فیبرهای رژیمی برای یبوست

به گزارش وبلاگ بام شهر، یبوست یک نشانه است نه بیماری. اگر درمان مادام، مؤثر و بی خطر برای یبوست مزمن می خواهید، لازم نیست در قفسۀ داروهای خود در پی دارو بگردید. صدها خوراکی و محصولات فیبری هستند که یبوست را به طور طبیعی رفع می نمایند.

فیبرهای رژیمی برای یبوست

فیبر چیست؟

فیبرهای گیاهی اجزای خوراکی گیاهان یا کربوهیدرات هایی هستند که هضم نمی شوند. فیبر در همۀ غذاهای گیاهی وجود دارد؛ مثل میوه ها، سبزیجات، دانه ها، مغزها، بذرها و بنشن. شما می توانید شکلی از فیبر به نام کیتین را در پوستسخت پوستانی مانند خرچنگ، لابستر و میگو بیابید.

آیا همۀ فیبرها شبیه هم هستند؟

نه، بعضی فیبرها محلول در آب هستند و بعضی دیگر نامحلول. فیبرهای محلول هضم را کند می نمایند و به شما یاری می نمایند که مواد مغذی را از غذاها جذب کنید. فیبر نامحلول به مدفوع شما حجم می دهد و به تودۀ مدفوع یاری می نماید که به سرعت از روده ها خارج گردد.

بیشتر غذاهای گیاهی حاوی بعضی انواع فیبر هستند. غذاهایی که حاوی میزان زیادی فیبر محلول هستند شامل بنشن های خشک، بلغور جوی دوسر، سبوس جو، سبوس برنج، جو، میوه های ترش، سیب، توت فرنگی، لوبیاها و سیب زمینی می شوند. غذاهایی که حاوی فیبر نامحلول هستند شامل سبوس گندم، غلات کامل، غذای حاوی غلات و پوست بسیاری از میوه ها و سبزیجات هستند.

کدام فیبر برای برطرف کردن یبوست بهتر است؟

نان های غلات کامل، غذای حاوی غلات و پاستا بخورید. فیبرهای غلات عموماً دیواره های سلولی دارند که در برابر هضم مقاوم هستند و آب را در ساختار سلولی نگه می دارد. سبوس گندم می تواند به عنوان یک ملین طبیعی بسیار مؤثر باشد.

دیگر غذاهای پرفیبر کدامند؟

میوه ها و سبزیجات تازه و بنشن زیادی مانند لوبیا یا عدس بخورید. فیبری که در میوه های ترش و بنشن وجود دارد رشد فلور یا پوشش گیاهی روده را بیشتر می نماید و منجر به افزایش وزن مدفوع و میزان باکتری در مدفوع می گردد. تحریک کردن رشد باکتری خاص در روده ممکن است سلامت روده را افزایش دهد.

روزانه چقدر فیبر لازم دارید؟

طبق گفتۀ انجمن رژیم امریکا، میانه روزانۀ مصرف فیبر 11 گرم است، خیلی کمتر از چیزی که ما احتیاج داریم. زنان باید 21 تا 25 گرم فیبر در روز بخورند. مردان 30 تا 38 گرم فیبر در روز احتیاج دارند. آموزشگاه پزشکان خانوادۀ امریکا توصیه می نماید که هر روز حداقل 9 وعده (2 پیمانه) میوه های فیبردار و سبزیجات بخورید؛ مثل سیب، پرتقال، بروکلی، توت، گلابی، لوبیا، انجیر، هویج و لوبیا. بعضی افراد با افزایش مصرف فیبر دچار انقباضات شکمی و گاز معده می شوند. رژیم خود را به تدریج تغییر دهید و میزان مایعات را برای کاهش ناراحتی اضافه کنید.

آلو یک ملین طبیعی است؟

آلوها، که اغلب مسکن های طبیعی نامیده می شوند، حاوی سوربیتُل هستند و تأثیر ملین طبیعی در بدن دارند. آلو خشک شده (بله، آلو!) نیز حاوی آنتی اکسیدان هایی است که دشمن بیماری است و هم فیبر محلول و هم نامحلول دارد. یک پیمانه آلوی خشک نپخته حاوی 12 گرم فیبر است. سه آلوی خشک شده 3.9 گرم فیبر دارد.

اگر فیبر غلات کامل و میوه به برطرف یبوست یاری نکرد چه؟

سپس غذاهایی که حاوی پوسته دانه پسیلیوم، سبوس، و متیل سلولز هستند را امتحان کنید. این محصولات طبیعی وزن مدفوع را افزایش می دهند و اثر ملین دارند. حتماً در هنگام مصرف هر یک از این محصولات میزان زیادی آب بنوشید. آنها می تواند روده را مسدود نمایند و باعث یبوست شوند. فیبر باید آب داشته باشد تا روده بزرگ را پاک و مدفوع را از بدن شما خارج کند.

زمان مصرف پودر پسیلیوم

بهتر راه دریافت فیبر از مواد غذایی است. اما اگر شما نمی توانید به مقدار کافی میوه ها و سبزیجات مصرف کنید تا تفاوتی در شرایط شما ایجاد گردد، پس بهتر است پودر پسیلیوم را انتخاب کنید. یک تا سه بار در روز، پودر را در یک لیوان آب مخلوط کنید. حتماً همراه با پودر پسیلیوم آب کافی بنوشید. تا زمانی که به فیبر عادت کنید، نوشیدنی ممکن است باعث گردد شما احساس ورم داشته باشید.

چه زمانی فیبر برای برطرف کردن یبوست مؤثر نیست؟

رژیم پرفیبر یبوست مزمن را در بسیاری از افراد برطرف می نماید. اما در آنهایی که عبور مواد کند است یا نقص عملکرد کف لگن دارند ممکن است به سختی به افزایش فیبر در رژیم غذایی پاسخ ندهند. اگر تغییر ناگهانی در تعداد دفعات اجابت مزاج داشتید و یبوست حاد ایجاد شد، با پزشک مشورت کنید. یبوست می تواند به علت عوارض دیگری ایجاد شده باشد.

منبع: فوت و فن

به "فیبرهای رژیمی برای یبوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیبرهای رژیمی برای یبوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید