1200 تن بذر ذرت در گمرک باقی مانده است

به گزارش وبلاگ بام شهر، تهران (پانا) - یک فعال بخش خصوصی از دپو شدن 1200 تن بذر ذرت در گمرک های کشور خبرداد و گفت واردکنندگان در ترخیص بذر با مشکل نقدینگی روبرو هستند.

1200 تن بذر ذرت در گمرک باقی مانده است

مجید زارعی روز سه شنبه در نشست هم اندیشی تولیدکنندگان و فعالین حوزه بذور علوفه ای و نهاده های کشاورزی و دامی بذر را مولد تولید دانست و اضافه کرد: اکنون در کشور پتانسیل های زیادی برای تولید علوفه دامی از جمله ذرت و یونجه وجود دارد اما به دلیل تصمیم گیری های آنی، تولید با مشکل روبرو شده است.

وی اظهارداشت: اکنون 1200 تن بذر علوفه ای به ارزش پنج میلیون یورو حدود 6 ماهه که در گمرکات باقیمانده است، گفت: این میزان بذر می توانست 40 هزار هکتار از ارضی کشاورزی را تحت پوشش قرار دهد این درحالیست که کشور به علوفه دامی نیاز مبرمی دارد.

این فعال بخش خصوصی شرح داد: با توجه به ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی در تیر ماه امسال مبنی بر تبدیل ارز وارداتی بذر از گروه کالایی یک (ارز رسمی 4200 تومانی) به گروه کالایی دو (ارز نیمایی) برخی واردکنندگان هنوز نتوانسته اند کالای خود را ترخیص کنند.

وی گفت: همچنین باقیماندن این بذور در گمرکات باعث شده که علاوه براینکه این بذور به کشت سال زراعی جاری نرسد، بلکه این کالا در طول زمان و به دلیل شرایط نامساعد دمایی گمرکات کیفیت خود را از دست بدهد.

بذر ذرت تولید داخل، سنتی است

زارعی با بیان اینکه بذر ذرت و یونجه تولید داخل بذر گواهی شده نیست و به شکل سنتی تولید می شود، اظهارداشت: بذر ذرت وارداتی کیفی و دارای عملکرد بالایی نسبت به بذر ذرت تولید داخل است به طور مثال به ازای هر کیلوگرم بذر ذرت وارداتی حداقل دو تن ذرت دانه ای در کشور می توان تولید کرد که میزان قابل توجهی است.

وی سطح زیرکشت ذرت را سال گذشته حدود 700 هزار هکتار دانست و ادامه داد: به دلیل دپو این میزان ذرت در گمرکات، سطح زیرکشت این محصول 40 هزار هکتار در سال زراعی جاری کاهش یافته است.

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: بر اساس مصوبه سازمان حمایت، قیمت هر کیلوگرم بذر وارداتی با ارز رسمی 4200 تومانی برای کشاورزان 30 هزار تومان بود اما با حذف ارز این رقم به حدود 150 هزار تومان می رسد که برای کشاورزان با توجه به آزاد سازی نرخ کود و سم صرفه اقتصادی ندارد.

وی شرح داد: در 6 ماهه سال 99 حدود 4.7 میلیون تن ذرت علوفه ای به ارزش 1.1 میلیارد دلار با ارز 4200 تومانی وارد کشور شد درحالی که این نهاده ها به دست تولیدکنندگان واقعی نمی رسد و با نرخ های آزاد در بازار به فروش می رسد.

زارعی گفت: براساس آمار سال 97 حدود 8 میلیون تن ذرت علوفه ای به ارزش 1.9 میلیارد دلار و سال 98 حدود 8.9 میلیون تن به ارزش 2.1 میلیارد دلار وارد کشور شده بود.

افزایش 5 برابری قیمت بذر علوفه ای در گروه کالایی دو

این واردکننده بذر علوفه ای گفت: بخشنامه بانک مرکزی در تبدیل ارز بذر ذرت به گروه کالایی دو موجب افزایش قیمت حداقل پنج برابری این محصول شده است که در قیمت نهایی محصولات تاثیر بسزایی دارد.

وی بذر، کود و سم را سه مولفه اصلی تولیدات کشاورزی برشمرود و اضافه کرد: این نهاده های اولیه تولید باید مورد حمایت دولت قرار بگیرد درحالی که همچنان واردکنندگان ذرت علوفه ای ارز رسمی دریافت می کنند و همین امر انحصاری را در این بخش ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: اکنون کشاورزی که بذر ذرت وارداتی را کیلویی 150 هزارتومان خریداری می کند و ذرت تولید داخل را با قیمت سه هزارو 500 تومان به فروش می رساند نمی تواند با نرخ مصوب ذرت وارداتی یک هزارو 700 تومان رقابت کند.

جیره غذایی دامداری ها در حال تغییر است

رضا حاتم زاده یکی از تولیدکنندگان محصولات دامی در خوزستان گفت: با توجه به کاهش تولید و واردات خوراک دامی، جیره غذایی برخی واحدهای تولیدی تغییر کرده که همین امر می تواند موجب کاهش تولید محصولات پروتئینی و پایین آمدن کیفیت محصولات شود.

وی اضافه کرد: ادامه فرایند کاهش سطح زیرکشت علوفه دامی در کشور صنعت دامپروری را با چالش های جدی روبرو می کند تا جایی که در آینده نه چندان دور باید شاهد کاهش تولید و افزایش مجدد قیمت ها باشیم که این امر آسیب جدی به تولید است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "1200 تن بذر ذرت در گمرک باقی مانده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "1200 تن بذر ذرت در گمرک باقی مانده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید