مشاوران زرد در کمین کنکوری ها

به گزارش وبلاگ بام شهر، بعضی از داوطلبان کنکور اعتماد به نفس لازم برای انتخاب رشته به تنهایی را ندارند یا از همراهی خانواده ای آگاه بی بهره اند.

مشاوران زرد در کمین کنکوری ها

بخشی از این ها حتما همان کسانی هستند که یا خودشان یا بازاریابان آن ها در 417 شهر و اطراف 615 حوزه امتحانی اصلی و 2911حوزه فرعی که کنکور 1401 را برگزار می کردند، دیده شده اند. این ها باید به چشم بسیاری از یک میلیون و 308 هزار داوطلبی که امسال در آزمون سراسری حاضر بوده اند، آمده باشند که یا کارت ویزیت توزیع می کردند یا شماره تماس داوطلبان مشتاق برای انتخاب رشته ای کاملا تخصصی و حساب شده! را می گرفتند.

این ها همان کسانی هستند که در فضای مجازی، از روز ها پیش تبلیغ را شروع نموده اند و قبولی های تضمینی را به داوطلبان کنکور وعده داده اند؛ آن هم در روزگاری که جایگاه های خالی و فراوان دانشگاه ها از جذابیت های دانشجو شدن کاسته و رقابت را معطوف به رسیدن به رشته ها و دانشگاه هایی نموده که هنوز هم قبولی در آن ها ارج و قرب دارد.

فروش رشته های بی آزمون

ظرفیت پذیرش در کنکور سراسری امسال حدود 503 هزار نفر است که تقریبا یک سوم پذیرفته شدگان معادل 167 هزار نفر از این افراد به وسیله رشته های با آزمون (و براساس نمره و رتبه ای که در کنکور کسب نموده اند) در دانشگاه ها پذیرفته می شوند. بقیه افرادی که به دانشگاه ها راه می یابند نیز 336 هزار نفرند که صرفا براساس سوابق تحصیلی پذیرفته می شوند و این درست همان جایی است که مشاوران زرد بسیار بر آن تمرکز دارند چرا که بخش قابل توجهی از داوطلبان کنکور این رشته ها را نمی شناسند و ممکن است افراد سودجو رشته ای بی آزمون را به جای رشته ای با آزمون جا بزنند. پوریا پژوهانفر، مشاور تحصیلی نیز محل شکل گیری فریب و کلاهبرداری را دقیقا در همین نقطه می داند و شرح می دهد که 85 درصد رشته های دانشگاهی اکنون بدون کنکورند، اما افراد کلاهبردار و مشاوران صوری کنکور با گرفتن هزینه های زیاد، دانش آموزان را به سمت رشته هایی که اساس قبولی در آن ها سوابق تحصیلی است، راهنمایی می نمایند که عین فریبکاری است.

این مشاور تحصیلی معتقد است این مشاوران صوری فقط امید کاذب می فروشند که راه مقابله با آن ها فقط مطالعه دقیق دفترچه راهنمای کنکور و انتخاب رشته به وسیله خود داوطلبان است. حرف های علیرضا صالحان، عضو هیات علمی دانشگاه با ایسنا نیز مکمل گفته های پژوهانفر است. او می گوید: انتخاب رشته درست احتیاج به مدیریت صحیح و اطلاعات کافی درخصوص رشته های منتخب و متناسب با هر منطقه دارد که این کار را خود دانش آموز با آنالیز شرایط کنکوری های سال گذشته نسبت به رتبه کسب شده و تعداد جذب نمایندگان دانشگاهی می تواند انجام دهد.

مجاز هایی که باعث بازارگرمی می شوند

در کنکور سال 1399، 792هزار و 840 داوطلب مجاز به انتخاب رشته شدند در حالی که 296 هزار نفر از خیر انتخاب رشته گذشتند. در آزمون سراسری پارسال نیز یک میلیون و 82 هزار داوطلب مجاز شدند که فقط 523 هزار و 671 نفر انتخاب رشته کردند. در کنکور 1401 نیز یک میلیون و 157 هزار نفر برای انتخاب رشته مجاز شناخته شدند که در روز های آینده تعداد انتخاب رشته نموده های قطعی معین خواهد شد. اما آنچه که قطعی است در کنکور امسال 89درصد از داوطلبان مجاز به انتخاب رشته شده اند که عدد بزرگ و قابل توجهی است.

این عدد بزرگ می تواند با بیش از 100 هزار جایگاه خالی در دانشگاه ها ربط داشته و در واقع کوششی برای پرکردن این جا های خالی باشد. البته در سال های اخیر داوطلبان کنکور نشان داده اند که به هر قیمتی حاضر به ورود به دانشگاه نیستند، این هوشمندی را می توان از آمار های رسمی به خوبی استنباط کرد. طبق اعلام سازمان سنجش در کنکور 1400 فقط 52 درصد از داوطلبان انتخاب رشته کردند که این مقدار در سال97، حول و حوش 60 درصد می چرخید. البته با این که مقدار انتخاب رشته مجازها، سال به سال روندی کاهشی دارد، اما این به معنی دست از کوشش برداشتن مشاوران صوری و بی تخصص و کاسبان کنکور نیست؛ همان هایی که اکنون در سایت های اینترنتی و صفحات مجازی شان می توان سبدی متنوع از خدمات را دید؛ از معرفی مشاور شخصی برای هر داوطلب گرفته تا آنالیز کارنامه ها به وسیله مشاور ارشد، کارگاه ویدئویی خودشناسی و تست استعدادیابی، آن هم در قبال دریافت پول هایی که اصلا کم نیستند.

سایت های قابل اعتماد برای انتخاب رشته

البته همه داوطلبان کنکور احتمالا اعتماد به نفس انتخاب رشته به تنهایی را ندارند یا از همراهی خانواده ای آگاه بی بهره اند. به همین علت نرم افزار های قابل اعتمادی طراحی شده که می تواند انتخاب رشته ای ایمن را برای داوطلبان تضمین کند، از جمله امکانی که در سایت سازمان سنجش آموزش کشور فراهم شده و داوطلبان می توانند تا خاتمه مهلت انتخاب رشته از آن استفاده نمایند. طبق اعلام این سازمان، هر داوطلب حق انتخاب حداکثر 150 رشته محل را دارد که رشته های با آزمون و بی آزمون را توامان شامل می گردد. حسن استفاده از نرم افزار انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش این است که در آن اطلاعات حداقل نمره قبولی داوطلبان سال گذشته با نمره داوطلب و ظرفیت پذیرش امسال مقایسه می گردد. امسال البته شبکه شاد نیز به حوزه انتخاب رشته ورود نموده و داوطلبان می توانند با مراجعه به آن درباره رشته های مختلف و آینده شغلی آن، چگونگی انتخاب رشته و بعلاوه معرفی رشته های پرمتقاضی و شرایط قبولی در آن ها اطلاعات کسب نمایند.

منبع: جام جم

وبلاگ بام شهر وب گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "مشاوران زرد در کمین کنکوری ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشاوران زرد در کمین کنکوری ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید