نوشابه خورترین ملت جهان

به گزارش وبلاگ بام شهر، این نمونه ای از منوی غذایی است که به طور معمول در رستوران های فست فود سفارش داده می گردد. در این مقاله به عوارض زرد تا سیاه مصرف نوشابه های گازدار می پردازیم. موردی که چندی است در جهان به آن توجه جدی شده است.

نوشابه خورترین ملت جهان

نوشابه خورترین ملت جهان

یک ساندویچ یا پیتزا به اضافه سالاد فصل به اضافه نوشابه: زرد می خورید یا سیاه؟

این نمونه ای از منوی غذایی است که به طور معمول در رستوران های فست فود سفارش داده می شود. در این مقاله به عوارض زرد تا سیاه مصرف نوشابه های گازدار می پردازیم. موردی که چندی است در جهان به آن توجه جدی شده است.

نوشابه های گازدار مانند تمام مظاهر فرهنگ غربی چند سالی بیشتر نیست که وارد فرهنگ غذایی ما شده است. البته با آن روحیه افراط و تفریط نوگرایی ایرانی مدت زیادی هم لازم نبوده تا این خوراکی جای خود را به اسم نماد تجدد در سفره ما باز کند تا آنجا که یکی از متخصصان سرشناس ما فریاد بزند: نوشابه احترام به مهمان نیست. این معضل زمانی بزرگتر می شود که تبلیغات غول های بین المللی مثل کوکا کولا و... به آن اضافه شود آن وقت است که بین این همه غذا و خوراکی مناسب برای حفظ سلامتی بدن، ما ایرانی ها رتبه اول سرانه مصرف نوشابه های گازدار را در جهان به دست می آوریم. بر اساس آمار منتشر شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، میانگین مصرف سرانه نوشابه گازدار در ایران 40 تا 42 لیتر است. در حالی که میانگین مصرف نوشابه های گازدار در جهان برای هر نفر 10 تا 12 لیتر است.

محتویات نوشابه های گازدار

اشتباه نکنید منظور از کولا ها چیزی مثل دراکولا نیست. کولا در اصطلاح به گروهی از نوشابه های گازدار فاقد الکل گفته می شود که اغلب دارای دی اکسید کربن (گازکربنیک)، کارامل، کافئین، شکر و... هستند. واژه کولا از نام گیاه کولا گرفته شده است. دانه این گیاه که در غرب آفریقا می روید، در نوشابه های اولیه به اسم منبع کافئین به کار می رفت. اولین نوشیدنی با طعم کولا در سال 1881 ساخته شد ولی واژه کولا در پی اختراع کوکا کولا در 8 می 1886 متداول شد. از جمله مهم ترین مواد تشکیل دهنده نوشابه های گازدار، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

گاز دی اکسید کربن: برای گازدار کردن نوشابه ها استفاده می شود. اغلب دی اکسید کربن (گاز کربنیک) با فشار وارد بطری می شود و وقتی در بطری را باز می کنید، فشار برداشته می شود و به صورت حباب خارج می شود.

شکر: نوشابه ها به یاری شکرشیرین می شوند ولی استفاده از شیرین نماینده های مصنوعی هم متداول است. اولین شیرین نماینده مصنوعی مورد استفاده ساخارین بود که بعد از اینکه در سال 1970 ثابت شد، سرطان زاست، مصرف آن ممنوع شد و آسپارتام و... جای آن را گرفت.

اسید: معروف ترین اسیدهای به کار رفته در نوشابه اسید سیتریک و اسید فسفریک هستند. مزه تیزی که در پی نوشیدن کولا احساس می کنید، ناشی از همین اسیدها است.

کافئین: این ماده که در بسیاری از نوشابه ها وجود دارد، به اسم یک عامل محرک روی قلب و سیستم اعصاب مرکزی اثر می گذارد و باعث افزایش تمرکز و هوشیاری می شود. کافئین به طور موقت فشارخون را بالا می برد ولی در خصوص اثرات درازمدت آن روی فشارخون هنوز مدرک قابل استنادی وجود ندارد. اضطراب، احساس ناراحتی در شکم، اختلال خواب و... از سایر عوارض کافئین هستند. از دیگر عوارض مهم کافئین، ایجاد وابستگی است، به طوری که بیش از 50 درصد کسانی که به طور مرتب کافئین مصرف می نمایند، در صورت مصرف نکردن آن دچار سردرد می شوند. سایر عوارضی که در اثر محرومیت از کافئین ناشی می شوند عبارتند از: احساس خستگی، کاهش انرژی، کاهش تمرکز و هوشیاری، تغییرات خلق و... با توجه به موارد فوق، پزشکان اصرار دارند که افراد دچار پر فشاری خون، خانم های باردار و بچه ها تا حد امکان مصرف کافئین را کاهش دهند.

در کنار این مواد اصلی، از مواد رنگی مانند رنگ کارامل، طعم دهنده ها و هم نگه دارنده ها هم در فراوری نوشابه استفاده می شود. بهتر است این را هم بدانید که نوشابه ها دارای مقادیر جزیی و یا فاقد ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر، پروتئین و سایر مواد مغذی ضروری هستند.

نوشابه و چاقی

نوشابه های گازدار عمدتا از آب تصفیه شده، افزودنی های مصنوعی و شکر تصفیه شده تهیه می گردند. بنابراین فاقد هرگونه ارزش تغذیه ای بوده و تنها به خاطر اندازه قند بالایشان دارای کالری زیادی هستند که سبب چاقی مصرف نماینده می شوند. در نوشابه های رژیمی هم جای شکر معمولی از آسپارتام استفاده می نمایند که ضمن آن که یک ماده اشتها آور است برای سلامتی مضر بوده و مصـرف آن میگرن، سرگیجه و کاهش توان حافظه را در پی دارد. محققان آمریکایی در یک مطالعه نو نشان دادند، افزایش وزن بچه های که روزانه بیش از 350 گرم نوشابه های شیرین مصرف می نمایند، در مقایسه با افزایش وزن بچه های که روزانه کمتر از 180 گرم از این نوشابه ها می نوشند، بسیار بیشتر است. یک گروه از محققان دانشگاه کورنل در نیویورک، با مطالعه 30 کودک 6 تا 12 ساله نشان دادند، روزهایی که این بچه ها نوشابه می خورند اندازه انرژی دریافتی آنها به طور میانگین 244 کالری افزایش می یابد. به گفته دیوید لویتسکی پروفسور علم تغذیه دانشگاه کورنل، یافته های نو نشان می دهد که مصرف نوشابه های شیرین یکی از عوامل مهم توسعه اضافه وزن در میان بچه ها آمریکایی است. بعلاوه به گفته محققان، زمانی که بچه ها به نوشابه های شیرین دسترسی داشته باشند، این نوشابه ها را به شیر ترجیح می دهند و اندازه فسفر، مهمیم، کلسیم، پروتئین و ویتامینA دریافتی آنها هم با افزایش مصرف نوشابه های شیرین، کاهش پیدا می نماید. در نتیجه در معرض ابتلا به انواع کمبود های تغذیه ای و سوءتغذیه ناشی از آنها قرار می گیرند.

پوکی استخوان

نتایج حاصل از گزارش یک گروه از محققان کشور دانمارک که در طی 10 سال آنالیز به تازگی منتشر نموده اند حاکی از آن است که مصرف مقادیر زیاد نوشابه های گازدار به طور روزانه ممکن است منجر به ضعف بافت استخوانی و به تبع آن ابتلا به بیماری های مختلف استخوانی مانند نرمی، سستی، التهاب و در نهایت پوکی شود. در این مطالعه که به وسیله مرکز مطالعات تغذیه ای انجام شد محققان نسبت به مقایسه فقدان و ساخت بافت استخوانی افرادی با رنج سنی بالای 10 سال که میزان زیادی از کوکاکولا و انواع دیگر نوشابه های گازدار کربنه مصرف می کردند انجام شد. در مطالعه ای دیگر محققان تعداد 110 مرد را مورد آنالیز قرار دادند که از 55 نفر درخواست کردند روزانه 5/2 لیتر از محصولات کوکاکولا برای مدت 10 روز مصرف نمایند و گروه دیگر به همان اندازه و مدت شیر مصرف کردند. سپس محققان آزمایش هایی برای آشنایی با اندازه تاثیر هریک روی هر گروه انجام دادند. نتایج نشان داد که گروهی که از کوکاکولا استفاده نمودند کلسیم بدن آنها کاهش یافته و این کاهش منجر به کاهش شدید بافت استخوانی و به تبع آن کاهش رشد و نمو استخوان ها، افزایش سرعت تخریب استخوان ها گشت اما در گروه دیگر اندازه کلسیم و رشدونمو بافت استخوانی بیشتر بود. درفراوری نوشابه های گازدار، دی اکسید کربن به آنها اضافه می شود که این ماده باعث افزایش اسیدیته و اختلال در هضم غذا گشته و این عکس آن چیزی است که مردم فکر می نمایند. هنگامی که این اسیدیته وارد سیستم خون شود بدن برای خنثی کردن آن کلسیم ذخیره ای خود را مصرف می نماید درحالی که کلسیم ذخیره به اسم یک منبع مطمئن و قوی برای ساخت بافت استخوانی به کار می رود.

نوشابه و پوسیدگی دندان ها

علاوه بر تاثیر بر ذخایر کلسیم به علت مقادیر زیاد قند مصرفی در تهیه نوشابه ها، خطر پوسیدگی دندان بالا می رود. این مورد به خصوص در خصوص بچه ها باید مورد توجه قرار گیرد.

نوشابه و عوارض رفتاری

پژوهشگران نروژی می گویند مصرف زیاد نوشابه های غیرالکلی قندی احتمال بروز مسائل ذهنی مانند بیش فعالی را در نوجوانان افزایش می دهد. این محققان در آنالیز بیش از ? هزار نوجوان ?5 و ?6 ساله در شهر اسلو، ارتباط مستقیم و روشنی را بین مصرف نوشابه های غیرالکلی و بیش فعالی یافتند. بعلاوه ارتباط پیچیده تری بین مصرف نوشابه با سایر اختلالات رفتاری و ذهنی مشاهده شد.

محققان اندازه مصرف روزانه نوشابه های گازدار حاوی قند را در شرکت نمایندگان مورد آنالیز قرار دادند سپس با استفاده از یک پرسشنامه استاندارد سلامت روانی آنها را ارزیابی کردند. دکتر لارس لین و همکارانش از دانشگاه اسلو دریافتند نوجوانانی که صبحانه و ناهار نمی خورند بیشترین اندازه مصرف نوشابه های غیرالکلی را دارند. محققان ارتباط نیرومندی را بین مصرف نوشابه های غیرالکلی با مسائل ذهنی در نوجوانان یافتند. این نوجوانان در هفته بین یک تا شش بطری نوشابه می نوشیدند. نوجوانانی که بالاترین مصرف نوشابه را داشتند بیشترین علایم اختلال ذهنی را داشتند. در خصوص بیش فعالی، ارتباط خطی مستقیمی مشاهده شد یعنی مصرف بیشتر نوشابه علایم بیشتری از بیش فعالی را در پی داشت. بدترین مسائل در پسران و دخترانی مشاهده شد که روزانه حداقل چهار بطری نوشابه مصرف می کردند. این اندازه مصرف نوشابه در 10 درصد پسران و دو درصد دختران مشاهده می شود. محتمل است مواد دیگر داخل نوشابه مانند کافئین در بروز این علایم نقش داشته باشد. یک شیوه موثر و ساده کاهش مصرف نوشابه در این گروه سنی عدم عرضه آنها در مدارس و مکان های تجمع نوجوانان است.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "نوشابه خورترین ملت جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوشابه خورترین ملت جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید