فعالان اقتصادی پرچمداران امور خیریه

به گزارش وبلاگ بام شهر، روز ملی تکریم خیرین، فرصت کوچکی برای کمک به ترویج فرهنگ خیریه است.

فعالان اقتصادی پرچمداران امور خیریه

فعالان اقتصادی همیشه در امور خیریه جزو گروه های پیشرو بوده اند. در گذشته بازاریان برای کمک به نیازمندان، ساز و کار منظمی طراحی کره بودند. پیش از آنکه انجمن ها و سازمان های ویژه کمک به نیازمندان تاسیس شود، بازاریان به عنوان گروه های که کسب و کار فعالی داشتند، وظیفه کمک به نیازمندان را بر دوش داشتند. در همان سال های پیش از انقلاب، اولین صندوق های قرض الحسنه در بازار تهران تاسیس شد و سنت قرض الحسنه به شیوه نظام مند ادامه پیدا کرد.

علاءالدین میرمحمدصادقی که از بنیانگذارن صندوق جاوید به عنوان اولین صندوق قرض الحسنه بازار تهران بوده است، می گوید: از قدیم بازاریان بودند که به مردم کمک می کردند. هیچگاه اینگونه نبوده است که مسئولان و مدیران دولتی یا ساختارهای اداری وارد کمک به نیازمندان شوند. این کار توسط صاحبان کسب و کار انجام می شد. در بازار، بزرگانی بودند که برای کمک به نیازمندان، از آبروی خود مایه می گذاشتند. اگر کاسبی ورشکست می شد، با همین کمک ها به فعالیت باز می گشت.

کمک به نیازمندان از سوی فعالان بخش خصوصی هیچگاه رها نشده است. در کنار صندوق های قرض الحسنه، سازوکارهای دیگری برای کمک به نیازمندان طراحی شده است. فعالیت های خیرخواهانه در مفاهیم امروزی با عنوان مسئولیت اجتماعی بر سر زبان ها افتاده است. بنگاه های اقتصادی هر کدام برای عمل به مسئولیت های اجتماعی، وظایفی را بر دوش گرفته اند.

در روزهایی که بحران کرونا، شرایط دشواری را به ویژه در زمینه خدمات پزشکی ایجاد کرده است، عمل به مسئولیت اجتماعی از سوی فعالان اقتصادی در اولویت قرار گرفته است. در شرایطی که کسب و کارها با رکود روبرو شده اند و فعالان اقتصادی تبعات سنگینی را بابت شیوع این ویروس متحمل شده اند، اولویت دادن به امور پزشکی و بازگشت سلامت به جامعه اهمیت فراوانی پیدا کرده است. از همین رو فعالان بخش خصوصی به میدان آمدند و کمک به نیازهای جامعه را در صدر برنامه های خود قرار دادند. خرید تجهیزات پزشکی و کمک به مراکز درمانی به طور نظام مند از سوی بخش خصوصی دنبال شد تا جایی که آخرین گزارش رسمی دبیرکل اتاق ایران از اختصاص 150 میلیارد تومان کمک به بخش درمان حکایت دارد. محمدرضا رمضانی گزارش جزئیات این کمک ها را اعلام کرده است. علاءالدین میرمحمدصادقی عضو باسابقه مجلس بخش خصوصی که در راه اندازی تشکل های خیریه، شهرت دارد نیز اعلام کرده است که بخش خصوصی کمک 200 میلیارد تومانی به بخش درمان را هدف گذاری کرده است.

سال ها پیش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاوزی ایران با راه اندازی جامعه نیکوکاری ابرار به عنوان نهادی که وظیفه ساماندهی به امور خیرخواهانه فعالان اقتصادی دارد، قدم مهمی در جهت عمل به مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی برداشت. جامعه نیکوکاری ابرار نیز سازو کاری را برای جمع آوری کمک ها در حوزه کرونا طراحی کرده است.

از طرف دیگر یکی از کمیسیون های تخصصی اتاق ایران با عنوان کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حامیت شرکتی به طور ویژه به دنبال راهکارهای معین برای توسعه فعالیت های خیرخواهانه در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی است. این کمیسیون نیز در این ایام در حال بررسی طرح پلت فرم مسئولیت اجتماعی و شورای راهبردی اتاق ایران در حوزه مسئولیت اجتماعی است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "فعالان اقتصادی پرچمداران امور خیریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالان اقتصادی پرچمداران امور خیریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید