اولین فیلم رنگی تاریخ سینما کدام است؟
به گزارش وبلاگ بام شهر، اختراع فیلمسازی رنگی را اغلب نقطه عطفی در تاریخ سینما می دانند. فیلم رنگی از اواخر دهه 1930 در هالیوود رایج شد اما کمی طول کشید تا جای فیلم سیاه و سفید را به طور کامل بگیرد، چیزی نزدیک به سی سال. به جز پیشرفت در فناوری فراوری فیلم رنگی بسیار پرهزینه و زمان بر بود. در سینمای مدرن بود که فیلم سیاه و سفید تبدیل به انتخاب شخصی کارگردان شد. پیش از آن برای مردم و سینماگران بسیار شگفت انگیز بود- و طبیعی بود باشد- که به لطف فیلم سه نواری تکنی کالر می توانستند برای اولین بار طیف کامل رنگ ها را بدون افزودن دستی بر پرده سینما ببینند. برخی از مشهورترین و تأثیرگذارترین فیلم های آن دوره مثل جادوگر شهر اوز (The Wizard of Oz) و بربادرفته (Gone with the Wind) با استفاده از این فرایند فیلمبرداری شدند. این فیلم ها راه را برای بسیاری از فراوریات پرهزینه دو دهه بعد هالیوود که از فرایند تکنی کالر استفاده کردند هموار کردند، از جمله برخی از بزرگ ترین آثار سینمایی آلفرد هیچکاک. اما اولین فیلم رنگی تاریخ سینما کدام است؟ در ادامه به این پرسش پاسخ می دهیم.

زمانی که نگاتیوهای فیلم متحرک رنگی اوایل دهه 1950 معرفی گردید، استفاده از رنگ در فیلم ها دیگر یک چیز لوکس گران قیمت و وقت گیر نبود. سال 1960 بود که فیلم رنگی به قالب استاندارد بیشتر فیلم ها شد. اما طی این فاصله بیست و پنج ساله میان انتقال از سینمای سیاه و سفید رفتن از نقطه الف به ز نبود. مدت ها قبل از اینکه دوروتی جادوگر شهر اوز جاده آجری زرد را دنبال کند یا کلارک گیبل به اسکارلت بگوید دیگر برایش اهمیتی ندارد، برخی ها داشتند فیلم های کاملاً رنگی می ساختند. اگر فیلم هایی را در نظر بگیریم که با استفاده از فرآیند سینماکالر فیلم برداری شده اند، فیلم مستند بریتانیایی محصول 1912 با پادشاه و ملکه ما در سراسر هند (With Our King and Queen Through India) اولین فیلم بلندی بود که به صورت رنگی فیلمبرداری شد. یعنی از فیلترهای قرمز/نارنجی و آبی/سبز فیلمبرداری شد که بر روی نگاتیو فیلم تأثیر گذاشت. این فرآیند به مقدار تکنی کالر سه نواره دقیق نبود و می توانست منجر به فراوری رنگ های غیرطبیعی یا تار گردد. با پادشاه و ملکه ما در سراسر هند یک مستند 150 دقیقه ای است که سفر پادشاه تازه تاجگذاری شده جورج پنجم و همسرش را در سراسر شبه قاره هند دنبال می نماید.
اولین فیلم داستانی ای که با سینماکالر فیلمبرداری شد هم بریتانیایی بود. فیلم دنیا، گوشت و شیطان (The World, the Flesh and the Devil) محصول 1914، که گم شده است، یک درام پنجاه دقیقه ای بود که به نابرابری طبقاتی می پرداخت. اگر فیلم های فیلمبرداری سینماکالر را کنار بگذاریم، اولین فیلمی که تماماً رنگی فیلمبرداری شد، کمدی-درام آمریکایی خلیج میان ما (The Gulf Between) در سال 1917 بود. یکی دیگر از فیلم های گمشده که نمی تواند به فراوری انبوه برسد، چرا که برای نمایش احتیاج به یک پروژکتور مخصوص دارد. اولین فیلم رنگی که به صورت انبوه فراوری شد، فیلم عوارض دریا (The Toll of the Sea) بود که سال 1922 اکران شد.
اولین فیلمی که به طور کامل با تکنی کالر سه نواره فیلمبرداری شد، چهار سال قبل از جادوگر شهر اوز، درام تاریخی بکی شارپ (Becky Sharp) در سال 1935 بود که اقتباسی است از رمان بازار خودفروشی (Vanity Fair) اثر ویلیام میکپیس-تاکری بود. همان طور که این مجموعه از فیلم ها نشان می دهد، تاریخ سینمای رنگی تنها به چند محصول مشهور هالیوود در دهه 1930 محدود نمی گردد. با صرف نظر کردن از لزوم فیلمبرداری رنگی برای فیلم ها، در واقع می توانیم تقریباً به ابتدای خود فیلمسازی برگردیم و حتی نمونه های اولیه فیلم های رنگی را پیدا کنیم. از سویی، هیچ یک از فیلم هایی که قبل از بکی شارپ ساخته شده اند هم در دسترس ما نیستند. برای مثال، تنها سکانس های خاصی از مستند با شاه و ملکه ما به جای مانده است. با این حال، در این سکانس ها می توانیم ببینیم که تماشا سینمای رنگی برای اولین بار در دنیا چگونه بوده است.
منبع: faroutmagazine
منبع: دیجیکالا مگ