چگونه حوله ها را بشوییم تا بوی بد، زبری و لکه ها از بین بروند؟

به گزارش وبلاگ بام شهر، نظافت حوله ها به علت تماس مستقیم و گسترده ای که با پوست دارند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. استفاده از حوله های زبر و کثیف می تواند اختلال ها و بیماری های پوستی بسیاری را به همراه داشته باشد که برای درمان آن ها باید هزینه های زیادی را متقبل شد. به طور کلی، حوله هایی که مدام استفاده می شوند باید ماهی چند بار به درستی شسته و زیر نور آفتاب خشک شوند.

چگونه حوله ها را بشوییم تا بوی بد، زبری و لکه ها از بین بروند؟

نکته مهم این است که نظافت حوله ها همواره کار راحتی نیست. گاهی بافت نرم و لطیف حوله ها تخریب می گردد و جای خود را به زبری ناخوشایندی می دهد که در صورت برخورد با پوست، می تواند آن را زخم کند! گهگاه این بافت زبر به رنگ های طوسی، نارنجی یا قهوه ای درمی آید و چنان بوی زننده ای ساطع می نماید که استفاده از حوله ها عملا غیرممکن می گردد. نظافت حوله ها در این شرایط، باید با شیوه ها و مواد خاصی صورت بگیرد.

در این مقاله از وبلاگ بام شهر مگ، برترین شیوه های نظافت حوله ها را به شما معرفی می کنیم و سپس، راهکارهایی کاربردی برای نرم کردن حوله ها و خلاص شدن از زبری چندش آور آن ها را توضیح می دهیم. با ما همراه باشید.

علت بوی بد حوله ها چیست و چگونه باید آن را از بین برد؟

شاید برایتان پیش آمده باشد که پس از نظافت حوله ها به شیوه ای که از دیدگاه خودتان کارآمد بوده است، متوجه بوی نمناکی و مشمئزنماینده ای شوید که انگار با هیچ نوع شست وشویی از بین نمی رود. استفاده از حوله هایی که بوی بدی می دهند، نه تنها به سلامت پوست آسیب های جدی وارد می نماید، بلکه باعث بدبو شدن صورت و بدن هم می گردد. حوله ها معمولا برای خشک کردن سطح پوستی که تازه تمیز شده و منافذ باز بسیاری دارد استفاده می شوند. حالا تصور کنید که وارد شدن ذرات آلودگی مسؤول این بوی ناخوشایند به منافذ پوست چه عواقب ناگواری در پی خواهد داشت!

اگر پس از نظافت حوله ها متوجه بوی بدی شدید، باید بدانید که حوله ها آنطور که باید تمیز نشده اند. در واقع، حوله ها به خاطر استفاده های گسترده و مداومی که در فعالیت های روزمره دارند، بسیار عمیق تر و شدیدتر از سایر وسایل آلودگی را به خود جذب می کننذ. از طرفی، هر چه تراکم بافت حوله بیشتر باشد، آلودگی شدیدتر و بوی ناشی از آن زننده تر خواهد بود. یکی از اصلی ترین دلایل عدم نظافت حوله ها، آلوده بودن فضای داخلی ماشین لباسشویی است که برای شست وشوی حوله ها از آن استفاده می کنید.

نحوه تمیز کردن فضای داخلی ماشین لباسشویی

اگر نظافت حوله ها را داخل همان ماشین لباسشویی که لباس هایتان را در آن می شویید انجام می دهید، ضروری است بدانید که باکتری های موجود در لباس ها که در اثر آلودگی بدن ایجاد شده اند، نقش بسیار مهمی را در تضعیف بهداشت فضای داخل ماشین لباسشویی ایفا می نمایند. بافت حوله ها، به منظور جذب حداکثری آب و رطوبت، دارای فیبرهای بلندتری نسبت به لباس ها و سایر پارچه ها است. اگر در فرایند نظافت حوله ها، آب جذب شده بهداشتی نباشد، شست وشوی آن ها بی فایده خواهد بود.

بنابراین، برای نظافت حوله ها به نحوی کارآمد، باید در ابتدا فضای داخلی ماشین لباسشویی را تمیز کنید. آلودگی های ته نشین شده و ذره های خشک شده پودر یا مایع لباسشویی در نگاه اول به چشم نمی آیند، اما با کمی دقت می توان آن ها را شناسایی کرد. این مواد معمولا در قسمت تحتانی فضای داخلی ماشین لباسشویی قرار دارند و به شکل نوعی رسوب کرم/زردرنگ خود را نشان می دهند.

پیش از آغاز فرایند نظافت حوله ها، از یک ماده شوینده قوی برای پاکسازی سطوح داخلی ماشین لباسشویی از هر نوع رسوب و آلودگی بهره ببرید. پس از پاک سازی کامل فضای داخلی، چندین دستمال نسبتا تمیز را به همراه اندازه کمی ماده شوینده در ماشین لباسشویی بریزید و اجازه دهید تا با یاری حرکت، فضای داخلی تا جای ممکن پاکیزه گردد. اکنون، ماشین لباسشویی شما آماده نظافت حوله ها است.

شست وشوی دومرحله ای حوله ها برای از بین بردن بوی بد

در وهله اول، حوله ها را یک دور با آب داغ و بدون استفاده از مواد شوینده بشویید. به جای مواد شوینده از یک لیوان سرکه سفید برای شست وشو بهره ببرید. نظافت حوله ها با سرکه سفید باعث می گردد تا ذره های آلودگی و مواد شوینده که در بافت حوله ها گیر نموده اند آزاد شده و از بین بفرایند. در مرحله دوم نظافت حوله ها، آن ها را با آب داغ و ماده شوینده معمولی بشویید، اما توجه داشته باشید که به هیچ وجه لازم نیست نرم نماینده حوله و لباس به این ترکیب اضافه کنید. عدم استفاده از نرم نماینده باعث می گردد تا حوله ها حین خیسی و خشکی، رایحه خوب خود را حفظ نمایند.

چگونه حوله ها را سالم و خوشبو نگه داریم؟

  • هر دفعه نسبت به نظافت حوله ها اقدام می کنید، شست وشو را با آب داغ انجام دهید.
  • از مواد شوینده قوی و آنزیم دار بهره ببرید. این مواد قابلیت حل کردن آلودگی های سرسخت و چربی های بدن را در خود دارند و پس از شست وشو، به حوله ها بوی خوبی می دهند.
  • از استفاده بی رویه از مواد شوینده برای نظافت حوله ها خودداری کنید. وجود مواد شوینده اضافه، باعث خشک شدن آن ها روی سطح حوله ها و زبر شدن بافت شان می گردد.
  • از تمیز کردن فضای داخلی ماشین لباسشویی غافل نشوید. پس از هر چند بار استفاده از ماشین لباسشویی برای شست وشوی لباس ها در ماه، یک بار آن را به طور کامل تمیز کنید.
  • قبل از تا کردن و کنار گذاشتن حوله ها، از خشک بودن صددرصدی آن ها اطمینان حاصل کنید. نگهداری حوله های نمناک در فضای بسته کشو یا کمد، باعث رشد باکتری و بروز بوی بد می گردد.
  • هنگام نظافت حوله ها با ماشین لباسشویی، فضای داخلی ماشین را از حوله پر نکنید. حوله ها برای تمیز شدن احتیاج به جای کافی برای تکان خوردن و جذب آب و مواد شوینده دارند.
  • اگر آب لوله کشی که برای شست وشو استفاده می کنید دارای املاح بسیار است، سعی کنید از فیلترهای تصفیه آب بهره ببرید.

اگر حین نظافت حوله ها متوجه شدید که حوله هایتان مثل قبل رطوبت را به خوبی جذب نمی نمایند، ایراد از جمع شدن ذره های خشک شده نرم نماینده حوله و لباس در بافت آن ها است. بسیاری از نرم نماینده ها از موادی استفاده می نمایند که برای خوشبو کردن پارچه ها، آن ها را با لایه ای نازک از فیبرهای خوشبونماینده می پوشانند. با گذر زمان، این لایه ها روی هم جمع می شوند و علاوه بر زبر کردن بافت حوله ها، قدرت جذب آن ها را هم کاهش می دهند.

برای برطرف این مشکل، حوله ها را با ترکیب آب داغ، ماده شوینده قوی و یک لیوان سرکه سفید در ماشین لباسشویی بشویید. سرکه سفید ذره های خشک شده مواد نرم نماینده را از بین می برد و بافت حوله ها را نرم می نماید. به خاطر داشته باشید که به هنگام خرید، به دنیال حوله هایی باشید که صددرصد از نخ پنبه شانه شده ساخته شده اند. این حوله ها جذب بسیار بالاتری دارند و بیشتر عمر می نمایند.

اگر موقع نظافت حوله ها متوجه وجود لکه ای خاکستری رنگ شدید، مشکل از ماده شوینده تان است. بسیاری از مواد شوینده طبیعی و مایع های لباسشویی، پس از چندین بار شست وشو، چنین لکه ای را روی حوله ها ایجاد می نمایند. برای از بین بردن این لکه ها، اندازهی پودر لباسشویی را با کمی آب مخلوط کنید تا ترکیبی خمیر مانند به دست آید. سپس، آن را روی لکه ها بمالید و پس از 15 دقیقه، با آب داغ بشویید.

چگونه جلوی تغییر رنگ حوله ها را بگیریم؟

اگر از حوله های سفید یا با رنگ های روشن استفاده می کنید، این احتمال وجود دارد که در فرایند نظافت حوله ها، تغییر رنگ دهند و کدر شوند. برای جلوگیری از این واقعه، هیچوقت این حوله ها را به همراه لباس های رنگی نشویید. برای هر بار شست وشو، از آب داغ و مواد شوینده قوی بهره ببرید و اجازه دهید حوله ها زیر تابش مستقیم نور خورشید خشک شوند.

اگر متوجه وجود لکه های کرم، زرد یا قهوه ای رنگ روی حوله ها شدید، به عادت های نظافت خود بیشتر دقت کنید. بسیاری از این لکه ها در اثر تماس مستقیم با مواد آرایشی، داروهای پوستی، ضدآفتاب ها یا مواد تیره نماینده پوست به وجود می آیند. به خاطر داشته باشید که باید این لکه ها را با استفاده از مواد شوینده قوی، قبل از تماس با آب داغ، از بین ببرید.

مرور کلی

نطافت حوله ها به خاطر تماس نزدیکی که با پوست صورت و بدن دارند از اهمیت زیادی برخوردار است. در این فرایند، شست وشوی عادی همواره کارساز واقع نمی گردد و در مواقعی باید دست به دامن سرکه، آب داغ و مواد شوینده قوی شد. نباید فراموش کنید که پس از شست وشوی کامل حوله ها، خشک کردن آن ها زیر نور خورشید را نباید فراموش کنید و هیچوقت حوله نمناک را در فضای بسته نگه ندارید.

منابع: Thespruce (1), Thespruce (2)

منبع: دیجیکالا مگ

به "چگونه حوله ها را بشوییم تا بوی بد، زبری و لکه ها از بین بروند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه حوله ها را بشوییم تا بوی بد، زبری و لکه ها از بین بروند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید