیل عدم جوابگویی استاندار خراسان استیضاح وزیر کشور را که به خاطر مسائل سیاسی روز هنوز مطرح نشده است امضا نموده ام.

نماینده مردم مشهد در مجلس گفت:دولت موضوع پدیده را رها نموده و به بدترین شکل مدیریت می نماید و استاندار باید در این خصوص بهتر عمل کند.

وی بابیان اینکه در موضوع پدیده شاندیز فقط120هزار نفر از مردم درگیر این موضوع هستند گفت: مدیریت استاندار خراسان رضوی در این خصوص بسیار ضعیف است و این مسئله کاملاً به عملکرد ضعیف استاندار خراسان رضوی است و آقای استاندار نشسته است و روشی را دنبال می نماید که فقط نظارتی است درحالی که وی مجری هست و نباید تا نتیجه مطلوب از پیگیری موضوع دست بردارد.

بنی هاشمی بابیان اینکه موضوع پدیده قابل حل است اضافه کرد: آقایان پروژه را نگه داشته اند و این به صلاح و مصلحت نیست و در این خصوص بارها به مسئولین تذکر داده و می دهم و خود من 20پی جویی مؤثر در این خصوص داشته ام و استاندار باید بیاید و شرح دهد در این خصوص تا به امروز چه اقداماتی داشته است.

مردم مقصر نیستند

دادستان عمومی و انقلاب مشهد پیش از این در مصاحبه های متعدد عنوان نموده است در موضوع پدیده به هیچ عنوان مردم مقصر نیستند می گوید: شرکت پدیده در ابتدای کار به دنبال اخذ مجوز برای ساخت وساز نبوده اما برای ادامه کار خود بیش از 40 هکتار از اراضی کشاورزی را بدون مجوز قانونی تغییر کاربری داده است.

غلامعلی صادقی در این رابطه می گوید:نگرانی ها در ارتباط با پدیده زمانی به وجود آمد که هر سهم از حدود 3 هزار تومان به 14 هزار تومان رسید

دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت: براوردها این بوده که تنها 20 درصد سهام به مردم فروخته شده اما مدتی بعد تعیین شد سرمایه های این شرکت 20 هزار میلیارد تومان است.

صادقی اضافه کرد: مدیرعامل پدیده ابتدا قرار بود دیگر پروژه های شرکت را از محل پول خود به خاتمه برساند اما مدتی اظهار کرد که نقدینگی کافی را ندارد و در محاسبات خود اشتباه نموده است.

دادستان عمومی و انقلاب مشهد ادامه داد: در پی اظهارات مدیرعامل پدیده ما دو اقدام انجام دادیم و آن اینکه جلوی تبلیغات گسترده این شرکت را گرفتیم و همچنین مانع خریدوفروش سهام به شکل گذشته شدیم.

تخلف درفروش اوراق مشارکت

کارشناسان اقتصادی معتقدند اقدام پدیده شاندیز در انتشار اوراق مشارکت و دریافت وجه از مردم به این شکل، خلاف قانون عملیات بانکی است چراکه در این قانون و سایر قوانین خاص در این مجموعه اقتضای این امر با سیستم بانکی است.

به گفته کارشناسان اقتصادی طبق قانون هر سازمان و نهاد دولتی یا سازمان های خصوصی با توجه به نوع پروژه و هدف اقتصادی که دارد باید به بانک مرکزی ارائه دهند که بانک مرکزی با یکی از بانک های طرف قرارداد خود اقدام به انتشار چنین اوراقی می نماید و تضمین بازپرداخت چنین اوراقی هم توسط خود بانک مرکزی صورت می گیرد، درنتیجه یک مجموعه واحد دولتی ضمانت بازپرداخت اصل وجه به انضمام سود موردنظر را انجام می دهد.

بر همین اساس اگر بخواهیم یک سیستم به صورت خصوصی بدون رعایت و موازین چنین موارد قانونی مبادرت به انتشار اوراق مشارکت کند، دقیقاً دخالت در سیستم اقتصادی نموده و اگر چنین موضوعی باعث اخلال در نظام اقتصادی گردد، در قانون مجازات، اخلال گران در نظام اقتصادی محکوم شده و تحت تعقیب قرار می گیرند.

شاید تأسف بارترین بخش ماجرا، آنالیز حقوقی موضوع باشد. شرکتی با 12 هزار میلیارد تومان ارزش که 15 درصد آن در اختیار عموم مردم از سرتاسر کشور است، در اداره ثبت شرکت ها به صورت سهامی خاص ثبت شده است این در حالی است که در ماده 21 قانون تجارت در مورد شرکت های سهامی خاص قیدشده است شرکت های سهامی خاص نمی توانند سهام خود را برای پذیره نویسی یا فروش در بورس اوراق بهادار یا توسط بانک ها عرضه نمایند و یا به انتشار آگهی و اطلاعیه و یا هر نوع اقدام تبلیغاتی برای فروش سهام خود مبادرت نمایند مگر اینکه از مقررات مربوط به شرکت های سهامی عام به نحوی که در این قانون مذکور است تبعیت نمایند

در مورد شرکت های سهامی عام نیز دو قانون زیر تکلیف را به وضوح تعیین نموده است. بر اساس دو قانونی که در ادامه آمده شرکت های سهامی عام با سرمایه بالای 50 میلیارد ریال حق معاملات سهام خود را در بازاری غیر از بازارهای دارای مجوز (بورس و فرا بورس) ندارند.

حال سؤال اینجاست که با توجه به موارد بالا چگونه است که این شرکت با سرمایه 150 میلیارد تومان معاملات سهام خود را با چنین تبلیغات گسترده ای در بازاری انجام داده است که مصداق بند ب ماده 99 قانون پنجم توسعه نیست و قیمت در آن نه با مکانیزم عرضه و تقاضا بلکه به دلخواه مدیران شرکت معین می شده است.

درعین حال طبق گزارش دیگری در مورد فعالیت هیئت مدیره سال اقتصادی 92 این مجموعه، علاوه بر5عضو اصلی هیئت مدیره 39 شخص حقیقی دیگر نیز سهامداران پدیده را تشکیل می دهند و بیش از 73 درصد سهام پدیده در اختیار خانواده پهلوان مقدم است و میان سایر سهامداران نیز مشابهت فامیلی دیده می گردد به طوری که سهامداری خانوادگی در این مجموعه کاملاً مشهود به نظر می رسد.

ترکیب اعضای هیئت مدیره میان شرکت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز و سایر شرکت های تابعه اش موجب شده معاملات درون گروهی در آن انجام و درنتیجه مشمول ماده 129 قانون تجارت باشد به طوریکه بیش از 64 درصد سود خالص سال اقتصادی 92 پدیده ناشی از معاملات درون گروهی و سود فروش سهام شرکت بین المللی پدیده شاندیز کیش به شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز به مبلغ 4353 میلیارد ریال بوده است.

به عبارتی حدود 835 تومان از سود 1305 تومانی پدیده از بابت انجام معاملات درون گروهی است که طی آن تنها سهام از یک شرکت به یک شرکت دیگر زیرمجموعه آن منتقل شده، ولو اینکه سود شناسایی شده در اصطلاح سود کاغذی بوده باشد.

این موضوع بدان معنا است که شرکتی با سرمایه 14 میلیارد تومانی به قیمتی بیش از 435 میلیارد تومان فروخته شده که در نوع خود بسیار قابل توجه و بی نظیر است.

خریدوفروش غیر شفاف

در همین رابطه دادستان عمومی و انقلاب مشهد با اشاره به اصل شفاف سازی اقتصادی در این شرکت می گوید: متأسفانه تا به امروز هیچ گونه شفاف سازی اقتصادی در این شرکت ها انجام نشده است تا تعیین گردد شرکت های مذکور چه مقدار سرمایه دارند، پول ها را در کجا هزینه نموده اند، چه تعداد دلال در امر خریدوفروش سهام فعالیت داشته اند و به چه میزان پول های بادآورده به وسیله خریدوفروش غیرقانونی سهام به جیب زده اند.

قاضی صادقی معتقد است باید تعیین گردد دلال ها چند درصد از مبالغ خریدوفروش را برداشت نموده اند و یا این که چه مقدار سهام تا به امروز فروش رفته است اما شواهد ظاهری امر حاکی از آن است که به خاطر افزایش های به اصطلاح بادکنکی و غیرقانونی سهام، مبالغ میلیاردی جابه جاشده است که این امر حتماً احتیاجمند شفاف سازی است تا هر شخصی یک شبه میلیاردر نگردد.

ادامه دارد...

منبع: خبرگزاری مهر

به "شهر رویاییپدیده و خوابی که گران شد، مردم مقصر نیستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر رویاییپدیده و خوابی که گران شد، مردم مقصر نیستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید